Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    M Nilsson> Du har ju just startat upp det här akvariet! Det SKA vara lite alger då. Akvariet är i det närmaste sterilt och då blir det ofta lite ludd. Vill du bli av med dom fortare så fyll upp med växter. Strunta i vattenbyten ett tag och styr dessa med kväve. Stoppa i lite CO2 om du har en dunk mäsk och kanske coola ned cirkulationen lite. Eventuellt får du köra lite lugnt med PMDD ett tag och anpassa det till växterna.
    Om det inte gett sig på ett 1/2 år skall jag hjälpa dig att bli av med tofsarna.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Jag har ett komplett co2-system med controller och hela skiten, atomizer ala lutzendimman kan pulas i om lusten infaller sig. Dock är det inte tanken med detta projektet.

      Det ska vara till en kub, en 50*50*50 med enbart småtetror. Det enda tråkiga är att det ligger på is just nu, typ polcirkeln-tjock-is..


      Med den mängden som sitter på vissa av bladen så dör de förr eller senare ändå, då torde det bästa vara att nypa av dem.

      Lite ludd är ju en modifikation när det sitter på en hel bakgrund, stenar, rötter, växter, sand, pump och rutorna. Jag har sett snarlika kar där innehavaren har ryckt ur allt och börjat om, det skall det inte göras här. Inga kemikalier, inte mycket pill alls utan bara låta det komma igång.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552




        Har har vi hårdhanskar, jag är lite mjukare Jag har sammetshandskar om man kollar på vilka tankar andra har

        Släng ur skiten, plocka ur allt ur karet och bomba med klorin liksom.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag har ett komplett co2-system med controller och hela skiten, atomizer ala lutzendimman kan pulas i om lusten infaller sig. Dock är det inte tanken med detta projektet.

          Det ska vara till en kub, en 50*50*50 med enbart småtetror. Det enda tråkiga är att det ligger på is just nu, typ polcirkeln-tjock-is..


          Med den mängden som sitter på vissa av bladen så dör de förr eller senare ändå, då torde det bästa vara att nypa av dem.

          Lite ludd är ju en modifikation när det sitter på en hel bakgrund, stenar, rötter, växter, sand, pump och rutorna. Jag har sett snarlika kar där innehavaren har ryckt ur allt och börjat om, det skall det inte göras här. Inga kemikalier, inte mycket pill alls utan bara låta det komma igång.
          Råd ett, sluta reta dig på dom. Dom vinner alltid om du öppnar krig!
          Se till så du har växter som växer lika fort som algerna eller fortare. Blir det för mycket så plockar du bort efter hand. Det lönar sig inte att nypa blad just nu snarare tvärs om. Det kan du göra när det hela har vänt. Då blir de nya bladen fina. Just nu tar dom säkert bara över algerna.
          Men först av allt skit i vattenbyten 1 månad om du inte har Nitrit problem. Håll också ett öga på Nitrat om du doserar PMDD. Men det vet du!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ja, det är det bästa sättet, ska fixa ett ordentligt nitrattest imorgon.

            Jag ger gärna siameserna chansen först, blir det inte värre så är jag glad. Observera att det inte sitter något på jättevallisen eller de stora svärdsplantorna. Det är de svärdsplantorna och anubiasen jag redan hade som är drabbade. Den fula ormbunken har jag väntat på i 5 månader nu, den kommer aldrig igång..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • mathias.hasselquist
              • December 2011
              • 49

              Hur högt tycker ni man kan låta nitraten gå i ett sånt här fall? Jag har ju som sagt samma problem som matte i mitt ena juwel kar!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av mathias.hasselquist
                Hur högt tycker ni man kan låta nitraten gå i ett sånt här fall? Jag har ju som sagt samma problem som matte i mitt ena juwel kar!
                Det beror på vad du har i det i form av fiskar. Men 25-50 mg/l borde vara OK. Dock ej för exempelvis Malawi, då skall du nog ha under 10 och max 20. Detta är bara mina egna iaktagelser.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • mathias.hasselquist
                  • December 2011
                  • 49

                  Det känns som om det kan bli lite vajsing med att inte byta vatten på en månad och låta det gå upp till 50mg/l med CA yngel på 2cm. Kan ju inte låta bli att mata dom som fan när man ser att dom vräker i sig! Så jag får nog leva med mina alger och vattenbyten Blir att släppa i några siameser och plocka ur torpedalgätarna som ser nästan likadana ut men verkar rädda för tofsarna
                  Slängde i massa flytväxter av okänd sort i förrgår och såg innan det släcktes att det började bli ludd på rötterna på dem med... Känns som att det snart blir att slita ur alla växter och bara köra stora filter och fler vattenbyten
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Det beror på vad du har i det i form av fiskar. Men 25-50 mg/l borde vara OK. Dock ej för exempelvis Malawi, då skall du nog ha under 10 och max 20. Detta är bara mina egna iaktagelser.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av mathias.hasselquist
                    Det känns som om det kan bli lite vajsing med att inte byta vatten på en månad och låta det gå upp till 50mg/l med CA yngel på 2cm. Kan ju inte låta bli att mata dom som fan när man ser att dom vräker i sig! Så jag får nog leva med mina alger och vattenbyten Blir att släppa i några siameser och plocka ur torpedalgätarna som ser nästan likadana ut men verkar rädda för tofsarna
                    Slängde i massa flytväxter av okänd sort i förrgår och såg innan det släcktes att det började bli ludd på rötterna på dem med... Känns som att det snart blir att slita ur alla växter och bara köra stora filter och fler vattenbyten
                    Eller bara gilla läget med alger....

