Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nej det har du rätt i, Roger.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vem bryr sig om Heckel Johnny, vi har ju våra odlade snyggingar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Precis, Inger. Det där var en djupt insiktsfull kommentar från en klok människa
        Vem bryr sig om Heckel?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vem bryr sig om Heckel?
          Njaaoo... det finns allt någon...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu var ju detta förstås ett skämt egentligen. När det gäller Diskus så blir ju insatsen så småningom ganska höga för att få tag i riktigt fina exemplar som dessutom är viltfångade. Så om man som jag landar i att köpa odlat så skapar man väl sig sina förklaringar kring detta val. Någon gång i livet vill jag ha möjlighet att få äga några viltfångade Diskusar för att se vad som skiljer sig mellan dem och odlade.

            Men innan några sådana planer sätts i sjön så beror det ju lite på hur det utvecklar sig med de Diskusar jag har. Händer det något med dem så blir det landssorg på Diskusgatan, då hela familjen tagit dem till sig. De har ett särskilt gott öga till min fru som har ett band till dem som inte varit så starkt på de senaste 20 åren. Jag pratar då till fiskar och djur, inte till mig.
            Vet inte hur jag eller vi för den delen, skulle fixa att se dessa dö i karet. Om det händer så undrar jag om jag orkar ladda om arten faktiskt. Lipade en vecka då senaste hunden dog och räknar man det gånger 10 (antal Diskusar) så blir det väl sjukskrivning som gäller pga sorgereaktion. Nu kanske det låter som om jag skämtar till det hela, men egentligen så ligger det mycket i det. Går jag på känslor kommer jag att ha Diskusar hela livet efter detta, men går det åt skogen, kan de bli en engångsgrej också. Är man blödig så är man.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jodå, jag fattade allt att det var lite skämtsamt skrivet. Det verkar inte som om att just Heckel är så jättepoppis bland Discusfreaksen här, förutom några få stycken.
              Jag själv är riktigt "inne" på dessa - och jag tänker mig nog en saftig grupp lite senare när karet i stugan är verklighet. Om man ändå spenderar en rejäl summa pengar på ett redigt kar så kan man ju lika gärna ta hem en stöddig trupp VF Discus, när man ändå håller på...
              Om det blir Heckel återstår att se, men VF blir det nog trots allt.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Precis som med alla andra så kan det ju vara stor skillnad på heckel och heckel också. :-) Jag gillar vissa men inte alls lika glad i andra.
                350L Diskus

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jodå, jag fattade allt att det var lite skämtsamt skrivet. Det verkar inte som om att just Heckel är så jättepoppis bland Discusfreaksen här, förutom några få stycken.
                  Jag själv är riktigt "inne" på dessa - och jag tänker mig nog en saftig grupp lite senare när karet i stugan är verklighet. Om man ändå spenderar en rejäl summa pengar på ett redigt kar så kan man ju lika gärna ta hem en stöddig trupp VF Discus, när man ändå håller på...
                  Om det blir Heckel återstår att se, men VF blir det nog trots allt.
                  Nja jag vet inte om jag håller med dig där Matz , jag skulle nog gjärna ge Heckel en chans också och vem vet det kanske händer en dag
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Först en kärleksförklaring till Eheims förfilter 4004320. Det enskilt bästa tillbehöret jag någonsin ägt, alla kategorier. Smidigt att göra rent en gång i veckan. Jätteeffektivt. Bromsar inte flödet nämnvärt. Spar huvudfiltret rejält från att bli fullt. Fattar inte varför jag inte skaffat det direkt.

                    Tredagarskuren med Multicura är över. Får nu vänta och se om fenstrålarna på buken börjar växa igen på de två honorna.
                    Känns trist men bara att gneta på tills orsaken hittas.
                    Bytt hälften av vattnet efter detta och klippt av 10 liter jättevallisneriablad som i stort sett täckte ytan. Gillar den växten men j-r vad den växer i karet. De bredaste bladen är nästan 3 cm.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5

                      Visst är det bra Eheims förfilter,när jag tar ur det från akvariet för rengöring låter jag huvudfiltret vara igång,träder en liten plastpåse underifrån på förfiltret innan jag tar ur det så kommer ingen smuts från förfiltret ner i akvariet

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Först en kärleksförklaring till Eheims förfilter 4004320. Det enskilt bästa tillbehöret jag någonsin ägt, alla kategorier. Smidigt att göra rent en gång i veckan. Jätteeffektivt. Bromsar inte flödet nämnvärt. Spar huvudfiltret rejält från att bli fullt. Fattar inte varför jag inte skaffat det direkt.

                        Tredagarskuren med Multicura är över. Får nu vänta och se om fenstrålarna på buken börjar växa igen på de två honorna.
                        Känns trist men bara att gneta på tills orsaken hittas.
                        Bytt hälften av vattnet efter detta och klippt av 10 liter jättevallisneriablad som i stort sett täckte ytan. Gillar den växten men j-r vad den växer i karet. De bredaste bladen är nästan 3 cm.
                        Johnny, kan du fota fenstrålarna, har inte sett detta förut. Bara nyfiken på ännu en variant av "sjukdom".

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Det kan jag gärna göra. Hinner kanske inte förrän i morgon. Det lustiga är att de som har detta problem också är de som haft mest problem med vitskit. Undrar om det kan vara ett symtom på näringsbrist? Kommer att skicka bilderna till Tony också.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Kirre1
                            • February 2012
                            • 126

                            Måste jämt fråga om förfiltret som du var nöjd med.
                            Sköljer du det i kranvatten eller akvarievatten när du byter vatten och hur ofta gör du rent det?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Jag sköljer det i kranvatten under högt tryck så det blir som nytt. Jag behöver ju inte tänka på bakteriefloran i ett förfilter eftersom den är aktiv i själva filtret. Ett förfilter ska göras helt rent så att man börjar från noll igen. Så resonerar jag i varje fall.
                              En gång i veckan eller beroende på nedsmutningsgrad. Du märker ju det på så sätt att filtret får sämre drag.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Det kan jag gärna göra. Hinner kanske inte förrän i morgon. Det lustiga är att de som har detta problem också är de som haft mest problem med vitskit. Undrar om det kan vara ett symtom på näringsbrist? Kommer att skicka bilderna till Tony också.
                                Har dom där symtomen kommit smygande nu på slutet? Hur ofta har du medicinerat?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...