Akvariebänk och heltäckande lysrörsarmatur till 300L akvarium.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    • September 2012
    • 83

Akvariebänk och heltäckande lysrörsarmatur till 300L akvarium.

Goddag.

Delar med mig av vårat projekt till det nya akvariet då jag fått tips och idéer av er

Vårat 540L akvarium står på lecablock och det blev snyggt men ville inte ha en likadan "ställning" då jag tror att det kan bli för mycket av det goda. Så vi bestämde oss att jag skulle bygga en akvariebänk istället. Bänken är till 90% klar. Väntar bara på 2st skåpsluckor som tydligen inte längre kan levereras så jag får åka å köpa något annat.
    Byggdes med 45x95 reglar och 6mm MDF och 19mm MDF.
    Målades i matt duvblå färg enligt frugans önskemål

Det var inte heller tänk att lysrörsarmaturen skulle vara heltäckade först men då akvariet är helglas och utan ram så tycker jag det är lurigt att bara belasta kortsidorna. Är nojig Så vi skippar täckglas och gör en heltäckande ramp istället.
    Blir 4x30W T8 lysrör med IP67 hållare. Vitmålad och reflektorer på insidan. Tänkte inte ha reflektorer först men det var tydligen rekommenderat.
    Utvändigt så kommer rampen att målas i samma matta duvblåa färg som akvariebänken för att bättre matcha
    Ramen byggd med 23x36 läkt. Sedan är alla sidorna osv i 10mm MDF.

Rampen skall helst vara klar till nästa helg då vi gärna vill få igång allt. Men denna helgen planerar jag att det mesta är klart med armaturen förutom att den måste lackas flera gånger med skyddslack.

I akvariet så skall det vara lite blandade räkor, Botia Striata och vanliga Tetror och Ancistrus.

Kommentera gärna bra å dåliga saker sålänge ni använder bra språk

Låter bilderna tala sitt språk tillsvidare...

Lysrörshållare IP67 samt drivdon/glimtändare.

Akvariebänken byggd med 45x95 reglar samt lite vinklar.

Sidor och bänkskiva monterade samt målade i färgen duvblå (matt färg).

Lysrörsarmaturens ram byggd i 23x36 läkt och klädd i 10mm MDF. Målad i samma färg som akvariebänken.

Edit 30/9
    Har målat klart med den vita färgen och gjorde ett test med båtlacken över färgen på en annan träbit och resultatet blev verkligen inte som jag hade hoppats. Det vita blev nu mer åt äggskalsfärgat, dvs åt det gula hållet men det gör ändå inget för det kommer till reflektorer samt att ytan kommer bli bra skyddad så det blir nog bra ändå
    Har även målat 2 lager med duvblå runtom hela armaturen. Blir nog 4 lager på utsidan sedan blir det att lacka med båtlacken på hela insidan och sedan vanlig matt lack på utsidan.

Märks även att man inte är så duktig på att spackla å måla som man önskar. Lyckades tyvärr inte dölja skruvhålen till den grad som jag ville, lite defekter får jag tåla. Lyckades inte heller dölja skarvarna så bra heller... 2 lager kvar att måla runtom på utsidan. Sedan är det bara översidan/insidan locken samt lackning kvar.
    Skall strax också såga ut för lufthål i ramen, sågar nog ut utrymmet mellan reglarna, blir då ca 80cm långt och 1cm brett lufthål. Täcker sedan över detta med något fint finmaskigt nät så inga räkor kan hoppa ut
    END.

Nu har jag målat klart insidan och runtom. Skall ner till garaget och hämta sticksågen så jag kan börja med att borra upp hål som jag sedan sågar mellan.
    När jag gjort detta så skall det sågas upp för slangarna till ytterfiltret osv och sedan skall det "exponerande" trät målas i lika många lager som resten av rampen och sedan är det nog dags att börja lacka invändigt. Utvändigt lackar jag när insidan är klar.
    Senast redigerad av timebandit; 30 September 2012, 10:23.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

ser bra ut de där
    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Nasso
      • November 2010
      • 719

Sv: Akvariebänk och heltäckande lysrörsarmatur till 300L akvarium.

Riktigt snyggt!
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

Kommentar

• timebandit
        • September 2012
        • 83

Tack. Har märkt av flera saker som man helst skall planera in innan man bygger

Att bygga så att det blir luftspalt från början är ju ett bra tips, nu får jag spackla igen ojämnheter samt måla flera lager färg där jag sågat... Sedan fick jag ju såga ut för slangarna till ytterfiltret så spackel där med och sedan flera lager färg. Spacklet tar 4 timmar på sig att torka också...
        Attans, märker att jag inte håller tiden som jag hade hoppats på.

