Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1413752858.638294.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,1 KB
ID: 2164186

    Min Lilaeopsis brasiliensis har fått upp farten
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Vilka snygga stenar du har fått tag på..... Avis. (Även de i inlägget från 4/10.)
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Läcker växt när den blir gräsmatta.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Edit: Man kanske borde skriva något litet kanske. Jag har tagit mig lite tid och fotat lite fisk nu under kvällen, hela 5 minuter tog det. En ny kampfisk i samlingen, de skall tydligen simma i alla akvarier här hemma. Det gör inte så mycket, det håller intresset uppe hos resten av familjen. Jag skulle lika gärna kunna köra helt fisklöst förutom funktionsdjur som amano, siameser och ottos.

          Allt går bra, ska snart göra om lite i akvarierna här hemma. Juwelkaret på bilden här nedan skall göras om, det går inte att köra Micrisorum needle leaf, den blir för stor. Det blir trident istället och rötterna skall utökas.

          Nu ska jag hosta vidare, luftrörskatarr äger! <3



          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 2164232Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,3 KB
ID: 2164233Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,7 KB
ID: 2164234Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 2164235Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,4 KB
ID: 2164236Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1035.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,6 KB
ID: 2164237Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1058.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,6 KB
ID: 2164238Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,9 KB
ID: 2164239Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,5 KB
ID: 2164240Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1066.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,8 KB
ID: 2164241Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1095.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,1 KB
ID: 2164242Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2164243
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 21 October 2014, 22:04.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Stil och fason!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Nu ska jag hosta vidare, luftrörskatarr äger! <3
              Jasså du är också hemma och är sjuk? Då är det fint att ha akvarier!

              Själv har jag lyxat till det med att vara vrålförkyld och dålig i magen samtidigt!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Jasså du är också hemma och är sjuk? Då är det fint att ha akvarier!

                Själv har jag lyxat till det med att vara vrålförkyld och dålig i magen samtidigt!
                Jobbar allt heltid ändå, och läser heltid.

                Rastlös själ du vet Inte kan jag ligga hemma, för mycket myror i brallan.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Jag är inte mycket bättre. Detta är min andra sjukskrivning de senaste fem åren... Däremot har jag bra sjuknärvaro på jobbet! Men nu har jag feber och jag måste vara frisk på fredag då det skall sjungas för full hals!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ska man bjuda på lite filosofiska tankegångar en lördag som denna kanske? Jag gör ett försök

                    Jag har för stora akvarier och jag är för utspridd. Jag har ju allt från dvärgciklider (Erik Åhlander stavar det "Cichlider" nu, är det så de heter?) till killis och endler. Jag behöver för min egen skull strukturera upp tillvaron lite och jag tänker dra ner och smala av hobbyn. Jag tänker att det räcker med tre akvarier, det är liksom det man hinner med utan att det blir för pressande. Jag vill kunna njuta lite av hobbyn och hålla allt perfekt. Som det är nu så är det grönsallad utan stil här hemma.

                    Jag ska därför ställa ner mina nano(n,s?) i källaren och sälja mitt nya Juwel Rio och 112-litaren med HC-mattan längre upp här i tråden. Dessa skall ersättas av två mindre akvarier på 89 liter som skall stå på en köksbänk från Ikea. Det kommer naturligtvis bilder på bygget över tid, jag skall bygga ställning till ljus och en ramp till det ena akvariet. Det blir olika ramper vilket kan störa intrycket med jag vill verkligen använda min Giesemann. Det här innebär att allt går från en enda röra till tre optiwhite som är uppstyrda. De två karen på 89 liter kommer att inledningsvis bestå av en lavascape med Fissidens, flame moss och lite annat roligt och en Defdac-inspirerad Blyxa scape. Om någon vill se hur han byggde upp en botten så finns det rörliga bilder:

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Han var lätt en av landets bästa akvarister, han har dock tagit en paus nu vilket är ledsamt för mig och många andra. Kolla även in hans scape som kallas för "Älghornet", detta var banbrytande på den tiden det begav sig. Flickr-konto här: https://www.flickr.com/photos/11306796@N00

                    Hela idén när det gäller bänkbygge och liknande kommer från Christian Brams, en mycket begåvad herre om jag har förmånen att få tjöta med ganska ofta. Jag får även en hel del input av Ansjo-Anders här på forumet vilket är rätt gött. Jag är ingen byggare, jag är en teoretiker. Jag har en asfin skruvdragare men inga signaler från hjärnan som kan få den att göra rätt saker.

                    När det gäller mitt nya och extremt fina OW från Majorna så skall väl det här startas efter jul någon gång. Det måste hem 70 kg minilandskapssten och bottenmaterial innan detta är aktuellt. Det kostar en del så jag tar det lugnt och ackumulerar kapital innan jag kör igång. Det skall inte göras halvbra, det skall bli perfekt.

