240l Visningsakvarium på Djurmagazinet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    240l Visningsakvarium på Djurmagazinet

    För lite drygt två veckor sen var det dags för mig - med hjälp av Fia (dalmatin), att dra igång ett visningsakvarie på Djurmagazinet i Piteå där jag jobbar extra två timmar i veckan med att sköta akvarierna. Det var väldigt skojsigt att kunna plocka fritt på hyllorna ECS för typ 2000 spänn, sten, rötter, växter i massor ... Kanske ska fråga om en koldioxidanläggning också?

    Det är ett 240l Juwel med (uppenbarligen ...) orginalfilter
    Inredningen består av ECS (Easy Care Substrate från Akvarieteknik), "Regnbågssten" och lite rötter.Växterna är bland annat Hygrophila Polysperma, Siamensis och Pinnifatida, Echinodorus osirs och 'red flame', Limnophila sessiliflora, Javaormbunkar och Papegojblad samt någon okänt "gräs" som jag dock har haft i mitt 150l tidigare. Kör med lite drygt en dos PMDD i veckan.

    Två siamesiska algätare fick bli inkörsfiskar och en vecka senare håvade jag över 10 vitfenade rosentetror (stimmet ska förmodligen utökas till 20 senare). Jag planerar också att sätta i ett gäng ottisar, 8-10 st kanske, och eventuellt fyra Bolivianska fjärilsciklider.

    Men framför allt är akvariet tänkt som ett hem åt mina fyra hemlösa skalarer, 3 små Red-Back F1:or och 1 fullvuxen "vanlig".

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 579,9 KB
ID: 2183027
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #2
    snyggt!
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Vimsa
      För lite drygt två veckor sen var det dags för mig - med hjälp av Fia (dalmatin), att dra igång ett visningsakvarie på Djurmagazinet i Piteå där jag jobbar extra två timmar i veckan med att sköta akvarierna. Det var väldigt skojsigt att kunna plocka fritt på hyllorna ECS för typ 2000 spänn, sten, rötter, växter i massor ... Kanske ska fråga om en koldioxidanläggning också?

      Det är ett 240l Juwel med (uppenbarligen ...) orginalfilter
      Inredningen består av ECS (Easy Care Substrate från Akvarieteknik), "Regnbågssten" och lite rötter.Växterna är bland annat Hygrophila Polysperma, Siamensis och Pinnifatida, Echinodorus osirs och 'red flame', Limnophila sessiliflora, Javaormbunkar och Papegojblad samt någon okänt "gräs" som jag dock har haft i mitt 150l tidigare. Kör med lite drygt en dos PMDD i veckan.

      Två siamesiska algätare fick bli inkörsfiskar och en vecka senare håvade jag över 10 vitfenade rosentetror (stimmet ska förmodligen utökas till 20 senare). Jag planerar också att sätta i ett gäng ottisar, 8-10 st kanske, och eventuellt fyra Bolivianska fjärilsciklider.

      Men framför allt är akvariet tänkt som ett hem åt mina fyra hemlösa skalarer, 3 små Red-Back F1:or och 1 fullvuxen "vanlig".

      [ATTACH=CONFIG]52142[/ATTACH]
      Men, ska du inte ha någon bakgrund?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Precis min tanke med...det skulle bli ett helt annorlunda kar om man slipper se genom det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Visst skulle man kunna ha en bakgrund (har funderat en del på det) - i alla fall när det andra, tomma akvariet står bakom. Men när detta är det enda akvariet som står där (oftast finns det ett annat, men inte alltid) blir det en rumsavdelare. Dock tror jag att fiskarna skulle bli tryggare med bakgrund ... men vi får se

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            [QUOTE=Vimsa;1581568]Visst skulle man kunna ha en bakgrund (har funderat en del på det) - i alla fall när det andra, tomma akvariet står bakom. Men när detta är det enda akvariet som står där (oftast finns det ett annat, men inte alltid) blir det en rumsavdelare. Dock tror jag att fiskarna skulle bli tryggare med bakgrund ... men vi får se [/QUOT

            Inredningen i karet försvinner ju bland nätkorgar och dyl. som man ser genom bakrutan. Inte så snyggt, om det skall vara ett visningskar.
            Du namnger Akvarieteknik - borde inte dom ställa upp med en bakgrund. Sen som du säger, känner sig fiskarna tryggare med "stopp" i alla fall på en sida.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Om jag personligen skulle köpa ett akvarium hade jag nog gärna sett det med en bakgrund, oavsett om det är en rums rumsavdelare eller inte. Inget illa ment, men karet hade blivit så mycket attraktivare att titta på.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Om jag personligen skulle köpa ett akvarium hade jag nog gärna sett det med en bakgrund, oavsett om det är en rums rumsavdelare eller inte. Inget illa ment, men karet hade blivit så mycket attraktivare att titta på.
                Exakt samtidigt.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • hult87
                  • February 2010
                  • 1287

                  #9
                  skulle ju kunna köra med enkel svart bakgrund, får fram färgerna på fisken riktigt bra och ger ett bra djup. och iom det så har ni fina fiskar och då kan ju försäljningen öka av både fisk, växter och inredning

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    annars har ni fått till inredningen riktigt snyggt

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #11
                      Först vill jag ge dej MYCKET beröm för det där har du fått till riktigt bra Vimsa både vad gäller fiskval och inredning, gillar etappen med gruset... sedan måste jag nog hålla med om att en bakgrund hade gjort en del i karet, fast nu har vi ju inte sett hur det står i det stora hela.. Det kanske förstör utsikten genom med bakgrund.....
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Ursprungligen postat av gonzo44
                        Först vill jag ge dej MYCKET beröm för det där har du fått till riktigt bra Vimsa både vad gäller fiskval och inredning, gillar etappen med gruset... sedan måste jag nog hålla med om att en bakgrund hade gjort en del i karet, fast nu har vi ju inte sett hur det står i det stora hela.. Det kanske förstör utsikten genom med bakgrund.....
                        PS och givet växtvalet
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #13
                          Tack alla för berömmet Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            [QUOTE=Vimsa;1581636]Tack alla för berömmet Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen [/QUOTE

                            Du kommer nog inte att ta bort bakgrunden tror jag, eftersom växter, inredning och fiskar kommer i fokus mycket tydligare då.
                            Lycka till!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Tack alla för berömmet Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen

                              tycker jag låter som en bra id'e

                              Kommentar

                              Arbetssätt...