Starta upp ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsjön
    • August 2012
    • 16

    Starta upp ett akvarium

    Hejsan, jag är helt ny här.
    Jag har precis köpt mig ett akvarium och tänkte mig starta med Malawiciklider.

    Akvariet är på 430 l med en Fluval 406 pump, bör jag byta pump? (har köpt det begagnat)
    Vad ska jag fylla för sand/grus?
    Hur mycket av sand/grus behövs?

    Vilka växter går att ha i akvariet?

    Har tänkt bygga en 3D bakgrund av frigolit, betongspackel, färgpigment och lack. Tror ni att det går att ha i akvariet?
    Vilka fiskar är lätta att börja med?

    Jag bor uppe i Kiruna och måste åka 35 mil enkelväg för att inhandla fiskar, klarar dom resan?

    Kanske dumma frågor, men jag ställer dom ändå.

    Tack.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Hej!

    Välkommen till vår värld.

    Innan jag svarar på dina frågor.

    Så ställer jag en motfråga ?

    Är det ditt första akvarium ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Vargsjön
      Hejsan, jag är helt ny här.
      Jag har precis köpt mig ett akvarium och tänkte mig starta med Malawiciklider.

      Akvariet är på 430 l med en Fluval 406 pump, bör jag byta pump? (har köpt det begagnat)
      Vad ska jag fylla för sand/grus?
      Hur mycket av sand/grus behövs?

      Vilka växter går att ha i akvariet?

      Har tänkt bygga en 3D bakgrund av frigolit, betongspackel, färgpigment och lack. Tror ni att det går att ha i akvariet?
      Vilka fiskar är lätta att börja med?

      Jag bor uppe i Kiruna och måste åka 35 mil enkelväg för att inhandla fiskar, klarar dom resan?

      Kanske dumma frågor, men jag ställer dom ändå.

      Tack.
      Va 35 mil... Finns det ingen akvariebutik i kiruna eller akvarieförening där du kan få tag på fisk? Fisken klarar transporten om de packas väl, men åka 35 mil för att köpa fisk är ju vansinne, låter också lite osannolikt att det inte ska finnas någonstans att köpa fisk inom några mils radie!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Vargsjön
        • August 2012
        • 16

        #4
        Hej, nej har haft ett 550 l för 12 år sedan, så jag är väl "ny" igen.

        Kommentar

        • Vargsjön
          • August 2012
          • 16

          #5
          Hahaha nej inge affär här, den lades ner för 12 år sedan, och jag köper inte på Djurmagzinet, har dålig erfarenhet av deras fiskar.
          ( dom bara dör och har sjukdomar)

          35 mil är bara ca 3 timmar i bilen enkelväg så då kan man passa på att äta kinamat. ( vi har ingen kinakrog heller) hahaha

          Lotta

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Håller helt med, Djurmagazinet flesta butiker är så eländiga för att det anlitar fel folk, finns säkert några bra butiker söderut dock, vet att det finns en i Gällivare ungefär 12 mil från kiruna, antar att du far till Rolles akvariecenter I luleå enda stället jag handlar på, och fiskarna klarar lätt 3 timmar om de är packade väl, jag har bara 9 mil till luleå så lite lättare för mig.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Vargsjön
              • August 2012
              • 16

              #7
              Japp till Luleå, Gällivare har väldigt dåligt utbud och mycket okunnig personal,( inte för att vara elak.)

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Vargsjön
                Hejsan, jag är helt ny här.
                Jag har precis köpt mig ett akvarium och tänkte mig starta med Malawiciklider.

                Akvariet är på 430 l med en Fluval 406 pump, bör jag byta pump? (har köpt det begagnat)
                Vad ska jag fylla för sand/grus?
                Hur mycket av sand/grus behövs?

                Vilka växter går att ha i akvariet?

                Har tänkt bygga en 3D bakgrund av frigolit, betongspackel, färgpigment och lack. Tror ni att det går att ha i akvariet?
                Vilka fiskar är lätta att börja med?

                Jag bor uppe i Kiruna och måste åka 35 mil enkelväg för att inhandla fiskar, klarar dom resan?

                Kanske dumma frågor, men jag ställer dom ändå.

                Tack.
                standardvärde på mängd grus/sand brukar vara cirka 20 kg / 100 liter.
                Till Malawi, kanske lite mer, kanske då 100-125 kg.

                Om man skall efterlikna malawisjön så är nog engelsk sjösten, ganska fin, 1-2mm, som kommer närmast.
                Men de flesta har en klart ljusare sand, ibland helt vit, för att det ger en bra kontrast mot färgglada firrar.

                Malawisjön har nästan inga blommor alls, så de flesta kör helt utan blommor, bara en j-a massa sten.

                om man inte har gjort frigobakrunder förr, så är det tveksamt om det blir billigare än att köpa en färdig bakgrund, man får räkna med att det går fel 2-3 ggr innan man har hittat rätt första gången. Annars är det bara att köpa frigo, på med betong, lacka, helst med Epotex akvarielack, men det går med 2-komp goivlack oxå.

                Jag skulle kört på en ganska enkel malawifirre först,,,,,kanske Golden ?



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vargsjön

                  35 mil är bara ca 3 timmar i bilen enkelväg så då kan man passa på att äta kinamat. ( vi har ingen kinakrog heller) hahaha

                  Lotta
                  Inte konstigt att norra sverige avfolkas ha ha ha
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    att kinamaten i sverige inte har mycket gemensamt med mat från kina är kanske en annan historia.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Vargsjön
                      • August 2012
                      • 16

                      #11
                      Ok, Golden, heter den så i affären?
                      Hur många hanar per hona?

                      Vilka bör man INTE ha i nybörjar akvariet?
                      Jisses vad sten jag måste bära hem......

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vargsjön
                        jag köper inte på Djurmagzinet, har dålig erfarenhet av deras fiskar.
                        ( dom bara dör och har sjukdomar)



                        Lotta
                        Om man observerar fisken ett tag så kan man ju se om det finns sjukdom bland dem och då välja fisk från ett annat kar där de är pigga och livskraftiga, skulle de sen ändå insjukna efter inflytten så kan det ju ha något med sitt egna handhavande att göra.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vargsjön
                          Ok, Golden, heter den så i affären?
                          Hur många hanar per hona?

                          Vilka bör man INTE ha i nybörjar akvariet?
                          Jisses vad sten jag måste bära hem......
                          läs


                          läs oxå:


                          Läs mer:
                          Då jag vid ett flertal tillfällen sett forumtrådar som handlar om hur man startar upp ett nytt akvarium tänkte jag försöka mig på en nybörjarguide. Kom gärna med åsikter och/eller rätta mina fel, jag tål kritik :) 1. Akvariumet Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du


                          Läs en trevlig tråd:



                          Som Gud sa....söken och ni skola finna.... :-)



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Vargsjön
                            • August 2012
                            • 16

                            #14
                            Tusen tack.
                            tur det finns dom har koll, nu blev allt mycket lättare.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...