Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    [ATTACH=CONFIG]51823[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51824[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51825[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51826[/ATTACH]

    Här är vi idag efter lodning, underläggsletande och familjetid. Vänster bak skall det ligga redmoore (stavning?)

    Sen skall det planteras jättevallis längs hela vänstersidan och längs bakgrunden. Jag fick även med mig vattenpest, anubias och javaormbunke hem som skall kilas fast på något lämpligt ställe.

    Ni som kan inredning, hur skall jag tänka?
    men hallå Mathias hur tänker du??? så kan det inte se ut för tusan... du måste flytta allt bakåt ca en halv cm då kommer det bli asasnyggt inte nu... (blev det för tydligt med avundsjukan där va??)
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av gonzo44
      men hallå Mathias hur tänker du??? så kan det inte se ut för tusan... du måste flytta allt bakåt ca en halv cm då kommer det bli asasnyggt inte nu... (blev det för tydligt med avundsjukan där va??)
      Haha, karet har gjort mig mer depp än något annat någonsin så nu börjar det bli dags att bli glad och få igång skiten

      Du skulle se juwelkaret idag, det är fan helt makalöst! Fan, skjuter lite bilder. ses snart!!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Haha, karet har gjort mig mer depp än något annat någonsin så nu börjar det bli dags att bli glad och få igång skiten

        Du skulle se juwelkaret idag, det är fan helt makalöst! Fan, skjuter lite bilder. ses snart!!
        Gott gott tänk lite valle där bak som scalarerna glider runt mellan lite halvsmygande på dina stimfiskar du ska ha, några snygga apistor vid botten.. tror du kommer få till det hur bra som helst... sedan något lågt kanske mörkgrönt framtill
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0533.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,6 KB
ID: 2139411

          Svärdsplantan till vänster flyttar till kuben, crypton blir för skuggad av den!

          Var bara tvungen att visa, nu åter till kuben
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

            Ni som kan inredning, hur skall jag tänka?
            Det vore förmätet av mig att tillkänna mig kunskap om inredning - men, först och främst; det ser jättebra ut, toppensnyggt!
            Jag har några idéer, men vill först höra; hur tänker du själv när du tittar på din (utmärkta) inredning? Känner du att någonting är tungt, lutar i framkant eller på sidorna...?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det vore förmätet av mig att tillkänna mig kunskap om inredning - men, först och främst; det ser jättebra ut, toppensnyggt!
              Jag har några idéer, men vill först höra; hur tänker du själv när du tittar på din (utmärkta) inredning? Känner du att någonting är tungt, lutar i framkant eller på sidorna...?

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0544.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,9 KB
ID: 2139412

              Perfekt, du hittade mig!

              Som bilderna ovan så väger det fruktansvärt mycket åt höger, rötterna borde kanske "vandra" längre mot frontrutan. Jag hämtade den spretiga roten och lade i den för att vi ser mer vad som finns att jobba med. Jag har mer rötter men det finns risk för att det blir rätt mycket! Jag gillar (redmoore?) för att man kan fästa växter grymt på dem!

              Övriga tankar?

              Edit: Inredning, det är du overkligt bra på. Men det är ju redan konstaterat en miljon gånger! Tack för din tid
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 March 2012, 22:46.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                [ATTACH=CONFIG]51828[/ATTACH]

                Perfekt, du hittade mig!

                Som bilderna ovan så väger det fruktansvärt mycket åt höger, rötterna borde kanske "vandra" längre mot frontrutan. Jag hämtade den spretiga roten och lade i den för att vi ser mer vad som finns att jobba med. Jag har mer rötter men det finns risk för att det blir rätt mycket! Jag gillar (redmoore?) för att man kan fästa växter grymt på dem!

                Övriga tankar?

                Japp, lite övriga tankar - jag spiller dom här så får du känna om det kan vara något!
                OK, let's Go; Den senaste roten du placerade där passar fint, men är överflödig just precis i nuläget - den väger upp tyngden som finns till höger men behövs inte riktigt... ännu... kanske...
                Låt oss titta på stenarna - märker du hur dom ligger? Hmmm, ja - för att synas ganska tydligt, eller hur? Om vi börjar med att lyfta ur sten nr. 2 från vänster, och sedan sten nr. 2 från höger. Vad händer då? Jo, du bryter en ganska tydlig "stenlinje" som känns tung. När du frilagt dessa två stenar (dom skall användas senare) får du en sten i mitten och en sten på vardera sidan av karet.
                Tänk dig nu att du flyttar hela rotsystemet lite snett bakåt på högerkanten, diagonalt in mot hörnet (du kommer få plats med valisneriorna ändå). Då öppnar du en liten kanal där du kan placera sten nr. 2 (som du plockat ur från höger), något nerstoppad i sanden så bara ytan syns. Denna lilla sten hamnar bakom den högerdominanta stenen och bildar djupverkan.
                Nu, sten nr. 2 från vänster (som du plockat ur) kan du lägga bakom den halvcirkelfomade delen på roten på vänstersidan, så drar den rot/stenformationen ögonen till sig och bildar väg upp till valisneriorna i bakgrunden.
                På detta sätt får du en både stängd och öppen känsla i karet som gör att man inte riktigt "kommer ihåg hur det ser ut" och bidrar till att man vill titta längre, och upptäcka nya grejer i inredningen.

                Ja, jisses - det här är bara några små idéer, som du givetvis inte behöver bry dig om... men... ändå...
                Ös på nu!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Sjyst! Jag vred upp allt så att det ligger närmare bakrutan vilket gör att det öppnade upp mer i mitten. Det gillar svärdsplantan!

