Projekt: Hallen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SCB
    • November 2011
    • 134

    Projekt: Hallen

    Då var det dags att starta mitt lilla projekt, det blir kanske inte lika storslaget och ambitiöst som många andra projekt jag har sett här på Zoopet men någonstans måste man ju börja, ett riktigt mastodontprojekt får vänta till en annan gång.

    Ända sedan vi köpte vårt första akvarium för ett halvår sedan har jag funderat på att ha ett lite större akvarium i hallen. Gärna med lite mer tema än de anda akvarierna vi har.


    Så här ser det ut där det skall stå.



    Det ska stå där fåtöljen står, det är ca 135 cm mellan mustocken och dörren (som inte syns i bild) så ett akvarie på ca 120 cm borde passa finfint. Men då var det ju det här med formen..


    Vanliga rektangulära är ju lättast att få tag på, finns ju i mängder på Blocket t.ex. men då kommer ju vänstra hörnet att skymma för mycket av ljusstaken som står i murstocken, och det skulle ju kännas lite trist.

    Så då skulle jag ju behöva ett med brutna hörn eller med välvd front, och sådana är ju inte riktigt lika vanliga på Blocket.

    Suck, detta kommer att ta tid.. Eller kosta jättemycket om jag inte orkar vänta in något lämpligt begagnat objekt.. Men till min stora lycka så dök det helt plötsligt upp ett, och bara 7 mil bort dessutom!!

    120 långt, 45 djupt och 50 högt med ramp, bänk, pump och lite andra tillbehör för nästan inga pengar alls. Ibland har man tur!
    Nu behöver det ju visserligen fogas om på grund av läckage i en skarv, men det är ju inget oövervinneligt hinder.

    Sen ska både ramp och bänk målas om så de passar in lite bättre, sån där låssas-faner är inte riktigt min grej.

    Så här ser det ut just nu, hela kalajset ska flyttas ut ca 10cm år höger.



    Nästa steg är att börja ta bort den lite ojämna lagningen och lägga i nytt silikon så det blir både tätt och snyggt.


    Fortsättning följer…
    Senast redigerad av SCB; 27 May 2012, 18:22.
    //Olof
    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Man får börja någonstans . Ska bli roligt att se fortsättningen.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • SCB
      • November 2011
      • 134

      #3
      Pjuuh, snart är silikonet borta!
      Nu har jag rejält ont i fingertopparna av allt fipplande med rakblad, dock inget blodvidte.. än!
      Det var ganska besvärligt tills jag såg en tråd där någon som tipsade om att man skulle duscha fogarna med vatten innan man började skära.
      Oj jösses vilken skillnad! Med lite vatten mellan blad och fog var det ju som att skära i.. tja, kanske inte smör men det blev i alla fall lättare.
      Tack för det tipset, vem du nu än var som skrev om det.

      Nu ska jag bara finputsa ett par skarvar sen blir det till att köpa silikon.
      Ungefär hur mycket kan det tänkas gå åt? Räcker det med 2 tuber, förutsatt att jag inte klantar mig rejält?
      Jag har bara tagit bort silikonet invändigt.
      //Olof
      230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det är skitjobbigt att få bort allt. bara gnugga vidare tills allt är borta.

        här är en video på när jag fogade om mitt malawi. en liten step by step video

        rengör med aceton ( utan olja) eller med t-röd. för att få bort fett o fingeravtryck. sen tejpa upp hur bred fig du vill ha. lägg en riklig mängd silikon. ta diskmedel på fingret o dra jämt med fingret för att göra en snygg fog. sen bort med tejpen o fixa till det sista. klart!

        1. rengör med aceton ( utan olja) eller t-röd2. tejpa upp så bred fog du vill ha3. lägg en riklig sträng silikon. var inte blyg4. ta diskmedel på fingret o d...
        Senast redigerad av hannesc; 17 April 2012, 14:43.

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #5
          Det där är verkligen en jättebra video Hanesc. Tack för den.
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vassego. så lite så. se bara till att du fått bort all silikon först. asså inte mellan glasen. fattade att du bara skulle göra fogen. ,men glasen måste vara helt rena. ett jefla milimetergnuggande blir det.

            Kommentar

            • SCB
              • November 2011
              • 134

              #7
              Allt silikon är nu borta från insidan. Men när jag synade skarvarna så såg jag detta:



              Det är ett ca 2.5 cm långt område där silikonet mellan glasen har släppt, ca 15 cm från övre kanten på akvariet, för övrigt samma skarv som det läckte ur enligt förra ägaren. Det finns en till mindre släppning längre ner också.
              Är detta något jag ska oroa mig för?

              Det är den här skarven det gäller:

              Behöver jag ta ur glaset ur denna sektion eller kan jag bara skära ur allt silikon mellan glasen och foga om?
              Eller kommer det att hålla bra ändå när det kommer nytt silikon på insidan?
              //Olof
              230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                nej det är ingen fara. har så på flera av mina kar. se bara till att det fogen täcker ordentligt sen bara.

                ta inte bort silikonet mellan glasen. utan foga bara. det kommer hålla. silikon är skitstarkt! 25kg/cm2 ungefär. filket är sjuhelvettes mycket.

