Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ok, Inger - går den att frysa är det ju absolut något man kan tänka sig att använda sig av i framtiden. Jag har inte testat kraut innan men kollade på flaskorna när jag och Ansjo var med Johnny hos Discus-Tony.


    Tommy! Jag gör de enklast tänkbara mixar. Till att börja med skippar jag bindande ämnen som håller ihop mixen. Detta enbart för att jag är så lat och inte orkar pyssla med gelatin eller andra ”bindare”.
    Jag tycker att mixarna håller ihop hyfsat ändå och det som ändå lossnar och sprider sig i vattnet blir ändå snabbt uppätet.
    Mixarna kan innehålla skalade räkor, ärtor (här ligger jag däremot icke på latsidan utan bemödar mig med att faktiskt skala ärtorna - detta för att det ofta blir små bitar av ärtskal som ligger och drösar annars. Har man pigga, glupska malar som äter ärtskal så löser ju sig den biten), fisk, vitlök o.s.v.
    Ibland drar jag ner lite frusen artemia i mixarna också.
    I frysdisken i välsorterade matbutiker finns stora påsar med ”Sea-Mix” - jag antar att detta havskrafs är tänkt att wokas, men är yummy-yummy för fiskar. Bara att ta en grabbnäve (för enkelhets skull skiter jag fullständigt i recept när jag gör mina mixar, utan går - som alltid, på magkänsla) och kör ner i mixern (som gärna behövar vara av kraftigare kaliber och kunna mixa fruset material).


    När jag så fått en smet skickar jag i denna i plastpåsar av passande storlek, låter påsen plattas ut (går av sig självt) - och så hysch in i frysen.
    Vid matning bryter jag bara lagom bitar och antingen håller vid ytan en stund så att de kommer åt att käka, samt slänger bara i bitar som de får jobba med själva.


    Mixarna kan man variera in absurdum - bara att ta vad man haver!


    Här en liten film på glupska VF Namundha Red Discus som gärna äter mix.




    Add: Det är frusen artemia discusarna äter på filmen - inte mix i detta fall.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 May 2015, 09:35.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Mats, jag tror säkert att krauten går att frysa .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Boys and Girls!
    Den här krauten som ni använder - blir den förstörd om man fryser den?
    Ett sätt att verkligen göra varierande paket med mat är ju mixar av olika slag (det här är ju inga nyheter alls, I know), bara att blanda räkor, fisk, grönsaker, frukter, vitlök och massor av annat, t.ex. de stora påsar med sea-mix som finns i frysdisken och som innehåller bläckfisk, musslor - you name it.
    Jag tänkte bara att man kanske kunde hälla i en skvätt kraut i mixen och på så sätt få med denna välgörande tinktur?
    Så, undrar om krauten kan frysas..?
    Det här med mix är ju som du säger inga nyheter men jag har faktiskt inte gett mig på det ännu. Hur gör du, mixar du bara tex en påse sea-mix till minsta bestånddel för att sedan frysa ned det? Fryser du det i portionen eller bara bryter du av en bit och hivar i karet när det är läge för mat?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkad tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)
    Halloj Boys and Girls!
    Den här krauten som ni använder - blir den förstörd om man fryser den?
    Ett sätt att verkligen göra varierande paket med mat är ju mixar av olika slag (det här är ju inga nyheter alls, I know), bara att blanda räkor, fisk, grönsaker, frukter, vitlök och massor av annat, t.ex. de stora påsar med sea-mix som finns i frysdisken och som innehåller bläckfisk, musslor - you name it.
    Jag tänkte bara att man kanske kunde hälla i en skvätt kraut i mixen och på så sätt få med denna välgörande tinktur?
    Så, undrar om krauten kan frysas..?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Gott kaffe!

    Är det någon som vågar gissa varför Kh-värdet sjunker i mitt kar????
    Den biologiska nedbrytningen förbrukar en viss mängd karbonater.. vet inte om det är så pass att man kan mäta en sänkning om man sköter vattenbytena?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkat tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)

    REDIGERAT TEXTEN: Skrev fryst, menade torkad tubifex.
    Det är inget måste såklart, men det innehåller ju bra ämnen för diskusarnas immunförsvar och sådär.

    Om inte Tony är hemma så brukar han ställa ut grejerna du ska ha på trappen så är det bara plocka upp. ; )

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det är samma med mig.



    Diskusarna gillar det och det har massvis med medicinska positiva effekter. Samt att maten blir mjukare och lättare att äta. JÄttebra att blöta maten i det.
    OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkad tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)

    REDIGERAT TEXTEN: Skrev fryst, menade torkad tubifex.
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 06 May 2015, 07:32.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Tror jag inte alls, det är säkert som du säger!
    Jag har Kh 2-3 eller så där jag hämtar vattnet, och i akvariet är det så extremt mjukt att jag inte kan mäta med JBLs vätska!
    Det är samma med mig.

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Funderar på att testa Aqua Kraut, något du rekommenderar och i så fall varför/varför inte?
    Diskusarna gillar det och det har massvis med medicinska positiva effekter. Samt att maten blir mjukare och lättare att äta. JÄttebra att blöta maten i det.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Funderar på att testa Aqua Kraut, något du rekommenderar och i så fall varför/varför inte?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Känner igen det. Ibland önskar man att hjärnan ständigt spelade in allt man såg under en dag på film och där möjligheten sedan fanns att extrahera ut valda sekvenser för publicering

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Drömmen om ett Discusakvarium

    Nja vi får se hur det blir med det, då mina upplevelser av dem uppstår om jag är totalt blickstilla. Har försökt filma flera gånger. Men så fort de ser minst rörelse.... Poff! Borta! Jag har tydligen fått Hemiancistrus Sp. Eagle Eye [emoji6] Men även utan ansökan skall jag göra mitt bästa. Men som det är nu sitter jag en bit ifrån i mörkret på kvällen, nästan håller andan. Lite som om man kommer till en glänta i skogen, ser ett rådjur som ännu inte sett dig. Typ så.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Vore kul att få kliva in i ditt diskuskar med hjälp av en liten film igen, och kanske då också få hälsa på din L200. Finns det någon särskild blankett man bör använda för att ansöka om detta?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Mina 2 Hemiancistrus Subviridis är nog de mest underhållande malar jag haft. Extremt aktiva. Äter det mesta. Galna i Algae Wafers. Hur aktiva som helst dagtid. De älskar bokstavligen rotupplägget i detta karet. Har ju 2 idag. Funderar på att skaffa 3 till så det blir 5 totalt. Eftersom de är Omnivora är det ju inte totalpanik med födan vad jag förstått till skillnad från Baryancistrus-varianten.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Väldigt kvällstrött, och eftersom jag måste läsa en spännande deckare minst en halvtimme innan jag somnar, så säger jag godnatt nu .

    //Inger
    Godnatt!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Godnatt Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...