Nystart Tanganyika 167 L hallkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #31
    Ursprungligen postat av ansjo
    Innan du går för långt med projektet, har jag en liten fundering. Har du testat att sätta in bakgrunden i karet som den är nu? Jag tror den kommer att stjäla en hel del på djupet i onödan i ditt kar...men den kanske inte är så djup som den ser ut?
    Annars hade jag bara haft ett utblås från pumpen utan strilrör, det går alltid att få ner styrkan sedan. Insuget ser bra ut med, men någon doppis i närheten av frigoliten är nog ingen bra ide, då doppisen kan bli såpass varm så den smälter frigoliten.
    Tjena Anders

    Kul att du fick in ett svar så kvickt

    Svaret är ja och nej, eller bara nej. Jag har hitills bara mätt och ej provat irl i karet då det är fyllt med vatten och paletter som ska flytta ut. Bakgrunden är dock inte klar så den kommer bli tunnare.

    Låter bra det, då antar jag att jag slänger in ett raster då där du sett tänkt placering för utsuget till Eheim 2217 och sedan utblå vatten på samma sida av karet eller höger sida?

    Var kan man tänkas ha doppisen då för bra cirkulation? På kortsidan av karet precis "utanför" utsuget?

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Var man placerar doppisen spelar mindre roll, har man bara lite flöde framför den så brukar den sköta sitt jobb.
      Behöver du ett raster på insuget? Kan du inte karva lite större just där, och sedan ha originalgrejerna på insugsröret? De går att ta loss om man vill från röret. Eller du menar kanske samma sak? Ett raster för mig är den runda svarta plastsilen man sätter i en BTN om man kör med filter i bakgrunden.
      Utblåset kan du sätta i ena sidan, och behöver inte ha något strilrör eller liknande, det räcker gott att ha utblåsvattnet direkt från slangen. På det viset kan du även sätta på en krök direkt på slangen, om du vill ändra riktining på utflödet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        Var man placerar doppisen spelar mindre roll, har man bara lite flöde framför den så brukar den sköta sitt jobb.
        Behöver du ett raster på insuget? Kan du inte karva lite större just där, och sedan ha originalgrejerna på insugsröret? De går att ta loss om man vill från röret. Eller du menar kanske samma sak? Ett raster för mig är den runda svarta plastsilen man sätter i en BTN om man kör med filter i bakgrunden.
        Utblåset kan du sätta i ena sidan, och behöver inte ha något strilrör eller liknande, det räcker gott att ha utblåsvattnet direkt från slangen. På det viset kan du även sätta på en krök direkt på slangen, om du vill ändra riktining på utflödet.

        Då får doppvärmaren sitta precis innan utsuget så strömmar ju vatten kring den.
        Njae, eller ja jag menar sånt raster d.v.s rund plastbit med hål i á la används till BTN slimline mm. Alternativt DIY av sådan... Vad jag menade var att utsuget ju blir täck av bakgrunden och för att inte bara göra ett stort hål i bakgrunden så kunde ett raster göra det lite mindre synligt?

        OKej, ja då får no utblåset sitta på samma sida som utsuget? (Heter insug egentligen va? Alltså insug till filter utblås till akvarium?) Så kan jag där som du säger vid ev. behov fästa någon krök etc...
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Jepp, insug går till pumpen och utblås från densamma.

          Jag hade nog inte satt dit ett sådant raster, utan karvat lite större utrymme så originalsilen på insugsröret fått plats, den går alltid att dölja med en liten rot eller växt framför. Det blir betydligt mindre jobb på det viset, och även risken att växtdelar och annat stoppar inflödet blir mindre.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #35
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jepp, insug går till pumpen och utblås från densamma.

            Jag hade nog inte satt dit ett sådant raster, utan karvat lite större utrymme så originalsilen på insugsröret fått plats, den går alltid att dölja med en liten rot eller växt framför. Det blir betydligt mindre jobb på det viset, och även risken att växtdelar och annat stoppar inflödet blir mindre.

            Jaha, haha du menar så. Eller? :

            Som jag förstår dig finns 2 sätt om man skippar raster, nr. 1 bara göra hål i bakgrunden som döljs av ex. sten. Nr. 2 sätta böj på röret till utsuget och på så vis "integrera" den ordinarie "silen" som redan sitter på röret till utsuget?

