Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Det finaste är att man inte behöver dola med inredningen, det är samma sak med Malawi.

    Får man för sig att ta ett ryck och ordna till all oreda de ställer till med så står de i motsatt hörn och flinar åt en.

    "Tror du att du kan komma hit och jäklas med oss eller?" Så vaknar man dagen efter och har ännu mer sand mot frontrutan

    De vill tydligen ha det på ett speciellt vis, vem är jag och riva allt för dem liksom
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Visst! Men, tänk såhär nu; ingen jagastress i karet - kolla om du kan plocka henne när hon befinner sig i ett hörn eller på ett ställe där du snabbt som fan kan plocka henne med håven!

      Absolut!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Absolut!
        Gôtt! Jag la till en liten "edit" i mitt förra inlägg - på förra sidan!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Det finaste är att man inte behöver dola med inredningen, det är samma sak med Malawi.
          Får man för sig att ta ett ryck och ordna till all oreda de ställer till med så står de i motsatt hörn och flinar åt en.
          "Tror du att du kan komma hit och jäklas med oss eller?" Så vaknar man dagen efter och har ännu mer sand mot frontrutan
          De vill tydligen ha det på ett speciellt vis, vem är jag och riva allt för dem liksom
          Det är detta som är så kul med Tanganyikaciklider - deras betende. T-kar rör man i princip aldrig, speciellt inte multis-kar (och liknande), precis som du skriver - de vill ha det på ett speciellt sätt och fixar detta så jädra bra själva!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2012, 11:20.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            efter sommaren så ska jag bannemig försöka sälja in en ställning till sovrummet så att jag kan plocka hem A. Compressiceps, Kigoma.

            Problemet är och förblir att det finns otroligt mycket fränt i fiskväg, sen att jag blir störtkär hjälper inte till något vidare..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              efter sommaren så ska jag bannemig försöka sälja in en ställning till sovrummet så att jag kan plocka hem A. Compressiceps, Kigoma.

              Problemet är och förblir att det finns otroligt mycket fränt i fiskväg, sen att jag blir störtkär hjälper inte till något vidare..
              Jag vet precis hur det är, därav "stugan"!
              Jag gör i och för sig tvärt om just nu - avvecklar allt - och bonkar in ett stort fanskap istället. Det blir "småfisk" i stort utrymme!

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                här är problemet lite annorlunda, det får inte dra ström...
                vet inte vad det är men.... jag kallar frugan elräkningsallergiker....
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag vet precis hur det är, därav "stugan"!
                  Jag gör i och för sig tvärt om just nu - avvecklar allt - och bonkar in ett stort fanskap istället. Det blir "småfisk" i stort utrymme!
                  Ja, det må vara lika spännande! En bekväm liten soffa framför sen är ju resten klart.

                  Kanske lite mysbelysning så att man kan varva akvarie-tittandet med en god bok i lugn och ro. En sådan liten oas skulle jag vilja ha, där man bara kan vara någon timme om dagen.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    här är problemet lite annorlunda, det får inte dra ström...
                    vet inte vad det är men.... jag kallar frugan elräkningsallergiker....
                    Ström är ju ett jäkla skit att fundera över. Min energiförbrukning har ökat med 33% sedan lägenheten fylldes med akvarier. Men något får man offra för glädjen det ger tillbaka
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av gonzo44
                      här är problemet lite annorlunda, det får inte dra ström...
                      vet inte vad det är men.... jag kallar frugan elräkningsallergiker....
                      Har du funderat på fotogenlampor i stället för lysrör?
                      eller stearin ljus i stället för LED? Med det sistnämnda blir det ju mysigt också vilket kan leda till andra aktiviteter.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Haha!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Just i det akvariet som är cyano-drabbat har ju vit faxe som botten. Det byts mycket vatten men räkmixen som
                          blir över hamnar som fina smulor i substratet. Foderbyte ska bli kul att prova. Nitratet ligger på 0 på grund av vattenbyten medans fosfaterna pyr i gruset


                          Jag tror inte blint på blästersanden heller, det visar sig när man måste ha sandsnäckor som löser den.
                          Min högst personliga uppfattning är att fosfater egentligen inte är ett problem.
                          Orsaken att man vill få ned mängden sånt i naturvatten är att man vill minska användningen av det.
                          Kalla det gärna en offentlig lögn i så fall. Orsaken till detta är i så fall att just fosfor är en ändlig naturtillgång som håller på att ta slut och man vill minska användningen av det. I och för sig lovvärt!
                          Men det ställer till problem på annat håll exempelvis för dig.
                          Eftersom räkor innehåller massor med protein som snabbt blir till ammoniak (du kan testa detta genom att lägga en påse räkor på diskbänken ett dygn och sedan lukta på innehållet). Så triggar detta exempelvis cyano. Det är alltså kväve i form av Ammonium som gör att det bildas alger och cyanobakterier inte fosfor. Det senare måste naturligtvis till för att någonting skall växa men naturen är så funtad att den sätter in snabbväxare typ alger och cyanobakterier för att få bort sådant som kan bli giftigt. Det är faktiskt bara ren logik.
                          Min hypotes är att om det inte finns nog med fosfor så kan inte alger och cyano växa då finns det en stor risk att halterna av ammonium och nitrit går upp och förgiftar vattnet. Det finurliga är att fosfor inte omvandlas utan går tillbaka i kretsloppet därför finns det normalt nog med detta i naturliga vatten. Det som då kan variera är Kväve och kol. Nitrifieringsbakterier behöver som allt levande också fosfor så begränsar vi det så blir även dessa lidande.

                          Att stoppa i sandsnäckor kan fungera men jag tror det kan vara bättre att fixa problemet innan det uppstår. Det vill säga använda sand med lämplig kornstorlek och färg.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ja, jag har bara sanden i två av 7 akvarier så jag har inte hunnit fundera så mycket på det..

                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Wiiiho, ikväll har jag byggt om lite hos mina Malawi, det är en redig alghärd men jag filmade en kort snutt ändå. Vita faxen dammar väldigt på filmen och det ser lite ovårdat ut men tanken är att visa före/efter
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



                                Som sagt, hoppas det blir bra när balansen kommer, jag hoppas mycket på foderbytet!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...