Men nu är iaf luftspalten klar. 80cm lång fick den bli och ca 2cm bred.

Allt måste bli såpass klart att jag kan börja lacka ikväll annars blir jag ledsen. Varje lager lack tar 16 timmar på sig innan man kan lacka igen. Planerar lätt 4 lager båtlack iaf. Nästa helg måste det bli klart
        Senast redigerad av timebandit; 30 September 2012, 12:28.

Kommentar

• MrH
          • October 2010
          • 2825

du kan garanterat nöja dig med 1 eller 2 lager lack. så himla blött blir det inte om du har en bra ventilation.

ja målade min ramp med färg 2 gånger å de va allt, ingen lack alls.
          fast den är ju lite luftigare än din iofs.
          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• timebandit
            • September 2012
            • 83

Då får det bli så många lager det behövs för att det inte skall lysa igenom typ.

Utan någon lack vågar jag inte köra men 2 lager lack bör jag nog ha iaf. Skippar dock mellanslipa för det behöver ju inte vara så lent å fint egentligen.
            Blir det för hög luftfuktighet å värme så får jag installera en 12V fläkt men tror inte det skall behövas.

Kommentar

• MrH
              • October 2010
              • 2825

de lär du märka rätt snabbt om det är för fuktigt. kondens på utsidan av rampen osv... då får man åtgärda då.
              MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• timebandit
                • September 2012
                • 83

Ofasen, aldrig vart med om och hoppas att slippa det.
                Det är bättre att planera ventilationen bättre än att slippa behöva göra det i efterhand. Hade själv ingen tanke på det förrens du nämnde det för mig tidigare. Skulle det bli så illa att det behöver åtgärdas så kan jag borra upp små lufthål i matningsluckan, fick göra det i vårat gamla Juwelakvarium pga hög värme.

Nu har jag målat 2a gången där jag sågat och när det har torkat så skall jag måla med den blå färgen 1 gång runtom för att dölja det vita som kommit lite utanför. Så om ca 2½ timma så börjar jag lacka med båtlacken!

Edit

Har nu börjat med båtlacken men detta var det jobbigaste momentet hittils. Inte lätt att komma åt i det utrymmet mellan reglarna. Fick ta en disksvamp och doppa i burken och försöka trycka in svampen i skarven typ och dra fram å tillbaks.
                För mycket lack blev det också på dem flesta ställena. Suck
                Men som frugan säger, det är ju ingen som ser det sedan ändå. Bara kosmetiskt "icke fint" när man lyfter av rampen sedan. Utsidan är det viktigaste att få snyggt iaf.

Edit 1/10
                Kommer inga mer bilder där man ser målningen på insidan rampen iaf! Gick helt åt skogen tack vare båtlacken! Tror inte den vita färgen gillade lacken riktigt. Blev varierat med vitt, ljusgult och pissgult. Ser fan inte klokt ut eller ens bra. Men fyller sin funktion lär det iaf göra!
                Har lackat 1 gång till så 2ggr med båtlacken.
                Lackade även med en matt klarglack på utsidan rampen idag. Så imorgon blir det att måla ovansidan där elprylarna skall vara osv...
                Senast redigerad av timebandit; 01 October 2012, 17:02.

Kommentar

• timebandit
                  • September 2012
                  • 83

Hej på er.
                  Håller på med lysrörsarmaturen men har kört fast ordentligt.
                  Det sista nu är att få dit 2 luckor på ovansidan och sedan installera lysrör osv. Första problemet är att jag hade fel på mått på luckorna så jag måste köpa nya imorgon.
                  Andra problemet är att jag inte riktigt tänkt till ordentligt. Vet inte hur fasen jag skall göra för att få båda luckorna öppningsbara på ett bra å enkelt sätt. Vill helst inte ha utanpåliggande gångjärn heller.
                  Nu ser det ut så här uppetill på armaturen. Det stora blå området är facket för all el och det vita till höger som går igenom armaturen är för matningsluckan. Utrymmet längst till vänster behöver inte ens finnas typ. Bara blev så för jag ville ha en skiljevägg för elen.

Har ni några bra tips på hur jag kan montera luckorna så dem blir öppningsbara på ett bra å snyggt sätt?
                  Helt OK om jag måste sätta en extra lucka eller stag typ.
                  Mycket tacksam för svar.

