Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
    Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
    Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet Om du menar att det skulle ge mig en placeboeffekt så är det inte alls så eftersom, om fisken visar kraftigt obehag i form av att rycka, skrapa sig mot botten och göra panikutfall när jag fyller på kranvatten men bereder jag vattnet med tex easy-life så är de helt oberörda och det kan inte vara placebo.
    +1

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Som en not så kan du få fundera på hur ofta vi är villiga att bada våra djur i kemikalier, speciellt roligt är det ju när det inte finns en aning om vad det innehåller.

    Bara för att det står på en butikshylla så ökar inte legitimiteten i mina ögon. Det är agerandet som är intressant.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
    Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
    Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet
    Det är HELT omöjligt att argumentera mot någon som har en komplett innehållsförteckning framför ögonen men inte har ork nog att använda ett enkelt översättningsprogram. Det är nästan tragikomiskt.

    Står det på ffm att det inte innehåller några kemiska ämnen också? Det är det roligaste delen av allt, eftersom det är just kemi
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 December 2013, 17:33.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Du får plugga på själv när det gäller de ämnen du häller i dina akvarier. Nu ser du en vetenskaplig analys som redovisar vad en del av preparaten innehåller och jag tar för givet att du läst eftersom du kommenterar. Du finner även recept så att du kan blanda själv om du vill.
    Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag är skeptisk till bakteriekulturer också, där förpackningen är tillsluten, har vi inte sett att syresättning är livsviktigt för att goda bakterier skall överleva? Varför skulle det bli problem med stillastående filter annars?
    Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Att man upplever att något fungerar är vetenskapligt svårt, placebo är ju inte ett skämt liksom.
    Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet Om du menar att det skulle ge mig en placeboeffekt så är det inte alls så eftersom, om fisken visar kraftigt obehag i form av att rycka, skrapa sig mot botten och göra panikutfall när jag fyller på kranvatten men bereder jag vattnet med tex easy-life så är de helt oberörda och det kan inte vara placebo.
    Senast redigerad av åheim; 01 December 2013, 17:31.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Fast nu innehåller ju tex easy-life ffm andra saker än "krossad zeolit" eftersom den neutraliserar kloraminer och det var helt avgörande för mina snäcklekares välbefinnande. Så i vissa fall är dessa produkter väldigt bra att ha till hands.
    Du får plugga på själv när det gäller de ämnen du häller i dina akvarier. Nu ser du en vetenskaplig analys som redovisar vad en del av preparaten innehåller och jag tar för givet att du läst eftersom du kommenterar. Du finner även recept så att du kan blanda själv om du vill.

    Jag är skeptisk till bakteriekulturer också, där förpackningen är tillsluten, har vi inte sett att syresättning är livsviktigt för att goda bakterier skall överleva? Varför skulle det bli problem med stillastående filter annars?

    Att man upplever att något fungerar är vetenskapligt svårt, placebo är ju inte ett skämt liksom.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Alf Sjöström länkade denna till mig. Jag har ju länge ifrågasatt mirakelmedel så jag får se det som en delseger när vetenskapliga analyser släpps. Easylifes produkter är således i vissa fall mald Zeolit och det innebär att mirakelmedel inte gör mer än vad växter och filter gör.

    http://195.145.96.153/download/Zeolith%5B1%5D.pdf
    Fast nu innehåller ju tex easy-life ffm andra saker än "krossad zeolit" eftersom den neutraliserar kloraminer och det var helt avgörande för mina snäcklekares välbefinnande. Så i vissa fall är dessa produkter väldigt bra att ha till hands.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Vilken otrolig chock! Jag känner mig kränkt och lurad!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Alf Sjöström länkade denna till mig. Jag har ju länge ifrågasatt mirakelmedel så jag får se det som en delseger när vetenskapliga analyser släpps. Easylifes produkter är således i vissa fall mald Zeolit och det innebär att mirakelmedel inte gör mer än vad växter och filter gör.

    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 December 2013, 09:58.

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    om han lyckas hamstra materialet och tillräckligt mycket öl hotade jag med att komma på semestern..

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Om han lyckas hamstra materialet och tillräckligt mycket öl hotade jag med att komma på semestern..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Han? Bygga? Haaha..
    När ska Jonte bygga ett fett kar då? Är det en bättre fråga?

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Han? Bygga? Haaha..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av jozi81
    Tror jag blockar torsdag-måndag..
    Mm Mathias, lite så faktiskt...kommer nog jobba i Stockholm till torsdagen, så kanske åka därifrån
    Vill ju köpa Micke Ahlinrockor på vägen upp, känner att jag måste börja rita på ett logistikschema..
    När ska du börja bygga karet till valparna då?

    Jag är i alla fall klar för utställningen nu, det blir ett aquatic nature cocoon 6. Christian Brams likaså, fast han ställer upp med ett mindre kar i den riktiga nanotävlingen.

    Det ska bli roligt att träffa er alla, faktiskt

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Mm.. vore jävligt uppskattat skulle jag tro! Splash och gudfarsan är ju rätt ensamma danskar och även om många säger att de ska hjälpa till brukar det ju alltid bli bortfall.. jag tar ledigt fredag-måndag..
    Tror jag blockar torsdag-måndag..
    Mm Mathias, lite så faktiskt...kommer nog jobba i Stockholm till torsdagen, så kanske åka därifrån
    Vill ju köpa Micke Ahlinrockor på vägen upp, känner att jag måste börja rita på ett logistikschema..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Går det ens att bila hemifrån dig? Det är ju förti tusen miljarder mil bort

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2013-11-27 kl. 23.01.41.png
Visningar: 1
Storlek: 13,4 KB
ID: 2154929

    Ursprungligen postat av jozi81
    Ska så djävla dit!
    Känns bara som att helgen inte kommer räcka till...
    Måste se om jag kan komma loss tidigare, skulle vara roligt att vara med och stoppa upp rovburken
    Kanske kan köpa med någon svart/vit pannkaka på uppvägen om vi nu bilar, som är tanken xd
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 27 November 2013, 21:57.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...