Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av MrH
    haha du är inte ensam om å göra misstag, idag skar ja nästan av mig fingret när ja satt å skar bort silikon med en rakbladskniv.. väldigt klantigt... man kan ju tycka att eftersom ja är halvfinne så borde ja ju kunna hantera en kniv, men de va väl den där halvsvensken som tog över i 2 sek
    nå lite plåster löste problemet allafall å de behövs nog inte sys.. tror jag.
    haha! Finnar med kniv är hårda grejer!

    Jag skar slimline för ett halvår sedan och fick rakbladet att gå av. En millimeter till så hade jag inte haft pekfingret kvar! Det var glada minuter efteråt
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • mathias.hasselquist
      • December 2011
      • 49

      Ursprungligen postat av bossep
      Eller bara gilla läget med alger....

      Förlåt att jag kanske låter sarkastisk men det är helt enkelt omöjligt att fixa allt på en gång.

      Det är också svårt att dra upp yngel i ett sälskaps akvarium i alla fall om man förväntar sig något resultat av dessa. Oftast får man bara låta dom klara sig bäst dom kan.

      Det är lika svårt att slippa alger, om inte svårare i växtlösa akvarier. Då får man som du säger helt lita till vattenbyten för att hålla nitrat på en lämplig nivå och det blir alger i alla fall.

      Jag har skrivit det 100 tals gånger men gör det igen. Alger är naturens sätt att snabbt skapa jämnvikt. Vi skall faktiskt vara glada ett de hjälper oss att fixa de stolleprov vi hittar på.
      Växter och bakterier reagerar mycket mer långsamt. Men de tar till slut över om vi bara behåller lugnet. Du kan inte slänga i en näve flytväxter på fredagen och tro att det skall vara algfritt på måndagen.
      Missförstå mig inte angående vattenbyten. Jag ser det som ett bra alternativ när något gott snett till exempel.
      Men att bara byta för bytandets skull vet jag inte om jag håller med om. Alla akvarier är olika och man måste få in känslan för vart och ett. PMDD och EI är kanske en bra metod för att inte hamna helt galet i ett växtakvarium men jag är tämligen övertygad om att man måste anpassa även detta till sitt akvarium. Det är ingen motor man skall byta olja i efter vissa intervaller utan ett samverkande ekosystem i miniatyr.

      Edit: Glömde en sak. Jag tror dina yngel löper en större risk av att du försöker döda alger än 50 mg Nitrat. Märk väl att jag nämnde10 och 25 mg också.
      Tackar för det Bosse! Men det jag menar är att det ser så illa ut när algerna kväver växterna!
      Sen är det inget sällskaps akvarium jag har heller utan har enbart från början haft guldsöms yngel och algätare för att hålle nere skiten! Jag försöker heller inte döda algerna utan bara hålla dom nere! Räknade inte heller med att flytväxterna skulle få bort algerna men trodde inte dom skulle bli fulla av alger själva på så kort tid! Såg nu att jag fått Cyano också

      Självklart lär det va farligare att hälla i kemikaler för att döda alger än att låta nitraten gå upp till 50mg! Kan va därför som jag inte gör det! Tror säkert att dom klarar en bit över 100mg utan att dö av det tills man byter vatten Då vill dom nog inte gärna va med i matchen mer!

      Men jag ska leva med mina alger! Är ju så illa tvungen:P
      Har funderingar på om UV-filter kan göra att cyano inte sprider sig? För det är väl en bakterie och inte en alg? Någon som vet?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Cyanon frodas i nitrathalter under 10 ppm. Du har nog rätt dåliga näringsvärden
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • mathias.hasselquist
          • December 2011
          • 49

          Det kan nog stämma! har inte kollat sen jag drog ner på pmdd till halv dos! Så du menar att din cyano inte ökar när du göder på för fullt? har inte haft den skiten förut. peppar peppar
          Då har ja iaf hellre riktiga alger än den skiten!
          funderar på att bara fylla på med kväve?
          Senast redigerad av mathias.hasselquist; 24 January 2012, 21:25.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Nope, med en nitrathalt på 25 PPM så blir det ingen cyano.

            I mina växtkar göder jag, inte i malawikaret. Med den totalt obefintliga nitratnivån som blir en konsekvens av de stora vattenbytena så kommer det cyano.

            Då får man vara lite vaken, om den skiten tar över är det feting segt..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • mathias.hasselquist
              • December 2011
              • 49

              Bytte 50% vatten idag. Så frågan är om jag kan vänta tills i morn med att fylla på med pmddn tills i morn. Men samtidigt vill jag inte att det ska öka. Kan det göra det utan ljus? Vad tror du om bara kno3?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Jag tror nog att man ska staka ut en väg och följa den.

                Ingen näring = döda växter
                För lite näring = glada alger

                En akvarieväxt kan inte växa mer än det näringsämne det finns minst av. Om nitratens tar slut men du har andra näringsämnen i karet borde det trygga algernas levnad. Bosse får gärna kliva in om han tänker på ett annat vis.

                Jag är dock helt säker på detta:

                Om du näringsbegränsar dina växter så kommer algerna att jubla. De har helt andra krav än de växterna vi vill hålla glada.

                Plockar du bort en byggsten för akvarieväxten så hamnar den byggstenen hos algerna istället.

