468 L SA - hemmabygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #61
    Jag tänkte inte ens på filterhörnan, den syns ju inte!
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #62
      Jag håller med, mycket snyggare än en filtermodul som en del kombinerar med slimline. Det där blev riktigt bra

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #63
        Sv: 468 L SA - hemmabygge

        Kul att ni gillar't hörni!

        Filtret är klart och igång det med. Glömde lägga upp bilder på det steget. Kunde hälla i drygt 25 liter filterkuber. Pumpen ligger nästan längst ner i hörnet för maximal genomströmning. Kör med överrinning också. Har tätat överrinningen med lite blå filtermatta och synålar tills jag hittat något passande nät för att undvika fiskar på fel sida. Ska kapa ner slangen som sticker ut när jag införskaffat ett strilrör. Knäpper några fler närbilder senare.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #64
          Jag har också överrinning och jag tog en bit slimline som jag sågat ut tänder på så att säga och tryckte fast i överrinningen, med tänderna neråt, blev riktigt bra faktiskt.
          Senast redigerad av åheim; 01 December 2012, 20:55.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #65
            Jag har också överrinning i en av mina moduler. Borrade ett tiotal hål med 5mm borr i höjd med vattenytan. Funkar hur bra som helst det med

            Kommentar

            • JonasOne
              • December 2010
              • 79

              #66
              Ser riktigt bra ut måste jag säga!

              Kommentar

              • Karl Holm
                • November 2011
                • 223

                #67
                Nu har vattnet skvalpat runt i karet i över ett dygn, diset ligger kvar men de flesta bubblorna är borta. Fiskarna från gamla karet, inklusive de nyinköpta rödmunstetrorna har fått flytta över. Mina L-malar, två ancistrus och en L146, sög sig ihärdigt fast vid ett par rötter från förra karet vid flytten. Problemet löstes med att rötterna fick följa med. Först i morse kunde jag skaka av dem och flytta ut en av rötterna - medan den med Anubiasen ligger kvar då jag inte bestämt vart jag vill omplacera den (själva arbetet i det hela motar emot en del).

                Lovade lite fler bilder på filtret. Tycker än så länge att det fungerar bra. Det är en jäkla kraft i pumpen. Rödmunstetrorna som råkar simma framför strålen flyger som löv i höstvinden. Ska se om jag kan hitta ett strilrör imorgon så att tetrorna inte knäcker ryggraden mer än nödvändigt. Ni kan också se hur sanden intill framrutan nedanför utblåset är sådär lagom bortblåst. Jag hällde ju i en tiolitershink med så gott som rent gojs igår, och det har dolt den blå filtersvampen vid insuget. Man ser knappt svampen längre, så jag är väldigt nöjd även där.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,9 KB
ID: 2144496Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,5 KB
ID: 2144497Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,7 KB
ID: 2144498Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184908.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,1 KB
ID: 2144495

                Här har ni lite bilder på karet i sin helhet som bonus. Dimman ligger som sagt kvar och anubiasen inklusive rot ska flyttas.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184919.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,4 KB
ID: 2144499Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184931.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,3 KB
ID: 2144500Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184938.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,5 KB
ID: 2144501Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184946.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,1 KB
ID: 2144502Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184953.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,2 KB
ID: 2144503Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,7 KB
ID: 2144498Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2144504Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,4 KB
ID: 2144505Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,1 KB
ID: 2144506

                Och rödmunstetrorna stimmar helt fantastiskt!

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,0 KB
ID: 2144507Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_185121.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,6 KB
ID: 2144508Klicka på bilden för större version

Namn: 20121202_184935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2144509

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #68
                  Fan va bra de blir.
                  En tanke med filtret bara, du har insuget långt ner och pumpen långt ner. Är det något vatten som passerar högst upp i filtret eller räknar du med att det som kommer från överrinningen är det enda som ska ta den vägen?
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #69
                    Måste kännas rätt bra att ha byggt det där karet helt själv

                    Kommentar

                    • Karl Holm
                      • November 2011
                      • 223

                      #70
                      Sv: 468 L SA - hemmabygge

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Fan va bra de blir.
                      En tanke med filtret bara, du har insuget långt ner och pumpen långt ner. Är det något vatten som passerar högst upp i filtret eller räknar du med att det som kommer från överrinningen är det enda som ska ta den vägen?
                      Tja, närmaste punkten insuget är drygt 35 cm ifrån pumpen, alla dimensioner inräknade. Glipan mellan bakgrunderna släpper igenom en del också. Därtill är det rätt bra drag vid överrinningen, vattenytan krusas till och med en aning trots någon centimeters vattenhöjd. Den enda delen som inte har direkt genomströmning är i hörnet där bakgrunden och glaset möts. Allt som allt tror jag på filtret, trots att insuget inte hamnade helt optimalt.

