Starta upp 1120 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Starta upp 1120 liter

    Håller som bäst på att planera uppstarten av ett 1120 liter SA kar till sommaren.
    Mycket teknik, såsom ytterfilter mm är redan inköpt samt den obligatoriska stora roten.

    Akvariet hämtas hos glasmästaren under semestern, fram tills dess har jag på mig att bygga bänk och ljusramp.
    Har letat länge efter en ritning som ger extra mycket "overkill" och har fastnat för den här, både ljusramp och bänk:

    About a year ago, I bought and moved into my first house. I've had a 300 gallon acrylic tank that I bought several years before the house, and I'd been waiting a long time to get a house to set it up. Here's the build for the stand and canopy. More posts to come shortly.


    Fördelen med den här ritningen är ju att den är till ett 300 gallon kar, dvs samma storlek som jag kommer att ha.

    Vad tros? Kom gärna med synpunkter om ev förbättringar på designen/hållfastheten mm...

    Detta borde ju vara oförstörbart kan man tycka, 4"x4" som underram och ben samt 2"x4" i övrigt. Allt dessutom hopfogat trä mot trä, ingen belastning enbart på skruvar/vinkeljärn.

    Vad kan tänkas passa som topp? Är själv inne på formplyfa eller marinplywood, spelar det någon roll vilket? Vilken tjocklek bör jag ha?
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    Nice detta ska följas med spänning, tusan jag vill inte vänta ända till sem på att få se karet på bänken
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • firejackan
      • August 2004
      • 616

      #3
      vad är fiskplanerna?

      Kommentar

      • Martin B
        • March 2006
        • 112

        #4
        Jo, jag har svårt att vänta jag med... men jag försökte vara realistisk med tidsplaneringen, detta är vad som hinns med mellan jobb, familj etc...
        När det gäller fiskvalet så blir det en SA biotop med VF Diskus och Altum. Altum har jag redan 4 st gåendes i mitt 310 liters (ej fullvuxna), de skall få flytta över till stora karet. Diskusen skall inhandlas senare. Därutöver blir det ett större stim av någon tetra som är stor nog att inte bli Altumfoder:-) samt Corysar, lite roliga L-malar, lite Fjärilsciklider, det är tankarna så här långt i alla fall.
        Mycket växter samt MH belysning och gödning med PMDD/CO2 från tub.

        Kommentar

        • Martin B
          • March 2006
          • 112

          #5
          Sådärja, då var ett Deltec UVC 20W inköpt.
          Hittade det på Saltvattensguiden, skall var mer eller mindre oanvänt.
          Tror det blir ganska lagom, funderade först på 39w, men de är ju 1 meter långa!

          Tänkte bygga egen MH ljusramp/huv och såg att de hade vettigt prissatta 150W Mh kit med elektronisk ballast på Reefshops.com.
          Någon som har erfarenhet av dessa? Är de något att ha?

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
          Senast redigerad av Martin B; 23 March 2012, 10:41.

          Kommentar

          • fredde85
            • December 2011
            • 135

            #6
            hur spolar man fram i tiden?

            Kommentar

            • Martin B
              • March 2006
              • 112

              #7
              Lite nytt på teknikfronten...
              Två Eheim 2250 inköpta, ett JBL Cristal Profi 500 finns sedan tidigare. Borde bli rätt lagom filtrering.
              Skall börja med bänkbygget om ett par veckor, bilder kommer...

              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

              Kommentar

              Arbetssätt...