low tech - Från litet försök till nytt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avalon
    • February 2012
    • 19

    #16
    Tack för ditt intressanta inlägg, KaOl!

    Det var nåt nytt för mig det där med vallinsneria och H. polysperma inte trivdes ihop p.g.a krockande alleler. Har själv erfarnehet att hos mig trivs inte cambomba eller vallisneria särskilt bra. Däremot funkar javamossa, anubias, bacopa och sessifloran utmärkt. Javarombunke har funkat förut men inte så bra längre. Hemiantusen funkade bra tills grönalgerna växte över det hela i somras. Nytt försök pågår med H. Difformis som tidigare inte gått så väldigt bra. Har du några fler exempel på vad som inte funkar med amasonsvärdplanta?

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #17
      Ursprungligen postat av Avalon
      Vad roligt att du svarade MrH!!

      Har just berömmt dig för ditt fina kub-projekt och önskar dig all lycka! Det är ju det som är bekymret för mig med; man är van med sina vattenbyten och starkt lyse och så ska man tänka om utan att veta varför/hur det funkar. Skulle ju kunna läsa Walstad rakt av och sedan bedöma själv om det klaffar eller inte, men jag har inte tillräckliga kunskaper (tror jag) för att bedöma det hela.

      Men som sagt... Jag är beredd på att köra på och se vad som händer. Algsoppa i värsta fall, eller hur? Det är så det brukar sluta för mig när akvariet har fått för mycket sommarsol och för lite skötsel på semsestern. Har rensat upp och fått styr på det hela igen förut, så varför inte nu? Så länge standardakvariet med sin standardinvånare och min standardskötsle klarar sig all right så kanske jag inte ska klaga????
      läste precis det å ja tackar åter igen för creed
      bilder kommer troligen i morron på det "färdiga" resultatet å fiskar.

      ja tänker lite så här, jag fyller upp med jord, sen grus ovan på, sen plantera en jäkla massa växter, i med ett gäng guppys å sen låta naturen ha sin gång å enbart fylla på vatten som dunstar.
      då det kommer stå i fönstret så kommer något ljust ej behövas, dock så har ja inte sol läge i det fönstret så det kommer inte bli extremt utsatt av soljus.
      ingen teknik alls med andra ord.
      ska bli kul att prova

      som du säger, det värsta som kan hända är ju algbomb utan dess like
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Avalon
        • February 2012
        • 19

        #18
        På våra breddgrader tror jag dock på lite arifteficiellt ljus ändå. Dessutom då får man ju inte med hela spektrat med ljusvågor via fönsterglaset. Uv-ljus till evempek får man inte; vem blir brun med bara solljus genom fönsterutam??

        Själv tänker jag fatktiskt lägga på lite röt och blått ljus för växternas skull. Funderar framförallt på blått. men kunnigt folk får gärna säga sitt

        Ska bli spännande att följa ditt projekt! Gupp; särskild endlers är kanonfiskar som piloter. De tål en hel del men visar tydligt när nåt inte är bra. Min inkörarfisk nr 1. Har själv några mycket vackra gul-svarta endlers. Innan dess hade jag en endlerhona som födde kull efter kull tills hon kroknade för ca två veckor sedan. Hon gick under namnet "Akvariehäxan" ( omöjlig att fånga och motade det mesta som besvärade henne). Har en unghona kvar efter henne som jag hoppas ska överta rollen.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          moj, under det mörka halvåret så kanske det behövs extra ljus, men detta projekt kommer troligen att gå över sommaren så i början ska det inte behövas. det ja kan se som ett eventuellt problem är värmen ifall det är jäkligt varmt ute, men de går nog att lösa med persienner å sånna "solskydd för blommor" som finns

          endlers är precis vad jag tänker ha, ska försöka få ett gäng i samma färg. bara för att liksom
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #20
            åå nu var ja för snabb på den där jäkla skicka knappen igen!!! den sitter för nära!!

            angående det där med ljuset, är ju inte helt hundra på hur det där fungerar men minns att när jag höll på med reptiler så mixtra man ju en del med UV ljus å solljus å sånt, å då läste ja nån undersökning nån forskare hade gjort angående ämnet.

            det dom gjorde var att mäta solens UV ljus typ 10-15meter in i en mörkgrotta i nån väldigt solig öken, å den mängden dom mätte upp är människan inte ens i närheten av att skapa med artificiellt ljus. om ja minns artikeln rätt.

            så med det i bakhuvet så tror allafall jag att det kommer att räcka med det solljus som blir genom fönstret som belysning. men det återstår att se.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Avalon
              • February 2012
              • 19

              #21
              ja, det kommer du nog att märka av rätt snabbt...... Hur var det du? Algsoppa p.g.a för dåligt ljus... Ska bli kiselager vad jag minns. Förutom att växterna drar mot ljuset och har långa avstånd mellan bladen på sjtjälken. ( Nu försöker jag fresta växtoraklens att hänga på )

