Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    På pricken, Johnny!
    Gissa vad tänket och insikten har kommit ifrån då?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Härlig läsning!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Härlig läsning!
        Trevligt att höra det från dig, Pia
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Har nu till slut skrapat rutorna på Diskuskaret Medan handen med hjälp av en "kökssvamp" drog bort de alger som blivit på rutan. Pågick revir strider alldeles bakom handen. Jag kunde känna Diskuskropprna blixtra förbi så att de mycket lätt strök handen när de tyckte någon annan i karet blivit väl modig. Tre av dem stirrade intresserat på vad en köksvamp var för en underlig pryl som rörde sig längs rutan. Ibland blev det för trångt med stora Diskus för att kunna stryka rutan ren så jag fick ta korta pauser.
          Hela denna upplevelse var väldigt mysig, nära och blödig som jag är blir det lite immigt ibland. Jag tycker att det är så rörande med det förtroende och trygghet de visar mot mina händer. Allt detta matande vid varje tillfälle jag haft händerna i karet har ju gjort att händer i karet är lite som julafton light för dem. Känner ofta en stark känsla av närhet till dem, mina Diskus och jag och min fru pratar ofta små Diskus-anekdoter över en kopp espresso.
          Inte kan det bli mycket bättre än så här
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Det underlättar när de är vana vid händer, om man nu behöver greja med något i karet så de inte får panik.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Har nu till slut skrapat rutorna på Diskuskaret Medan handen med hjälp av en "kökssvamp" drog bort de alger som blivit på rutan. Pågick revir strider alldeles bakom handen. Jag kunde känna Diskuskropprna blixtra förbi så att de mycket lätt strök handen när de tyckte någon annan i karet blivit väl modig. Tre av dem stirrade intresserat på vad en köksvamp var för en underlig pryl som rörde sig längs rutan. Ibland blev det för trångt med stora Diskus för att kunna stryka rutan ren så jag fick ta korta pauser.
              Hela denna upplevelse var väldigt mysig, nära och blödig som jag är blir det lite immigt ibland. Jag tycker att det är så rörande med det förtroende och trygghet de visar mot mina händer. Allt detta matande vid varje tillfälle jag haft händerna i karet har ju gjort att händer i karet är lite som julafton light för dem. Känner ofta en stark känsla av närhet till dem, mina Diskus och jag och min fru pratar ofta små Diskus-anekdoter över en kopp espresso.
              Inte kan det bli mycket bättre än så här
              Jag saknar det där med händer i mitt discuskar. Jag har bara smala matöppningar mellan täckglas och frontruta. Vill jag mata med händerna, så måste jag först vika upp den tunga ljusrampen - sen bort med något täckglas. Så det blir lite för bökigt, när det är matningsdags.
              Jag brukar klämma fast frysfoder på en planteringstång i stället - fast det är inte samma sak förstås, inte alls samma "närhet".

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Funderar lite över din medicinering med Anti-Spot. Är inte den till för utvärtes sjudomar, som vita prick, svamp m.m. - fast den kanske fungerar mot vitskit också?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Funderar lite över din medicinering med Anti-Spot. Är inte den till för utvärtes sjudomar, som vita prick, svamp m.m. - fast den kanske fungerar mot vitskit också?