                    Vad tror ni mina vänner? Blir det bra?
                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 November 2014, 10:15.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Intressant läsning (som alltid)!
                      Jag skall inte babbla om mitt eget projekt, men vill bara säga, precis som du resonerar - att strama åt och rikta fokus mot endast ett eller ett fåtal kar är just den process som jag själv genomgår.
                      Du har ju en annan inriktning än den jag arbetar på, och jag tycker de scaper och idéer du har och åstadkommer är topp notch!
                      Med andra ord, jag tycker du resonerar på ett väldigt sunt och bra sätt.
                      Good stuff!

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Intressant läsning (som alltid)!
                        Jag skall inte babbla om mitt eget projekt, men vill bara säga, precis som du resonerar - att strama åt och rikta fokus mot endast ett eller ett fåtal kar är just den process som jag själv genomgår.
                        Du har ju en annan inriktning än den jag arbetar på, och jag tycker de scaper och idéer du har och åstadkommer är topp notch!
                        Med andra ord, jag tycker du resonerar på ett väldigt sunt och bra sätt.
                        Good stuff!
                        Jag följer ju din tråd och jag får notiser när det kommer upp nya filmer på tuben. Det kommer ju bli så fantastiskt bra när allt är klart.

                        Det är lika bra att göra det man kan fullt ut tror jag, då blir nog helheten mycket bättre. Sprider man ut sig för mycket blir det många halvbra delar och det kan ju vara helt ok, om man nu inte retar sig på detaljer och det gör jag nu. Jag blir liksom trött på mig själv när jag inte orkar ta tag i akvarierna. Det byts vatten, ansas och matas regelbundet men det blir som sagt inte perfekt.

                        Jag ska höra med min lokala handlare om han vill byta rakt av nu, årets deal för honom och årets avlastning för mig.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Jag följer ju din tråd och jag får notiser när det kommer upp nya filmer på tuben. Det kommer ju bli så fantastiskt bra när allt är klart.

                          Det är lika bra att göra det man kan fullt ut tror jag, då blir nog helheten mycket bättre. Sprider man ut sig för mycket blir det många halvbra delar och det kan ju vara helt ok, om man nu inte retar sig på detaljer och det gör jag nu. Jag blir liksom trött på mig själv när jag inte orkar ta tag i akvarierna. Det byts vatten, ansas och matas regelbundet men det blir som sagt inte perfekt.

                          Jag ska höra med min lokala handlare om han vill byta rakt av nu, årets deal för honom och årets avlastning för mig.
                          Det är just precis så som du säger; man blir liksom trött på sig själv - och det kan vara riktigt, rent ut sagt, sketatråkigt att hålla en massa burkar som man inte riktigt har någon "nytta" av. Det blir helt enkelt en börda istället för ett nöje.
                          Jag förstår exakt hur du känner!

                          Jag vill bara klargöra att det spår inom akvaristiken du arbetar med är väldigt facinerande, vackert och habegärligt. Jag har ju ordat några gånger att denna inriktning inte är "min grej", men det handlar enbart om att jag inte har den kunskap som tarvas för att åstadkomma det du gör. Bara så att du vet!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Jag hade ca 1 500 liter fördelade på fem burkar när det var som mest, jag avvecklade i och för sig successivt, men borde ha börjat avvecklingen tidigare.

                            Resultatet nu är att jag är helt torrlagd och har sålt av alla burkar och jag har fortfarande en "mättnadskänsla" eftersom det bara blev ett "jobb" i slutet.

                            Du gör nog rätt som känner efter och drar ner i tid.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Jag hade ca 1 500 liter fördelade på fem burkar när det var som mest, jag avvecklade i och för sig successivt, men borde ha börjat avvecklingen tidigare.

                              Resultatet nu är att jag är helt torrlagd och har sålt av alla burkar och jag har fortfarande en "mättnadskänsla" eftersom det bara blev ett "jobb" i slutet.

                              Du gör nog rätt som känner efter och drar ner i tid.
                              Ja, det är ju det som är risken när man vill ha allt, en dag blir man bara mätt.

                              Men jag är inte mätt än i alla fall, jag är bara utspridd och utan fokus.

                              Du saknar det inte ens lite då?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Ja, det är ju det som är risken när man vill ha allt, en dag blir man bara mätt.

                                Men jag är inte mätt än i alla fall, jag är bara utspridd och utan fokus.

                                Du saknar det inte ens lite då?
                                Inte praktiskt, men i teorin...

                                Jobbar så mycket numera så fokus är på annat.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...