Makeover i 110-liters platy-(m.m.)-kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Makeover i 110-liters platy-(m.m.)-kar!

    Hej!

    Nu börjar det närma sig! Jag har bestämt mig för att byta bottenmaterial till Swedols blästersand och samtidigt göra om i karet med fler rötter, färre stenar och försöka få lite ordning på växterna, samt börja med mäsk-CO2!

    Sanden är beställd och kommer till jobbet imorgon och eftersom jag inte orkar släpa 25 kg-säckar tar jag med en hink och tar hem sanden portionsvis, några kilo varje dag.

    Själva makeovern är planerad till trettonhelgen, mer än en dag kan det väl knappast ta?

    Men nu till min första fråga: Jag har just nu engelsk sjösten i karet. Samt några platys, några corydoras, två ottosar, en miljon körsbärsräkor och två miljoner sandsnäckor. Så jag känner inte riktigt för att försöka ta upp alla levande varelser - skulle det funka att ta upp fiskarna, så många räkor det går, växterna och rötter, stenar etc förstås, och sen skopa upp gruset, sortera ut snäckorna (dem vill jag ha kvar!) och hälla ner sanden? Eller kommer det att bli jätteskitigt av all mulm som samlats i gruset? Brukar bli rätt grumligt när jag plockar bort vilsekomna vallisneria...

    Eller är det någon som har en bra idé hur man bär sig åt? Har aldrig gjort nåt sånt tidigare men läst många trådar - utan att bli så mycket klokare...

    Hälsningar
    Jennifer
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Igår var det äntligen dags! Jag gjorde ungefär som jag planerat, dvs det blev lite vatten, en massa mulm och en halv miljon körsbärsräkor kvar i karet - samt en corydoras julii som lyckats gömma sig i mulmen

    Det såg rätt skitigt ut när mulmen lagt sig på sanden men ett gäng corysar och massor med sandsnäckor städade snabbt upp det hela. Bilder kommer imorgon när fiskarna har vaknat! Igår gick det inte att fota, det var lite grumligt.

    Imorgon har jag tänkt börja med CO2! Tänkte köra två parallella mäskflaskor och en tvättflaska och använda en paffrath-skål för att få en så jämn CO2-nivå som möjligt. Långtidstest är redan installerat och visar på en för låg nivå CO2 i dagsläget, inte helt förvånande.

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: 013_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2138379

      Så här ser det ut! Alldeles för lite växter men jag slängde allt som hade trådalger på sig. Men det växer väl till sig... Riktigt nöjd är jag inte, kom gärna med förbättringsförslag!

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      Arbetssätt...