                  //Inger
                  Jo det gjorde jag också inledningsvis. Trodde faktiskt Tony sa fel eller ännu hellre att jag fattade fel. Så jag frågade om flera gånger.
                  Men tror att flagellaterna och det som orsakar vitaprick är lite likartat uppbyggda alternativt har liknande ömma punkter och att det är därför det biter.
                  Men det goda blev ju att medicindoserna blev väldigt låga och att behandlingen blev mera invärtes än i hela karet. Jag kan ju se själv att inget vitskit syns alls.
                  Temphöjningar och andra dundermediciner får ju andra inte så lyckade effekter på karet. Så jag kommer att göra så här igen om det kommer tillbaka.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Sedan kanske jag ska tillägga att min slutsats om just Anti-Spot och flagellater är mina alldeles personliga så det kan vara helt tokfel slutsatser
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Huvudsaken är att det fungerade.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Tony brukar rekommendera antispot och multicura i kombination då det slår emot det mesta som kan tänkas finnas. Just av den anledningen att det är väldigt svårt att veta exakt vad grundproblemet är. Det går att få bätttre indikationer med mikroskop osv. Men fisken kan ju fått flagelaterna av stress som orsakats av någon annan åkomma. Därför är det bra ibland att medicinera mot ett helspektrum av sjukdomar.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Tony brukar rekommendera antispot och multicura i kombination då det slår emot det mesta som kan tänkas finnas. Just av den anledningen att det är väldigt svårt att veta exakt vad grundproblemet är. Det går att få bätttre indikationer med mikroskop osv. Men fisken kan ju fått flagelaterna av stress som orsakats av någon annan åkomma. Därför är det bra ibland att medicinera mot ett helspektrum av sjukdomar.
                          Bra att veta.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det jag gillar med de två medicinerna är att de verkar inte störa övriga miljön i karet så mycket och att mina räkor tål dem alldeles utmärkt.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              I samband med vattenbyte så såg jag att ett par höll på att fläkta på rom nyss. Men eftersom jag redan tagit ur 25% så fyllde jag bara på så som jag gör annars och paret fortsatte lugnt fläkta rommen trots vattenbytet. Inte klokt vad de är stabila om man håller sig till de rutiner som man alltid gör.
                              När jag fyller på nytt vatten så kan det ju ibland irritera huden litet vilket syns. Om jag då tillsätter Aqua-Kraut lägger de nästan omedelbart av med irritationstecken och blir alldeles stilla.
                              För dig som undrar vad Aqua-Kraut är så står det så här:
                              En helt ren naturprodukt för fisk i akvarier samt dammar.

                              Aqua-Kraut består av särskilt utvalda och noggrant extraherade essenser av örter, blad och frukt (mandel blad, rölleka, ringblomma, ginkgo, vitlök, aloe vera, hallonblad, basilika, daggkåpa, johannesört, maskros, orange, manlig ormbunke, nypon, hagtorn, persilja, nässlor blad, valnöt blad, citron blad balsam, vinrankor, kamomill, groblad, fläder, gurkört, lime blomma, pepparmint, citron verbena, rosmarin, timjan, isop, libbsticka), som blandas i en speciell process och filtreras.

                              Nytta: Flera av örterna har antiflammatoriska effekter mm.T ex vitlök, aloe vera och mandel blad (kallas Catappablad) på grund av deras anti-bakteriella och skyddande effekter så hjälper det fisken att stärka sitt imunförsvar.Det skyddar även slem hinnor utvändigt och hjälper tarmfloran mot bakteriella attacker.

                              Flera av örterna hjälper även till vid matsmältningen och fisken kan då också tillgodo se sig mer av matens innehåll. Aqua-Kraut kan tillföras direkt i maten.Man blötlägger pellets,grandulat,blackworms mm en stund innan matning.Man kan även dosera rätt ner i karet ! Dosering följ anvisning på flaskan !

                              Fördelar: *ökar aptiten *antiflammatoriskt. *Ökar upptaget av vitaminer,spårämnen *Stärker imunförsvaret *hälper fisken mot interna samt externa parasiter *Hjälper mot vitskit *Ökar välbefinnandet hos fisk (mår bättre) *motverkar matsmältnings problem *hjälper stressad fisk.

                              Då kan man ju ställa sig frågan hur mycket av allt detta som stämmer med verkligheten egentligen. Skulle man gå efter kommentaren hjälper mot vitskit t.ex. så vet jag ju att det inte är så. Men upplever att de mår bättre som t.ex. vid vattenbyte. Vet ju inte heller hur det skulle vara utan eftersom jag inte prövat det. Tror nog grejen för mig är att jag tror på preparatet delvis för att jag använder en del av det där själv för att må bättre, inte då Aqua-Kraut förstås men t.ex. aloe vera. Utan det får jag själv problem med huden. Med är jag helt problemfri. Nu vet jag ju inte om min hud och fiskars hud och slemskikt reagerar lika heller. Men jag tror det. Har nog en del gener gemensamt med dem Det jag märker är att de äter mer av t.ex. tubifex om det har lagts en stund i AK.
                              Men som sagt jag tror på preparatet
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Jag har också reflekterat över att det är just Aloe vera i nästan allt jag köper i akvarieväg, både mat och vattenmedel. Lite lattjo eftersom det är en ökenväxt.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...