Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150230

    Tänkte visa denna tråden här, bara för att visa lite hur rörigt det kan vara med fisknamn. Vi filosoferade lite i ämnet och jag håller lite på Azur i frågan, sen har även Nordiska Ciklidsällskapet angett namnet jag för fram...

    Det är lite nördigt men jag gillar ju att fundera över arterna jag håller...

    Såg en sån på Arken Zoo i lkpg idag, var bara inne som hastigast, ska dit imorrn igen men jösses så vackra små ungfiskar av dessa de hade Aldrig sett tidigare, visst inte ens om den innan jag läste om den här

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Det putsas utav bara tusan här hemma! Varför det ägnas mest tid åt svärdsplantan förstår jag inte. Har massor med fina stenar och rötter men hanen är galen i plantan.

      Jag funderar på att filma lite sedan, systemkameran gör det lite svårt för mig men jag kan kanske få till något
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        Snygga bilder =)
        Gillar somsagt blåa cikliderna, storlek på dom nu?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Niiicee
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              WOW, Förstår du nu varför vissa människor är torsk på dessa gammalmodiga fiskar?
              Om man skall spekulera i beteendet med svärdsplantan så står den antingen i vägen eller så är den bra att använda för att visa hur stor och stark man är!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,4 KB
ID: 2138495Nu fick jag honom! Ser ni att mönstret skiljer en del från Ancistrus sp? Jag vet inte om den har något namn förutom L89, hörde Honey Coumb men det stämmer säkert inte. Tetran är med för det är det FÖRSTA fotot som blivit skapligt på en sådan någonsin!

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,8 KB
ID: 2138496
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av bossep
                  WOW, Förstår du nu varför vissa människor är torsk på dessa gammalmodiga fiskar?
                  Om man skall spekulera i beteendet med svärdsplantan så står den antingen i vägen eller så är den bra att använda för att visa hur stor och stark man är!

                  Han drar i dem på båda sidor av karet, redigt frän!

                  Jag förstår varför man gillar dem, fantastisk ciklidhållning!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    He he ok lite rörigt... frugan sitter vid datan så jag får test o skriva från mob första gången då mob är ny.. Ja det här med fisk namn är och kommer förbli en djungel...
                    Det funkade ju asbra!

                    Själv sitter man med iphonen så fort man får en stund ledigt och kollar in forumet
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Luddson
                      Snygga bilder =)
                      Gillar somsagt blåa cikliderna, storlek på dom nu?
                      Tackar!

                      Jag vet inte, runt 8 kanske?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Skön film Mathias! Ah, man blir ju alldeles mild när man ser dom hålla på. Han drar duktigt i svärdsplantan - redig pôjk!

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          [ATTACH=CONFIG]50705[/ATTACH]Nu fick jag honom! Ser ni att mönstret skiljer en del från Ancistrus sp? Jag vet inte om den har något namn förutom L89, hörde Honey Coumb men det stämmer säkert inte. Tetran är med för det är det FÖRSTA fotot som blivit skapligt på en sådan någonsin!

                          [ATTACH=CONFIG]50706[/ATTACH]
                          väldigt fina bilder men dom verkar ha en tendens att bli lite gröna/gulaktiga om du förstår vad jag menar.
                          det blir iofs väldigt ofta så när man fotar i ett akvarium, hade samma problem jag med när ja hade systemkamera.

                          några tips om vad du kan göra för att ändra det, om du nu inte redan vet det förstårs. jag är absolut ingen expert, har bara lärt mig själv genom att fota mycke med systemkamera mot akvarium å tänkte dela me mig av de ja lärt mig allafall

                          Beror lite på vad du har för kamera, men man ska kunna ställa in "ljuskällan" eller något sådant. tex på min nikon så kunde jag välja om belysningen i rummet var lysrör, glödlampa, direkt solljus osv... om du har den funktionen på din kamera så pröva att ändra till dom olika lägena och pröva även att höja och sänka styrkan på dom olika lägena (+ -)

                          en annan sak man kan mixtra med är blixten, det blir ju inge vidare att fota med blixt rakt in i akvariet, det du kan göra är att sätta handen precis framför blixten när du fotar, på så vis får du lite ljus framifrån men inte för mycke så att de blir refflektioner i glaset.
                          ja alltså, om du nu har en sådan standard blixt som finns på systemkamera och inte en extern.

                          sen finns ju iso å allt sånt där men de antgar ja att du redan vet hur man ändrar

                          De är inte lätt att fota i akvarium men du lyckas få till riktigt bra bilder tycker jag.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Det här med foton är ju ett kapitel för sig

                            Bråkar mest med kameran men när man hittar ett läge där det "funkar" får man vara glad. Jag har ju egentligen inget intresse alls för den här typen av prylar vilket leder till att man blir nöjd med det lilla

                            Anledningen till att jag har kameran är ganska smal egentligen, det är att fånga ungen så att hon inte tror att vi sket i att fota henne när hon var barn

                            Jag ska pilla lite mer så får vi se, filmningen vore roligast att få till!

                            Tack för tipsen!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              när du filmar, pröva att belysa akvariet uppifrån med extra belysning, tex en sån där golvlampa med arm som man kan böja.
                              ju mer belysning du får i akvariet ju bättre syns färger å annat när du filmar. om du har heltäckande lock så rikta in belysning från sidorna ist filmen du la upp såg ju riktigt bra ut.

                              skickar me en liten bild som en kompis tog i mitt 375L som ja hade förut, det är taget med systemkamera plus att han riggade upp blixtrar å paraplyer å allt möjligt runt akvariet för å få bästa ljuset :P han är fotograf för övrigt.
                              men även han tyckte de va jäkligt svårt å få till någon bra bild, detta gjorde han mest för att han ville prova fota fiskar å lite så.
                              så bilderna är väl inte toppkvalite men helt oki ändå.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC1621.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,6 KB
ID: 2138498

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC1466.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,3 KB
ID: 2138499
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Det är ju helt klart ambitiöst, så blir nog aldrig fallet för mig. Sålänge det är bra och det syns vad det är på stillbilderna är jag nöjd

                                Ska man dola med extra belysning och grejer tar det för mycket energi, fotar med ISO 200-3400 utan blixt, det blir skapligt


                                Hannes filmar ju till exempel allt med sin mobil, det funkar asbra hade inte jag haft det sketna iPhone 4s-kameran hade jag lätt kört på detta också
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...