              Det vi lyckas skapa i lumen i våra akvarierer är bara en gnutta av vad solen ger i tropiken. Å andra sidan så lever de flesta av våra akvarienväxter oftast i skuggan av landväxter så skarpt solljus klarar nog bara alger å andra sidan.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #22
                om man inte provar så vet man aldrig hur det blir

                det där med ljust är fasen ett mysterium...

                nå ja har bestämt mig för vilken väg att gå, sen visar det sig om bron håller
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Avalon
                  • February 2012
                  • 19

                  #23
                  Okej. Tycks som att jag har både brothers in arms och värsta sporren i en och samma person. Ska se till att bygga min rackarns bänk, dra på med mitt projekt och sen kan vi följa varandras algsoppe-race Skulle var kul att veta dina vattenvärden från din vattenleverantör, ditt jordval och ditt vältval. Bilder kommer väl att dyka upp både hos dig och hos mig när det finns nåt att visa?

                  Under tiden ska jag med nöje och full respekt följa din tråd med kuben.

                  Kommentar

                  • Avalon
                    • February 2012
                    • 19

                    #24
                    Okej. Tycks som att jag har både brothers in arms och värsta sporren i en och samma person. Ska se till att bygga min rackarns bänk, dra på med mitt projekt och sen kan vi följa varandras algsoppe-race Skulle var kul att veta dina vattenvärden från din vattenleverantör, ditt jordval och ditt växtval. Dessutom val av ljuskälla samt dess solljustimmar/ watt och ljusfärg. Bilder kommer väl att dyka upp både hos dig och hos mig när det finns nåt att visa?

                    Under tiden ska jag med nöje och full respekt följa din tråd med kuben.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      hehe

                      angående vattenvärden, inte en aning! har aldrig gjort ett vattentest här hemma så vet inte alls.
                      tycker de är lite överkurs å dalta me tester hit å dit, bättre å se på akvariet å fiskarna hur de mår
                      dock äre ju som så, att har man väldigt känsliga fiskar så kan de ju vara bra om man håller lite koll på värdena å så, men de har ju inte jag.

                      jordval och växtval kommer när det blir dax för det, men det dröjer kanske en månad eller så, får se om ja startar en tråd om det eller om ja skriver i någon av mina befintliga. och bilder absolut!

                      tack så mycke för dom trevliga orden om kuben tråden, å idag kommer de fisk till den
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • donic1989
                        • April 2010
                        • 30

                        #26
                        detta spännande projekt! och önskar dig lycka till.

                        ja har inte kört lowtech någon gång. bara intresserad av att pröva i framtiden. tror att har du större kar kommer du få lättare att hålla samma balans...

                        lite sugen på att prova mrh idee om i fönstret dock är mina fönster brädor för klena:P.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #27
                          Ursprungligen postat av donic1989
                          detta spännande projekt! och önskar dig lycka till.

                          ja har inte kört lowtech någon gång. bara intresserad av att pröva i framtiden. tror att har du större kar kommer du få lättare att hålla samma balans...

                          lite sugen på att prova mrh idee om i fönstret dock är mina fönster brädor för klena:P.
                          går alltid att stadga upp det underifrån hehe
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Avalon
                            • February 2012
                            • 19

                            #28
                            Införskaffad byggmaterial på Byggmax samt på IKEA. Imorgon blir det såga, skruva och fundera på ev. förankring vid väggen.

                            Kommentar

                            • Avalon
                              • February 2012
                              • 19

                              #29
                              Har nu byggt bänken. Slutade med att dottern blev inspirerad och ville starta upp sitt gamla akvarium igen. Så nu har jag inget experimentkar....

                              Däremot flyttar jag snart mitt akvarium till den nya bänken och ska sen suga lite på frågan om jag ska köpa ett till kar eller om det snarare blir dotterns akvarium som blir hemmets nya low-tech projekt.

                              Avslutar nu tråden eftersom de frågor jag ställde inte riktigt har besvarats, utan får väl återkomma under Växter och alger när eventuella bekymmer dyker upp.

                              Kommentar

                              • Turinna
                                • April 2012
                                • 4

                                #30
                                Jag har kört ett 110 l. lowtech i ca 1 1/2 år. Det har varit välfungerande nästan hela tiden, förutom i början då jag hade en omgång med infusorier och en med trådalger. Båda har jag fått bukt med. Alla växter växer så det knakar. Jag får rensa och slänga stora högar varje gång jag delbyter vatten (ca 1 gg i månaden).
                                Jag har speciell akvariumlera i botten och aqua clay över (som bakterier fäster bra på och som är luftigt för rötterna). Kör med lite Easy carbo endast då och då och PMDD vid vattenbyten (eller om jag ser att växterna börjar skifta mot gult). Mycket ljus, med reflektorer och en led list som jag klistrat in i locket. Jag är helnöjd!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...