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  #9
                  Dax för en uppdatering, bänk och ramp är nu målade i lite mer passande färger.

                  Måla måla måla..


                  Fyra strykningar senare. Mmm.. Inte så illa om jag får säga det själv.


                  Och lite förvånad blev jag allt när jag la på vattenpasset för att kolla hur mycket jag behövde shimsa


                  Spikrakt överallt! Inte illa för ett 1800-talshus.
                  Det förra 1800-talshuset jag bodde i var inte rakt någonstans.


                  När det gäller akvariet så väntar jag på att någon ska lyckas få hem ett par tuber svart akvariesilikon, det är inte helt lätt att hitta när man bor i obygden.
                  Men nu har en glasmästare lovat att det ska finnas hemma på måndag, Vi får väl se hur det går med det löftet. Förra veckan lovade en annan glasmästare att ha det hemma till måndag denna veckan och det har fortfarande inte dykt upp.
                  Lite trist för jag är så sugen på att kladda på silikonet så jag kan komma vidare, det hade ju varit perfekt helgsysselsättning.
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • SCB
                    • November 2011
                    • 134

                    #10
                    Dagens inköp: lite frigolit till bakgrunden och en rot som jag ska försöka pussla in på bästa sätt, den var dock lite för stor för att ha som jag tänkte när jag stod i affären men det ska nog bli bra.



                    Nu har jag börjat karva lite frigolit, tanken är att det ska bli en sediment/sand/slam/lera/gegga-bakgrund med lite sten, grus, rötter och annat bös inbakat i en enda härlig röra.



                    Lyckligtvis är det ju riktigt billigt med frigolit så jag kan ju göra om hur många gånger som helst om det skulle bli katastrof av alltihop.
                    //Olof
                    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Du är väldigt duktig, roligt att följa ditt projekt är och kommer att bli väldigt bra !

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #12
                        Ja, det är min förhoppning att det ska bli någorlunda bra i slutändan.


                        Nu har jag i alla fall fått tag på en glasmästare som visste vad ett leveranslöfte innebär, idag (måndag) ringde han och sa att silikonet hade kommit. Och ännu lite mer imponerad blev jag då jag förstod att de egentligen skulle ha klämdag idag.
                        Tummen upp från mig för sån service.

                        Ikväll eller i morgon ska fogarna få sig en omgång silikon och sen ska jag limma fast lite mer frigolit på bakgrunden så jag kan fortsätta med den.
                        Eventuellt så ska jag börja med en till bakgrund som har lite annan struktur, får se vad jag har ork och tid till.

                        Nu är det dax att beställa lite prylar. Raster, doppvärmare och en AquaEl Circulator 1000 ska det bli.
                        Någon som har förslag på filtermaterial?
                        Vilken grovlek på filtermatta är lagom? Biobollar, tillför de något eller är det bara en onödig utgift om man har tillräckligt mycket filtermatta?
                        Jag kommer att ha ca 35-40mm mellan bakgrund och glas för filtermaterial.
                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        • SCB
                          • November 2011
                          • 134

                          #13
                          Sååååå var det äntligen fogat med ny silikon. Väldigt kladdigt och det hade ju inte skadat med lite mer erfarenhet, men tack vare tejpen så blev det rätt bra.
                          De bakre fogarna tejpade jag inte så de ser ut som ett mindre världskrig. Men det gör inte mig något, de ska ju ändå döljas av bakgrunden.

                          En liten bild på resultatet med väldigt mycket solblänk (äntligen har våren hittat tillbaka!! )

                          //Olof
                          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #14
                            Jahapp det har inte hänt så jättemycket spännande här, har fått paket med lite teknik och har fortsatt att putsa på bakgrunden.
                            Snart är det dax att testa om akvariet är tätt, men det får vänta ett par dar till.

                            Idag gjorde jag ett par nya handtag till skåpet, de två plastbitarna som satt där innan var så jobbigt fula att jag nästan fick mardrömmar av dom.

                            Mmm.. Något sånt här kanske..


                            Och så här blev de:


                            Smidda i gammalt Lancashirejärn från 1870, det blir en sån härligt levande yta om man använder riktigt gammalt smidesjärn med alla dess brister och skavanker.
                            Nu ska jag bara ordna fastsättningen och sen ska de linoljebrännas och skruvas fast, därefter får vi se om det blev bättre än innan.
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • Danelius
                              • February 2012
                              • 79

                              #15
                              Ojoj då, är det en smed och en akvarist här? Riktigt kul projekt. Ska bli rolig att följa. Hittills ser det bra ut. Hoppas nu karet är tätt!
                              Och förresten: Riktigt snygga handtag.
                              /Danelius


                              Kommentar

                              Arbetssätt...