                Bosse, medhåll/sågning?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • mathias.hasselquist
                  • December 2011
                  • 49

                  Men som jag fattat det så beror cyano på att det är kväve brist! Det jag vill uppnå är först och främst en avstanning av alger men om det blir så att växterna inte växer någe får man ta det. samtidigt så gillar säkert alla alger massa kväve men växterna vill ha allt annat dessutom. Jäla djungel det här

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Nope, det är ingen djungel.

                    Personligen tror jag att du boostar algerna nu!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • mathias.hasselquist
                      • December 2011
                      • 49

                      Jag ska iaf testa uppdaterar hur det gick! Jag menar. det kan ju bara gå åt två håll!
                      Om allt blir täckt av cyano borde det väl bara va att flytta firrarna och vräka i typ 10 gånger mer gödning en vad som är rek för att få fart på växterna igen?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        general tonic är det enda som hjälper dig då, då dör allt
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • mathias.hasselquist
                          • December 2011
                          • 49

                          Tror jag behöver ta mig en redig GT då också
                          Släppte i 5 Ampullariasnäckor. snacka om att dom käkar Cyano Så det är iaf löst för tillfället!
                          i morn blir det att göda! Nu är det sängen som gäller! Men tack för hjälpen Matte!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Nu vet jag en sak som funkar mot tofsalgerna!

                            snackade med flygrc igår om att jag plockade ur en anubias och punktade den med EC. ECn som då spred sig över växten lät jag vara kvar, fyllde upp ett skål med vatten och lät den ligga där i 20 minuter.

                            Resultat: Algerna blir röda. Det här är fina grejer för det visar att de är påväg till de sälla jaktmarkerna. Ännu vet jag ju inte om plantan klarar sig, algerna dör i alla fall.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Jag tror nog att man ska staka ut en väg och följa den.

                              Ingen näring = döda växter
                              För lite näring = glada alger

                              En akvarieväxt kan inte växa mer än det näringsämne det finns minst av. Om nitratens tar slut men du har andra näringsämnen i karet borde det trygga algernas levnad. Bosse får gärna kliva in om han tänker på ett annat vis.

                              Jag är dock helt säker på detta:

                              Om du näringsbegränsar dina växter så kommer algerna att jubla. De har helt andra krav än de växterna vi vill hålla glada.

                              Plockar du bort en byggsten för akvarieväxten så hamnar den byggstenen hos algerna istället.

                              Bosse, medhåll/sågning?
                              Du är rätt på det! Sedan tycks det vara så enkelt att det i pricip bara är kväve som finns i olika former och därmed fungerar på olika sätt.
                              Ammonium som gillas av alger och växter. Lättsmält på alla sätt.
                              Nitrit som trots vad många säger kan tas upp av växter och alger. Men gillas inget vidare och är hårdsmält.
                              Nitrat som växter kan ta till sig om dom blir tvingade. Alger gillar det inget vidare.
                              Atmosfäriskt kväve som vissa cyanobakterier kan omvandla till ammonium eller nitrat. Men det går åt massor av energi till det så de föredrar ammonium.
                              Nu är det så tråkigt att alla dessa former finns i ett akvarium i olika blandningar och koncentrationer.
                              Så det vi gör med EI och PMDD är att pytsa i nitrat. Då tycks växterna gilla läget och suger i sig ammoniumet som lite sås på potatisen. Sedan är det nog så finurligt inrättat i vår herres hage att alger kan klara sig på betydligt lägre närings nivåer än växter.
                              Så vi kan inte svälta ut algerna utan att ta kål på växterna först. Däremot kan vi konkurrera med dom så de bara sitter där och går på sparlåga.

                              Mathais har helt rätt att det är den lägsta nivån på näring som bestämmer. Har kan vi också räkna in ljus som näring. Det som oftast är det som begränsar i vatten är kol (CO2 och kanske karbonater till viss del). Våra akvarieväxter och alger är anpassade till detta men de flesta växer både bättre och snabbare utanför vattnet där tillgången på kol blir bättre.

                              Så som du säger. Om man skall göda skall man se till att allt finns i tillräcklig mängd samtidigt. Sedan kan man kanske finlira lite. Bland annat Patrik som måste betraktas som en Vattenguru hävdar att fosfor ökar över tiden och kan bidra till ökad algtillväxt. Diana W har en hypotes om järn ökar algtillväxt. Men jag anser att båda är inne på finlir här.

                              Man skall inte heller underskatta bakteriernas jobb både de som finns i filtret vilket de flesta tycks känna till utan också de som finns i substratet dvs gruset/sanden eller vad man nu har. Dessa små osynliga individer gillar oftast samma saker som växter och djur och är mästare på att skapa balans. Dom förökar sig ofta relativt snabbt och dör av lika snabbt. Oftast reagerar de snabbare eller lika snabbt som alger. Många av dessa är också direkta konkurrenter till algerna. Men tråkigt nog tar vi ofta livet av en del av dom när vi försöker ”bota” alger.

                              En lite egen observation. Ju mer en alg liknar en växt till utseendet ju mer lika är den i allt annat! Därmed blir de svårare att bli av med utan att ta kol på växterna.

                              Har jag snurrat till det nog nu?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Nej, grejen är att det inte blir snurrigt. Jag är helt med på detta.

                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...