Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Kattsanden var lite humor, Bentonit och Zeolit du vet

    Varför är du hemma? Saknade du du lilla landet lagom? Det låter ju lite konstigt att byta värmen mot det vi har här vad det nu är. 6 + tredje december, det är inte vinter för en värmlänning det.

    När det blir hus (vi letar) Då blir det damm med en ö i mitten där det odlas grönsaker, konstbevattning med vatten från dammen bara, en vattenspridare som drivs av extern vattenpump. Allt för att du ger mig en massa roliga idéer. Det borde bli jäkligt vettigt, det regnar ju ganska ofta här liksom. Jag ska dock inte köra Koi eller guldisar, det blir centralamerikanare deluxe, det är bara att göra grunda partier så att de kan gå upp i varmare vatten om det behövs. Hur lång tid beräknar du att incyklingen av en storbalja tar?

    På det viset blir det ju ett steg mot självförsörjning, det kan vara bra att träna lite för jorden orkar nog inte med mycket mer snart.
    Jag är lite knallig, så springer eller snarare hoppar på kryckor eller kör rullator mellan olika läkare. Fick ett par rejäla smällar mot skallen och nu har de i alla fall hittat något som kan vara fel. Ett par spruckna nackkotor och i hoptryckta diskar. Tydligen trycker dessa på några nerver så jag står på öronen med jämna mellanrum. Dessutom ser jag dubbelt ibland. Men nu skall jag visst på någon form av rehabilitering.
    Fiskdammar är alltid kul och Centralare både Ciklider och levandeföddare är kul. Men det pallar nog inte om tempen går ned under 15 grader. Då slutar de ofta att äta. Men runt 20 funkar det.
    För övrigt håller jag på att titta på lite återcirkulerande system här i Sverige. Men det är inte samma sak som i Guatemala. Tydligen byter folk här ungefär10 % av vattnet per dag och har 10 % av fiskbelastningen mot vad vi har.
    Sedan har vi en massa konstiga regler här de flesta felaktiga enligt mig. Men det är svårt att få diverse tjänstemän och kvinnor att inse att de har fel. Men jag har i alla fall något att göra när jag retar upp en massa folk…. Skrattar.
    Typisk dialog:
    – Jag har testat att göra XXXX.
    – Nää det går ju inte
    – Men jag har ju gjort det!
    – Det går i alla fall inte.
    Kanske det är den berömda Jantelagen?
    .
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Projekt vintermörker (utökad)

      Ursprungligen postat av bossep
      Jag är lite knallig, så springer eller snarare hoppar på kryckor eller kör rullator mellan olika läkare. Fick ett par rejäla smällar mot skallen och nu har de i alla fall hittat något som kan vara fel. Ett par spruckna nackkotor och i hoptryckta diskar. Tydligen trycker dessa på några nerver så jag står på öronen med jämna mellanrum. Dessutom ser jag dubbelt ibland. Men nu skall jag visst på någon form av rehabilitering.
      Fiskdammar är alltid kul och Centralare både Ciklider och levandeföddare är kul. Men det pallar nog inte om tempen går ned under 15 grader. Då slutar de ofta att äta. Men runt 20 funkar det.
      För övrigt håller jag på att titta på lite återcirkulerande system här i Sverige. Men det är inte samma sak som i Guatemala. Tydligen byter folk här ungefär10 % av vattnet per dag och har 10 % av fiskbelastningen mot vad vi har.
      Sedan har vi en massa konstiga regler här de flesta felaktiga enligt mig. Men det är svårt att få diverse tjänstemän och kvinnor att inse att de har fel. Men jag har i alla fall något att göra när jag retar upp en massa folk…. Skrattar.
      Typisk dialog:
      – Jag har testat att göra XXXX.
      – Nää det går ju inte
      – Men jag har ju gjort det!
      – Det går i alla fall inte.
      Kanske det är den berömda Jantelagen?
      .
      Ajfan, det låter väldigt tråkigt "/ hoppas de löser det åt dig fort! Ta det lugnt, njut lite av internet.

      Hur funkar det på ciklid.org, är du igång lika mycket ännu?