                  Rötterna är lite svåra att jobba med, man binds ju upp av deras utseende ganska mycket. Sen ska det ju inte se konstlat ut, bara det är ju en utmaning. Jag lägger upp mer bilder imorgon, då ska det startas!

                  Hongsloien kommer älska mig, det är helt säkert!

                  Tack!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Sjyst! Jag vred upp allt så att det ligger närmare bakrutan vilket gör att det öppnade upp mer i mitten. Det gillar svärdsplantan!

                    Rötterna är lite svåra att jobba med, man binds ju upp av deras utseende ganska mycket. Sen ska det ju inte se konstlat ut, bara det är ju en utmaning. Jag lägger upp mer bilder imorgon, då ska det startas!

                    Mmm, testa, testa och testa! En grej som man snabbt lär sig är att inte tänka i räta linjer i karet - det är oerhört lätt att "rada upp" sina inredningsprylar i mer eller mindre räta linjer tvärs över karets bottenyta, typ; "växter bakom, sedan en rad med rötter och framför det, en stenformation och låga växter längst fram" - typ! Kan man skaka av sig det här tänket frigörs en massa vinklar och vrår som man lätt förbiser - man öppnar och stänger där ögat minst anar det. Där finns en stor hemlighet som är hyfsat lätt att knäcka!

                    Usch - det känns som jag sabbat din feeling nu - det är inte meningen! Det absolut viktigaste är att du känner dig tillfreds med din inredning och får en skön känsla av att titta på det hela. Jag tycker faktiskt att det du gjort är riktigt snyggt - det är bara mina petermetriga idéer som kommer fram - och dom behöver du, som sagt, inte fästa alltför stor uppmärksamhet på!


                    Edit; Du säger; "man binds ju upp av deras utseende" - just precis detta är en klassisk goof man lätt gör - man vill att något skall synas. Det är detta jag brukar kalla; "kill your darlings", något jag gaggat om i flera inredningstrådar här på forumet, och vad jag menar med det är att ibland kan man försöka att inte låta utseendet på någon inredningsdetalj styra. Jag skall ge ett exempel - jag vet inte om du sett de senaste bilderna på mitt 540-kar? Iallafall, där ligger ett par massiva jätterötter som ser helt makalösa ut, i bak-kant på karet. Jag fick verkligen svälja hårt när jag monterade dessa rötter - för mycket av deras "snygghet" syns inte i det stora hela - speciellt inte på bild... "Kill your darlings" - med andra ord!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 March 2012, 23:51.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      lite OT igen, äre mustach pojkarna du "hänger" med? har för du skrev de i nån tråd.
                      allafall såg ja att dom lirar här i blge ikväll
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        [ATTACH=CONFIG]51828[/ATTACH]

                        Perfekt, du hittade mig!

                        Som bilderna ovan så väger det fruktansvärt mycket åt höger, rötterna borde kanske "vandra" längre mot frontrutan. Jag hämtade den spretiga roten och lade i den för att vi ser mer vad som finns att jobba med. Jag har mer rötter men det finns risk för att det blir rätt mycket! Jag gillar (redmoore?) för att man kan fästa växter grymt på dem!

                        Övriga tankar?

                        Edit: Inredning, det är du overkligt bra på. Men det är ju redan konstaterat en miljon gånger! Tack för din tid
                        Tycker höger-roten ser rätt så bra placerad ut som den ligger där. "Tyngden" är förskjuten åt höger, och det känns nästan som om den är placerad efter gyllene snittet. Just det är en grej man ofta kan använda i akvariedesign också. "Spretroten" på vänstersidan tar bort den känslan, och den ser lite blähä-placerad ut, också. Tycker jag, iallafall.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av MrH
                          lite OT igen, äre mustach pojkarna du "hänger" med? har för du skrev de i nån tråd.
                          allafall såg ja att dom lirar här i blge ikväll
                          Njae. Både Sparzanza och en del av Mustasch har lite rötter i Kil.

                          Eyes Wide Open är jag bra polare med, de hänger ju med killarna i Sparzanza och David därifrån lirar ju gura med Mustasch nu.

                          Vänta tills du får höra Sabatons nya, det kommer bli årets album!!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            sabataon är för mycket "springa-över-bergen"-metall. ne det ska va tyngre grejjer som The ghost inside, parkway drive, lamb of god, breach, i am hunger, bayonet, Ektomorf etc

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av Jens A.
                              Tycker höger-roten ser rätt så bra placerad ut som den ligger där. "Tyngden" är förskjuten åt höger, och det känns nästan som om den är placerad efter gyllene snittet. Just det är en grej man ofta kan använda i akvariedesign också. "Spretroten" på vänstersidan tar bort den känslan, och den ser lite blähä-placerad ut, också. Tycker jag, iallafall.
                              Grejen med den spretiga roten är att den inte skall passa in idag. Den skall ligga där och liksom bli ingrodd med växter. Javaormbunke, anubias och så skall allt liksom ramas in av jättevallisen från Forshaga

                              Jag ser liksom en halvcirkel med jättevallis som täcker bakrutan och en stor del av vänstra delen.

                              Jag meckar lite med inredningen idag med, ingen brådska
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                sabataon är för mycket "springa-över-bergen"-metall. ne det ska va tyngre grejjer som The ghost inside, parkway drive, lamb of god, breach, i am hunger, bayonet, Ektomorf etc
                                Sabaton är ju lätt Sveriges bästa live-band. Nu enligt Bandit också

                                MEN, det är inte min typ heller egentligen.

                                Mitt barn heter Maiden i andranamn, de är mer eller mindre gudar hemma men jag har svängt över mycket på Slayer, Exodus och Kreator nu. Vanlig mysig Thrash-metal är fina grejer!!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...