                    Förlåt att jag kanske låter sarkastisk men det är helt enkelt omöjligt att fixa allt på en gång.

                    Det är också svårt att dra upp yngel i ett sälskaps akvarium i alla fall om man förväntar sig något resultat av dessa. Oftast får man bara låta dom klara sig bäst dom kan.

                    Det är lika svårt att slippa alger, om inte svårare i växtlösa akvarier. Då får man som du säger helt lita till vattenbyten för att hålla nitrat på en lämplig nivå och det blir alger i alla fall.

                    Jag har skrivit det 100 tals gånger men gör det igen. Alger är naturens sätt att snabbt skapa jämnvikt. Vi skall faktiskt vara glada ett de hjälper oss att fixa de stolleprov vi hittar på.
                    Växter och bakterier reagerar mycket mer långsamt. Men de tar till slut över om vi bara behåller lugnet. Du kan inte slänga i en näve flytväxter på fredagen och tro att det skall vara algfritt på måndagen.
                    Missförstå mig inte angående vattenbyten. Jag ser det som ett bra alternativ när något gott snett till exempel.
                    Men att bara byta för bytandets skull vet jag inte om jag håller med om. Alla akvarier är olika och man måste få in känslan för vart och ett. PMDD och EI är kanske en bra metod för att inte hamna helt galet i ett växtakvarium men jag är tämligen övertygad om att man måste anpassa även detta till sitt akvarium. Det är ingen motor man skall byta olja i efter vissa intervaller utan ett samverkande ekosystem i miniatyr.

                    Edit: Glömde en sak. Jag tror dina yngel löper en större risk av att du försöker döda alger än 50 mg Nitrat. Märk väl att jag nämnde10 och 25 mg också.
                    Senast redigerad av bossep; 24 January 2012, 01:08.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Idag har jag köpt denna http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1210&page=1

                      Jag tycker att det är lite dålig fart på pumpen, det skadar inte att prova annars. Jag köpte även slimline till lagningen i Malawikaret. Bänken får vänta, jag köpte en ny laptop till tjejen istället. Hennes gick sönder och allt såg så hopplöst ut för henne, då åkte jag iväg i smyg och köpte en ny åt henne.

                      Nu ligger jag så otroligt mycket på + så nu drar jag igång multis-karet ;D
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Idag har jag köpt denna http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1210&page=1

                        Jag tycker att det är lite dålig fart på pumpen, det skadar inte att prova annars. Jag köpte även slimline till lagningen i Malawikaret. Bänken får vänta, jag köpte en ny laptop till tjejen istället. Hennes gick sönder och allt såg så hopplöst ut för henne, då åkte jag iväg i smyg och köpte en ny åt henne.

                        Nu ligger jag så otroligt mycket på + så nu drar jag igång multis-karet ;D
                        Vad snäll du är

                        Och multisar skoj, jag tog en titt på sådana här i LKPG.


                        Förresten min laptopadapter är kaputt, jag önskar mig en MacBook Air 13,3" Mathias
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Jag gick från pc-->mac-->pc. Jag tycker att pc är jäkligt mycket trevilgare. Sålänge man köper en ordentlig är det kul. HP gör bra skit tycker jag..

                          (med windows 7)
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag gick från pc-->mac-->pc. Jag tycker att pc är jäkligt mycket trevilgare. Sålänge man köper en ordentlig är det kul. HP gör bra skit tycker jag..

                            (med windows 7)

                            Jag gillar också PC men föredrar MAc har dock aldrig ägt en då jag inte har haft råd.

                            Angående PC så bygger jag själv allt annat, aa det funkar inte för mig
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Idag har jag köpt denna http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1210&page=1

                              Jag tycker att det är lite dålig fart på pumpen, det skadar inte att prova annars. Jag köpte även slimline till lagningen i Malawikaret. Bänken får vänta, jag köpte en ny laptop till tjejen istället. Hennes gick sönder och allt såg så hopplöst ut för henne, då åkte jag iväg i smyg och köpte en ny åt henne.

                              Nu ligger jag så otroligt mycket på + så nu drar jag igång multis-karet ;D
                              Jaha! Det är så man gör!! Min hustru lyckades spräcka skärmen på sin och hon har haft det så i snart 2 år! Jag tycker hon skall lida lite av sina dumheter...Fel taktik alltså då jag vill ha en rejäl balja i vardagsrummet? Får nog räkna inn en ny dator i akvarie budgeten...
                              Apropå cirkulationspumpar. Köpte 4 st såna här.

                              Jädrar vilken sprutt det blev på vattnet!
                              Så då kan vi se fram emot en ny projekttråd!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Multisarna blir inget ingående projekt, de får komma på tal ibland bara

                                Jag har hydor och sunsun-streamers, dock är de lite väl feta för detta. De får komma till pass när det blir större kar i framtiden, det är bara ett hus som fattas
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...