                      Kommentar

                      • Karl Holm
                        • November 2011
                        • 223

                        #71
                        Sv: 468 L SA - hemmabygge

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Måste kännas rätt bra att ha byggt det där karet helt själv
                        Ja, det känns grymt bra att veta att man byggt allt från grunden! Det har tagit lång tid och mycket möda att bygga, men nu när det är klart känns det fantastiskt. Nu börjar jobbet med innehållet i karet och det är inte ett jobb som tar slut, men det är jag rätt glad för. Det är ju detta man kämpat för!

                        Kommentar

                        • Karl Holm
                          • November 2011
                          • 223

                          #72
                          Sv: 468 L SA - hemmabygge

                          Suck. Inget gott som inte för något ont med sig. Mitt kära 56-liters har sprungit läck upptäckte jag nu. Handduken som akvariet står på är alldeles svampig och vattennivån har sjunkigt några millimeter sen igår. Det här karet är mitt favoritkar med sin härliga lummighet och lugn. Nu får det gå i graven.

                          Fan att man ska upptäcka sånt här klockan elva på kvällen... Men hellre 56 L än 468 L!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #73
                            Ursprungligen postat av Karl Holm
                            Suck. Inget gott som inte för något ont med sig. Mitt kära 56-liters har sprungit läck upptäckte jag nu. Handduken som akvariet står på är alldeles svampig och vattennivån har sjunkigt några millimeter sen igår. Det här karet är mitt favoritkar med sin härliga lummighet och lugn. Nu får det gå i graven.

                            Fan att man ska upptäcka sånt här klockan elva på kvällen... Men hellre 56 L än 468 L!
                            Du, du är säker på att det läcker? ingen avdunstning? jag hade ett likadant och det rann kondens ifrån locket ner bakom så att det klöv byrån (min svärmors, arvegods och det här ledde i princip till verkliga mordhot)

                            Jag har ett 222L här, jag är säker på att det läcker men jag finner inget på golvet, har inga täckglas men det drar ur 1,5-2 liter om dagen och det borde ju märkas på golvet..

                            Annars får du limma, du är ju i taga nu..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Karl Holm
                              • November 2011
                              • 223

                              #74
                              Sv: 468 L SA - hemmabygge

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Du, du är säker på att det läcker? ingen avdunstning? jag hade ett likadant och det rann kondens ifrån locket ner bakom så att det klöv byrån (min svärmors, arvegods och det här ledde i princip till verkliga mordhot)

                              Jag har ett 222L här, jag är säker på att det läcker men jag finner inget på golvet, har inga täckglas men det drar ur 1,5-2 liter om dagen och det borde ju märkas på golvet..

                              Annars får du limma, du är ju i taga nu..
                              Jo, nog läcker det alltid. Noterade redan i morse att vattenytan syntes och nu ikväll var vattennivån flera millimeter lägre. Så mycket har det aldrig kondenserat, och inget extremt har hänt idag med tempertur eller liknande. Som tur är är det bara en skruttig IKEA-byrå som ryker i värsta fall, men risken för mordhot från sambon är nog förefallande hög ändå. Nu har jag belastat henne med byggmaterial över hela lägenheten, akvarium på köksbordet och en disträ pojkvän i över en månad och så kraschar ett av akvarierna. Får komma med blommor imorn.

                              Dilemmat jag har nu är huruvida jag ska kasta över allt i 120-literskaret permanent eller om jag ska dela upp fiskarna mellan akvarierna som är igång och limma. Problemen är att jag funderat lite smått på att dra upp en liten grupp ungdiskus i 120-litrarn respektive utmaningen att fånga alla tetror igen. Nåja, dags att kavla upp ärmarna och börja jobba.

                              Kommentar

                              • Karl Holm
                                • November 2011
                                • 223

                                #75
                                Nu simmar neontetrorna i diskuskuben och ottosarna i huvudkaret - trådens kar. Räkorna jag hade i får vara kvar i det vatten jag lämnade innan jag flyttade bort akvariet från byrån. Det är ett sådant projekt att fånga in dem, så de får vänta. Får se imorgon om jag vill göra 120-karet till nått i samma stuk som gick i graven eller om jag ska göra något annat med det och vart räkorna isåfall ska ta vägen. Tryckte även ner svärdplantorna från den trasiga buren i den stora. Blev ganska nöjd. Överlag var det inga större skador. Bänkskivan på byrån är lite knöglig längst bak, men inte så att det syns. Bara lilla karet och sömn som rök.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...