Dra upp artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Dra upp artemia

    Hej på er

    Nu är jag igång igen, hade tänkt att kläcka lite artemia för utfodring av fisken här hemma. Skulle ta fram luftpumpen, (som jag hade lagt undan, men varför?) upptäcker att det inte går att "fästa" luftslangen skruvar isär och ser 2 ytor som spruckit. Jaha här kommer man inte långt...

    Plockar fram min gamla utgångna akvariesilikon, ska öppna pipen som är helt igensatt av härdad silikon, så nu har jag en avgjutning av pipen och skruvgängorna i den av just silikon... Haha, jaha, lite "färsk" silikon fanns dock kvar, så jag "limmade" ihop den el som ska ska föra luften ut i luftslangen, får se i eftermiddag (efter dagens etapp 2 i limningen) om den funkar, gör den det så ska första artemia kläckningen testas.

    Går det bra att kläcka så kanske, ev. att anm blir lite nyfiken på att dra upp några småttingar av just artemian, bara för nyfikenhetens skull, hitta en foder som passar de små nykläckta liven...

    Vi får se hur det går...

    EDIT: De artemiaägg jag har fick jag köpa lite billigt av en polare som odlar fisk, han ahde de i en frys, men klantig som man är så glömde jag ju att slänga in de i frysen när jag kom hem, de står dock i en försluten burk, mörkt och torrt, kan jag nu frysa de på nytt för att hålla lite längre livslängd eller blir det sämre nu då de har "tinat"?
    Senast redigerad av ApeviaX; 18 January 2012, 09:39.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • squamata
    • September 2006
    • 144

    #2
    nej in med det i frysen. Man kan ha de i rumstemp men hållbarheten blir längre lufttätt o kallt.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Liquifry eller något riktigt riktigt fint yngelfoder. Har dragit upp på t o m bara rågmjöl för att testa förr.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #4
        Ursprungligen postat av squamata
        nej in med det i frysen. Man kan ha de i rumstemp men hållbarheten blir längre lufttätt o kallt.
        Kanon, inne i frysen igen nu, första "testsatsen" igång.

        Ursprungligen postat av eriahl
        Liquifry eller något riktigt riktigt fint yngelfoder. Har dragit upp på t o m bara rågmjöl för att testa förr.
        För att dra upp artemian menar du? Jag tänkte på följande: Artemiofluid


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Den här guiden kanske kan vara av intresse: http://www.fishlice.f9.co.uk/house/B...%20Shrimps.htm

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av oaken
            Den här guiden kanske kan vara av intresse: http://www.fishlice.f9.co.uk/house/B...ne Shrimps.htm

            Ja det verkar intressant men Brine Shrimp är väll inte artemia?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              yes it is
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                yes it is

                Haha okej där der man, tyckte de såg lite för avlånga ut
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  Hej på er

                  Nu är jag igång igen, hade tänkt att kläcka lite artemia för utfodring av fisken här hemma. Skulle ta fram luftpumpen, (som jag hade lagt undan, men varför?) upptäcker att det inte går att "fästa" luftslangen skruvar isär och ser 2 ytor som spruckit. Jaha här kommer man inte långt...

                  Plockar fram min gamla utgångna akvariesilikon, ska öppna pipen som är helt igensatt av härdad silikon, så nu har jag en avgjutning av pipen och skruvgängorna i den av just silikon... Haha, jaha, lite "färsk" silikon fanns dock kvar, så jag "limmade" ihop den el som ska ska föra luften ut i luftslangen, får se i eftermiddag (efter dagens etapp 2 i limningen) om den funkar, gör den det så ska första artemia kläckningen testas.

                  Går det bra att kläcka så kanske, ev. att anm blir lite nyfiken på att dra upp några småttingar av just artemian, bara för nyfikenhetens skull, hitta en foder som passar de små nykläckta liven...

                  Vi får se hur det går...

                  EDIT: De artemiaägg jag har fick jag köpa lite billigt av en polare som odlar fisk, han ahde de i en frys, men klantig som man är så glömde jag ju att slänga in de i frysen när jag kom hem, de står dock i en försluten burk, mörkt och torrt, kan jag nu frysa de på nytt för att hålla lite längre livslängd eller blir det sämre nu då de har "tinat"?

                  Det gick ju inte bra för 5 öre, haha. Alltså när jag skulle skruva tillbaka själva "reglerbiten" för "trycket" med bubblor så lossnade ju hela skiten igen, men jag testade att bara dra slangen direkt på den nu korta stump som återstår och visst fan bubblar det bra ändå, tillräckligt till dess att den nya Eheim luftpumpen kommer iaf .

                  Så första satsen står och gottar sig, ska bli spännande att se om det funkar...

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Hur salt ska vattnet vara när man föder upp artemia? Hur mycket salt tillsätter man till 10 liter?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      #4 Jo t ex men blir ju lite dyrare än att ta annat som går lika bra
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
                          http://www.angelfire.com/wa/AquariaW...a.html#Artemia
                          Tack

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            #4 Jo t ex men blir ju lite dyrare än att ta annat som går lika bra
                            Ja visst tusan är det så, men klumpar inte mjölet?

                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
                            http://www.angelfire.com/wa/AquariaW...a.html#Artemia
                            Tackar
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Första testsatsen kläckt igår kväll, blev dock halvdant då ena katten givetvis lyckades välta kläckaren igår förmiddag och tömma ut hälften av vattnet, men jag lyckades i alla fall, så nu ska jag göra en lite mer permanent lösning
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...