Project: Amazon Biotope

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    Project: Amazon Biotope

    Hela tiden har jag tänkt. Jag ska ha allt!
    Alltså alla typer av teman på mina kar. Gillar ju liksom alla fiskar som finns.

    Men knåpar jag ihop en lista på absoluta önskefiskar så hamnar jag nästan hela tiden i Sydamerika.
    Så nu har jag bestämt mig för att enbart köra SA-firrar här hemma.
    Underlättar ganska mycket när det gäller beslutsfattande.

    Detta ska bli grymt kul och det finns ju så många jag kan tänka mig.
    L-malar, Jordätare, Tetor, Dvärgciklider, Corydoras, Gäddciklider, Discus, Skalarer, Rockor, Övriga SA ciklider.

    Stora projektet. The Amazon biotope

    Plats: Vardagsrum
    Akvarium: 2st LxBxH (160x70x60)+(180x70x60) Ska se ut som ett akvarium.
    Paludarium: Kan va så att det blir någon form av detta. Har inspirerats av ett sjukt snyggt.
    Innevånare: Enbart SA. Lilla karet blir för snälla firrar och det stora för rovfiskar/större firrar.
    I naturen lever de sida vid sida och så ska det vara hemma hos mig med. Dock utan att äta varandra.
    Men jag vill att det ska se ut som att de går i samma tank.
    Växter: I den lilla delen kommer det vara en del SA växter. Troligtvis inga i den stora delen.
    Detta är en galen idé som jag verkligen hoppas på. Men det blir månader av planerande nu.
    Mycket som ska redas ut innan det börjar på riktigt.
    Kan va så att jag får dra ner på ett och annat som blir för stort/svårt. Vi får se.

    Övriga kar som finns idag.

    Igång: 160+160+125 Ej igång: 125,35,25,12
    Dessa kar finns som support till det stora projektet.
    Uppmatning, Karantän, Odling, Prova på fisk/växter m.m kommer de användas till.

    Nu börjar äventyret mot ett riktigt dröm-kar. Hoppas ni vill vara med och hjälpa till.
    Bomba gärna på med galna idéer och lösningar.
    Känner ni för att komma med kritik så är det fritt fram. Utan kritik löser man inga problem.

    Tänkte börja med att presentera det jag inspireras av.
    Då får alla en bild över hur jag tänker mig detta.
    När projektet står klart kan det även vara kul o se hur inspirationen kom till användning.

    Snart kommer inspiration men ni får vänta lite.......

    Kommer även köra tråden på ciklid.se
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Du tror inte att det kommer att synas bättre om du har olika fiskar i de olika karen. Se nog mer ut som samma om det är samma fiskar i alla tre?
    Kommer hursom att bli kul att följa

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      #3
      Du tror inte att det kommer att synas bättre om du har olika fiskar i de olika karen. Se nog mer ut som samma om det är samma fiskar i alla tre? Kommer hursom att bli kul att följa
      Förhoppningsvis kommer designen få det att se ut som om det skulle vara ett riktigt stort akvarium.
      Men helt hundra är jag inte på att jag lyckas med detta.
      Någon typ av art kanske kan klara av att leva i båda akvarierna för att ytterligare få det att se ut som ett kar.

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Ok, hoppas du får till det. Du vill inte dela med dig mera av hur du tänkt ställa karen och så?
        Men om du kan ha nån art i flera av karen så skulle nog känslan av att det är samma öka

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Om du har ett stim av nån form av skivtetra i varje kar så kanske det ser mer enhetligt ut samtidigt som dessa firrar funkar både med stora som små fiskar. I ena karet skivtetror + heros + hypselacara, andra karet skivtetra + mindre gäddciklider + 6-8 st ctenolucius hujeta
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            #6
            Ok, hoppas du får till det. Du vill inte dela med dig mera av hur du tänkt ställa karen och så?
            Men om du kan ha nån art i flera av karen så skulle nog känslan av att det är samma öka
            Du kan vara lugn. Ska posta bilder och skisser m.m framöver på hur jag har tänkt mig.
            Tanken är att inte mata in all info direkt. Blir så sjukt mycket att ta in då för er som läser. Bättre lite pö om pö.
            Kanske till och med bli lite spänning i det hela.