Edit:
                  Finns en enkel lösning men kanske inte jättesnyggt men fått OK från frugan. Vad tror ni om följande:
                  Sågar till 4st klossar(läkt 23x26) som jag sätter i 4 hörnen. Borrar och limmar fast 1 träplugg i varje kloss. Borrar upp hål i det stora locket som matchar träpluggen. Då sitter iaf den stora luckan fast hyfsat och fästet förblir dolt. Enkelt att öppna om man behöver byta glimtändare osv.
                  Sedan sätter jag "tyvärr" utanpåliggande gångjärn på den stora luckan och matningsluckan och vipps så är funktionerna iaf färdiga. Tråkigt att ha utanpåliggande gångjärn men det kanske är ett måste?

Länk till bild: http://timebandit.dyndns.info/~timeb...m/IMAG0758.jpg

Edit igen:

Provade med ett pianogångjärn men får inte till det så att det går att öppna luckan och inte få något glapp eller dyligt... hmm

Gör nog som jag skrev innan, blir lite enklare. Stora luckan sitter på plats med plugg typ. Enkelt att lossa på.
                  Matningsluckan får pianogångjärn längsgående hela luckan, kan bli bra ändå.
                  Senast redigerad av timebandit; 02 October 2012, 09:32.

Kommentar

• timebandit
                    • September 2012
                    • 83

Nu är allt färdigmålat å lackat iaf. Puh...
                    Har satt dit klossarna och pluggarna samt märkt upp vart plugghålen i locket hamnar. Sedan är bara bara pianogångjärnen kvar och dags å koppla elen.

Sticker ut hakan och frågar om någon kan tala om för mig hur jag skall koppla med reaktor, glimtändare? Det är enkelrör som gäller.
                    Alla svar om kunna el osv undanbedes starkt! Kan göra säkra installationer om jag bara vet "vägen att dra/koppla kabeln".

Vill ni inte ta detta här så går PM också bra. Har bild på koppligsschemat som står på reaktorn. (Det är reaktorn som tex Kjell & Co säljer).

Kommentar

• SCB
                      • November 2011
                      • 134

Det finns ett datablad på Kjell.com som visar hur sladdarna ska dras.
                      //Olof
                      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

Kommentar

• timebandit
                        • September 2012
                        • 83

Om du är insatt i detta kan du bekräfta att detta stämmer?

Från kontakten, Fasen till reaktorn.
                        Nollan från reaktorn till lysrör och sedan vidare till glimtändaren och sedan till andra sidan på lysröret och sedan vidare till kontakt.

Sedan undrar jag om ni kan tips om det bästa sättet att placera lysrören i rampen? Akvariet är 120cm och lysrören är 89.5cm.

Är det bästa resultatet så här?

Kommentar

• ecco
                          • November 2010
                          • 500

så dom brukar sitta i dom ramper man köper...
                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• SCB
                            • November 2011
                            • 134

Ursprungligen postat av timebandit
                            Om du är insatt i detta kan du bekräfta att detta stämmer?

Från kontakten, Fasen till reaktorn.
                            Nollan från reaktorn till lysrör och sedan vidare till glimtändaren och sedan till andra sidan på lysröret och sedan vidare till kontakt.
                            Hmm. Jo, jag förstår hur du menar men det är lite begreppsförvirring bara.
                            Håll isär fas/nolla. du har ingen nolla "från" reaktorn. Nollan i det här fallet ansluts till den ena lysrörshållaren.
                            Sen är ju fas/nolla ett rent teoretiskt begrepp om du har tänkt ansluta rampen med en vanlig stickpropp, då blir det ju slumpen som avgör huruvida du får fasen på reaktorn eller på lysröret.
                            Använd en tvåpolig strömbrytare som bryter båda ledarna innan de kommer fram till reaktor/lysrör.
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

Kommentar

• timebandit
                              • September 2012
                              • 83

Ja precis,
                              Nollan går till lysrörshållaren vidare till glimtändaren och sedan vidare till andra lysrörshållaren och sedan till reaktorn.
                              Fasen går direkt till reaktorn.

Så som jag beskrev det innan så utgick beskrivningen från reaktorn vilket kanske inte var så lätt att förstå alltid?

Tack för tipset ang. brytaren, hade dock redan tänkt på det för att slippa att ström går fram till reaktorn i onödan.

Skall bli skönt att förshoppningsvis få upp akvariet och rampen på plats i helgen.

Kommentar

Arbetssätt...