Stubben

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Stubben

    Jag la precis upp det här inlägget på Plantswap, men eftersom det brukar bli rätt så olika fokus på diskussionerna så slänger jag upp det här också.

    Jag hade ett paludarium med en träskbiotop innan (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149825) men så kände jag att jag ville ha något med mer landyta. Det var dessutom lågt pH och väldigt blött i marken, vilket gjorde det svårt att hitta (land)djur som passade.


    Så hittade jag den här rätt roliga stubben och tänkte att jag kunde göra nåt kring den.


    Jag har alltid gillar byggen som ser ut som en kvadratmeter natur, snarare än att en bit drivved ska påminna om ett träd eller att några stenar ska se ut som en bergskedja. Sen är jag den förste att erkänna att stubben ser väldigt stor ut i en rätt liten tank, men vi får se

    Jag rev ut allting.


    Ledde om vattnet så att det gick under jord istället för tvärsöver marken. Det var för att jag inte vill riskera att marken blir för blöt.


    Satte dit stubben med fogmassa och justerade vattennivån.


    Drog rören för en mossvägg som jag ska ha på baksidan och den vänstra sidan. Det kommer nog inte gå helt smidigt att få till flödet så att inte marken blir för blöt, men det ska gå på nåt sätt.


    Sen täckte jag det hela med cement för att få en hård yta och jämna till det.


    Nästa steg blir att lacka och täcka med torv+silikon samt att installera Epiweb-paneler för mossväggen.

    Alla tips och idéer är väldigt välkomna! Det här blev ett spontanprojekt och jag har inte riktigt nån aning om vad det ska bli av det.
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Kommer nog att bli läckert, vad ska du ha där i sen?

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #3
      Stubben

      Det är lite oklart Tänkte ha killis i vattendelen, men landdelen är svårt eftersom allt kan klättra. Vill gärna ha nån amfibie, men jag vet ingen som skulle passa. Tipsa mig gärna!

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Schysst projekt. Du kan säkert få Kaloula Pulchra att trivas i landdelen.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • rasmus_agren
          • January 2010
          • 198

          #5
          Oj, jag hade glömt att jag hade den här tråden. Här är en sammanfattning av vad jag gjort.


          Först målade jag husfixen med drylok sen täckte jag allt med silikon och malen torv. Gjorde detsamma på botten, eftersom jag inte har plats för ett normaltjockt lager substrat.


          Här ser man strukturen rätt tydligt.


          Blandade till substrat av bark, torv, vitmossa och kokosblast (eller vad det nu kallas) och satte upp Epiweb-paneler.

          Har haft mycket problem med att vattentrycket till mossväggen var för lågt. Det ledde till att vatten endast kom ut ur hålen närmast utloppet. Nu kör jag en variant med öppna rännor som jag hoppas ska funka.


          Jag har precis börjat plantera. Tanken är att jag bara ska ha ormbunkar och mossor eller sånt som är relaterat (bräken, levermossor...). Allt med sporer kan man säga.

          I vattnet är en Microsorum pteropus "Narrow leaf" och på land Selaginella apoda.



          Kan vara svårt att se, men jag har planterat lite mossa strax under vattenlinjen (Solenostoma tetragonum).

          Släppte i de första invånarna. Vanliga hederliga kardinaltetror (omöjliga att fota så klart).




          Satte lite fler ormbunkar/mossor.


          Anemia millefoliia


          Davallia trichomanoides


          Planterade lite Java moss (Vesicularia dubyana) i vattenbrynet.


          Nån slags tropisk "pillow moss" (Dicranum) som jag fick för att min order inte var komplett. Får se om den får stanna..

          Fuskade lite och frångick min saker-med-sporer-regel och planterade en miniversion av brudorkidee också. Den ska nog inte få stanna kvar.


          Ett par översiktsbilder. Inte så bra för det är svårt att fota med mobilkamera när det är så mörkt i vattnet och så ljust nära lampan. Ska testa med en riktig kamera när allt börjar blir lite mer färdigt.



          Sen tror jag att jag kommer få stora problem med fuktigheten. Jag trodde att vattnet skulle hålla stubben fuktig, men den är nog för nära lampan för det. Jag har beställt en moss mix som jag tänkte blanda med mald vitmossa och sen använda för att täcka stubben och mossväggen. Kanske hjälper det för att hålla fuktigheten tillräckligt hög.
          Senast redigerad av rasmus_agren; 07 December 2012, 11:36.

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Varianten på brudorkide såg mycket fin ut och passade utmärkt i stubben. Behåll den för inget är perfekt utan ett litet fusk :-)
            Den där tropiska pillowmossan var sjukt snygg. Hoppas den klarar sig och växer bra.
            Du får gärna fortsätta matapå med fina bilder. Tack.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            Arbetssätt...