            Om du har ett stim av nån form av skivtetra i varje kar så kanske det ser mer enhetligt ut samtidigt som dessa firrar funkar både med stora som små fiskar. I ena karet skivtetror + heros + hypselacara, andra karet skivtetra + mindre gäddciklider + 6-8 st ctenolucius hujeta
            Helt klart en fungerande setup! Alla dessa fiskar är intressanta.
            Men troligtvis kommer det va en del växter + mindre fiskarter i det lilla karet.
            Skivtetror äter väll växter?

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              #7
              Då kör jag igång med lite inspiration.

              Tanken är att bygga ett paludarium ovanför det stora av dessa två kar.

              Paludariumet denna snubbe har byggt är nog bland det snyggast jag har sett.
              Måste bara försöka bygga lika snyggt! Om jag lyckas kommer det bli dubbelt så stort som hans.

              Overview of my 300g DIY paludarium after a few months of growth


              Som tur är har han postat hur detta är byggt på diverse forum.


              Ska försöka få till en bakgrund i stil med hans. Dels i paludariumdelen men också för det andra karet.
              Kanske försöka bygga ett träd i skarven mellan akvarierna som liksom fortsätter ner med rötter i båda baljorna.

              Men det kommer inte bli lätt.
              Finns många problem att lösa om det ska funka.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Det var läckert! Hoppas att du kommer lyckas med din idé
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Kryckan
                  • November 2011
                  • 283

                  #9
                  Det var läckert! Hoppas att du kommer lyckas med din idé
                  Hoppas en hel del här med. Måste lösa detta!
                  Ser fram emot att börja karva cellplast och skapa bakgrund.

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Du kanske kan hitta värdefull info hos grodfolket på frogforum.net och pilgift.se. Det finns en svensk kille på frogforum som heter viperjr och som har byggt ett snyggt paludarium till sina mossgrodor. Det har både land och vattendel med en hel del växter.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      #11
                      Du kanske kan hitta värdefull info hos grodfolket på frogforum.net och pilgift.se. Det finns en svensk kille på frogforum som heter viperjr och som har byggt ett snyggt paludarium till sina mossgrodor. Det har både land och vattendel med en hel del växter.
                      Tack för infon!
                      Kommer garanterat försöka finna information från dessa typer av forum.
                      Blir nog inga grodor men de har ju lite koll på teknik, konstruktion och växter m.m.

                      Kommentar

                      • david87
                        • June 2005
                        • 710

                        #12
                        Vore det inte lite snyggare att ha rökmaskinen lite högre upp så röken som faller ner för växterna också

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #13
                          Vore det inte lite snyggare att ha rökmaskinen lite högre upp så röken som faller ner för växterna också
                          Inte säkert att det blir någon rökmaskin. Troligtvis inte till en början ivf.
                          Ser det som en pryl som man kan pilla lite med när allt står klart isåfall.
                          Men visst blir det lite mer effektfullt med en sådan.
                          Angående placering av en den får man nog prova sig fram.
                          Men det kan nog vara ballt att placera den högre upp.

                          Kommentar

                          • Kryckan
                            • November 2011
                            • 283

                            #14
                            Ungefär såhär hade jag tänkt mig att det ska se ut.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: AmBi1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,9 KB
ID: 2143164

                            Med hjälp av gamla akvariebaren har jag byggt upp en modell.
                            Detta för att få lite känsla av hur stort det blir.
                            Som jämförelse är akvariet som passar i baren 160 liter. 100x40x40.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: AmBi2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 668,5 KB
ID: 2143163
                            Klicka på bilden för större version

Namn: AmBi3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 633,2 KB
ID: 2143162

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              fett jävla bygge! awesome!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...