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Nja, jag menar att du gör ett lite större utrymme i bakgrunden så originalsilkorgen får plats i en skreva och på så vis slippa fixa en grotta eller liknande för att sedan sätta dit ett raster framför.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nja, jag menar att du gör ett lite större utrymme i bakgrunden så originalsilkorgen får plats i en skreva och på så vis slippa fixa en grotta eller liknande för att sedan sätta dit ett raster framför.
                Originalsilkorgen får redan plats, jag snackar mest om huruvida vattnet kommer in bakom bakgrunden? Haha, fattar jag vad du menar tro?
                Senast redigerad av ApeviaX; 15 December 2012, 20:37.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Ah, då är vi på samma plan.
                  Men ska du ha något vatten bakom bakgrunden då? För det har jag isf inte fattat förrens nu...Inte för att jag ser någon större vinst då bakgrunden skulle varit lite annorlunda utformad med insug och utblås i varsin sida. Sedan förlorar du ytterligare utrymme i karet, då du bör ha minst 5 cm mellan bakgrund och glas.
                  Oavsett vilket bör du först stoppa ner bakgrunden i karet så du ser hur det blir, innan du lägger ner en massa jobb kanske i onödan. Jag vill absolut inte dissa din idé och bakgrund, utan mer få till lösningar innan ev. problem kan uppstå.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ah, då är vi på samma plan.
                    Men ska du ha något vatten bakom bakgrunden då? För det har jag isf inte fattat förrens nu...Inte för att jag ser någon större vinst då bakgrunden skulle varit lite annorlunda utformad med insug och utblås i varsin sida. Sedan förlorar du ytterligare utrymme i karet, då du bör ha minst 5 cm mellan bakgrund och glas.
                    Oavsett vilket bör du först stoppa ner bakgrunden i karet så du ser hur det blir, innan du lägger ner en massa jobb kanske i onödan. Jag vill absolut inte dissa din idé och bakgrund, utan mer få till lösningar innan ev. problem kan uppstå.

                    Skönt att vi är på samma plan.

                    Och nix, det enda stället det finns vatten "bakom" bakgrunden är där jag gjort ett litet "L" för att utsuget ska kunna gömmas, utöver det kommer den sitta dikt an direkt limmat på glaset. Höger sida av bakgrunden är ej gjord ännu, så det som skall göras är minska den i tjocklek, fixa lite mer med formen ev. göra "stenarna" i klippväggen smalare samt fixa högersidan.

                    Ska vid första bästa tillfälle tömma karet och börja passa in irl.

                    Kan även tillägga att frigoliten är gratis då den sparades sedan tidigare leverans från PWSS så egentligen bara tiden jag jobbat som "kostat" och oavsett hur det går så är det kul och lärorikt. Men nog ska jag mäta noga och prova i karet så fort jag kan.

                    Mkt tacksam för dina input och tips Anders
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Gott!
                      Jag pillade lite med frigolitbakgrunder för ganska så några år sedan, numera är jag för lat och köper istället de "färdiga" från BTN. Ett jäkligt kul jobb, men dessa jä*la frigolitkulor som man sedan hittar överallt är inte lika kul!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #41
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Gott!
                        Jag pillade lite med frigolitbakgrunder för ganska så några år sedan, numera är jag för lat och köper istället de "färdiga" från BTN. Ett jäkligt kul jobb, men dessa jä*la frigolitkulor som man sedan hittar överallt är inte lika kul!

                        Jag skulle kunnaa tänka mig de nästan lika vackra BTN, men sen är ju mina kreationer unika.. hahaha
                        Nej då, jag tkr BTN har supernice prylar, men har ju inga cash i vanlig ordning, håller tummarna nu för en intervju del 2 som sker senast i januari så kanske jag kan få ett jobb att rulla in deg med.

                        Haha, fan är det inte barr från julgranen som hänger kvar hela året så är det frigolitkulor

                        BTW; vad tror du om lyftkraften i bakgrundens "lösa" delar d.v.s de stenar jag limmat på riskerar de o lossna eller räcker silikonet, den kommande husfixen och lacken att hålla kvar det hela mån tro?
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Silikonet räcker alla gånger, om du nu inte snålat med det. Sedan får du silikona hyffsat duktigt mot både botten och bakre glaset, det har en jäkla flytkraft.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #43
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Silikonet räcker alla gånger, om du nu inte snålat med det. Sedan får du silikona hyffsat duktigt mot både botten och bakre glaset, det har en jäkla flytkraft.
                            Då är det grönt på den delen so far, japp ska inhandlas typ 2 tuber till dess, blir dessutom fler bakgrunder framöver så silikon kommer behövas
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #44
                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Är det följande husfix jag ska ha? Casco Husfix

                              EDIT: Tyckte mig se det i en annan tråd, således inhandlades ovanstående.
                              casco his-fix är enklast att använda och går hur bra som helst all blanda i färgpigment..
                              och till frågan om insuget så hade jag gömt ett raster på lämpligt ställe risken finns att slangen till insuget lossnar när den sitter i bakgrunden direkt.. risken är visserligen inte så stor men den finns där..
                              jag brukar göra utymmet dör jag har slangarna till ytterfilter i bakgrunden lite för stort så doppvärmaren får rum däri oxå.. jag tycker ändå du tänker rätt som ni har diskuterat här innan.... lycka till och fråga gärna om det är något mer du undrar över... sp bakgrunden kommer bli snygg.. vad har du tänkt för färg på den...
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #45
                                Nystart Tanganyika 167 L hallkar

                                Tackar Ulrik för input

                                Jag har inte tänkt jättelikt på färg, men den kommer gå i gråskala, har ju inte mkt till pengar så därav funderar jag på vattenfärg?
                                Det som jag kan se som ett problem är att jag till skillnad från många andra bakgrunder ju faktiskt har håligheter som kommer bli svårt att få till att täckas med husfix och lack...
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...