      Hoppas du hänger kvar, det kommer hända mycket kul här efter jul
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Ajfan, det låter väldigt tråkigt "/ hoppas de löser det åt dig fort! Ta det lugnt, njut lite av internet.

        Hur funkar det på ciklid.org, är du igång lika mycket ännu?

        Hoppas du hänger kvar, det kommer hända mycket kul här efter jul
        Jag har inte kunnat vara så aktiv på ciklid.org eller via artiklar till CB, etc som jag velat. Jag har lite problem med att sitta framför datorn.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          Ursprungligen postat av bossep
          det är inte samma sak som i Guatemala. Tydligen byter folk här ungefär10 % av vattnet per dag och har 10 % av fiskbelastningen mot vad vi har.

          .
          Men det är väl av godo att inte trycka i så mycket fisk att det blir misär? Såg ett repotage om fiskodling vid mekongfloden och det var en stor miljöförstöring av floden. Man tryckte stora dammar full med fisk så det knappt fick plats med vatten sen tömnde mat ut det förorenade vattnet flera ggr per dag direkt i mekongfloden... detta leder till stora problem i flodsystemet! Rimliga mänder fisk i odlingarna och reningssystem borde vara på sin plats. Konstig benämning vi har på att föda upp fisk förresten, "odla" det gör man med grönsaker
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Här finns det bara standard och det innebär att jag får beställa via Pets. Det brukar väl ta typ två dagar så har jag det jag vill ha
            Läser ifatt i denna eminenta tråd såhär under lunchen, och ser att du har ett citat från Dante. Haha skön typ det, om det är Dante som ex. i boken Smart Camping Dante?

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Läser ifatt i denna eminenta tråd såhär under lunchen, och ser att du har ett citat från Dante. Haha skön typ det, om det är Dante som ex. i boken Smart Camping Dante?

              Nicke
              Är litteraturvetare i grunden. Dante Alighieri är det som gäller här, denna sköna författare. Kolla upp Divina commedia! För övrigt svårtolkad, han kan ses som både medeltida och renässans beroende på vem du frågar. Ur en rent historisk aspekt så levde han under medeltiden men gränsen blir svårare när det vägs in rent litterära aspekter.

              Nu kom jag långt ifrån din fråga och jag är tveksam till att du blev klokare. En fin del av mitt liv är dock denna herre, mest för att han hade en så jävla skön vision om vad som skulle hända alla eländiga människor när de dog.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av åheim
                Men det är väl av godo att inte trycka i så mycket fisk att det blir misär? Såg ett repotage om fiskodling vid mekongfloden och det var en stor miljöförstöring av floden. Man tryckte stora dammar full med fisk så det knappt fick plats med vatten sen tömnde mat ut det förorenade vattnet flera ggr per dag direkt i mekongfloden... detta leder till stora problem i flodsystemet! Rimliga mänder fisk i odlingarna och reningssystem borde vara på sin plats. Konstig benämning vi har på att föda upp fisk förresten, "odla" det gör man med grönsaker
                Hej,
                Jag håller med dig i mycket. Det hela är en hel del matematik och mycket känsla. Jag har upptäckt att våra fiskar blir mindre aggressiva om de går tätt samt att de blir mindre stressade av exempelvis folk eller annat i närheten av tankarna. De tycks också växa snabbare om de är fler. Det är ju svårt att fråga fisken hur de mår men enligt mig trivs de bättre och mer dynamiska om de är fler. Man måste dock hitta den rätta balansen och det skiljer en del mellan olika arter. Man kan inte heller dra paralleller mellan landlevande djur och fiskar då de senare lever i en tredimensionell värld.

                Vi byter 0 % vatten vilket går igenom ett ganska bra filtersystem och jag använder grönsaker för att lyfta bort närsalterna. Vi producerar mellan 5 och 10 gånger så mycket grönsaker som fisk i kg räknat. Enligt de analyser vi gjort är vattnet väldigt bra samma med både fisk köttet och grönsaker. Men det måste till mera försök innan man kan vara helt säker på att det hela fungerar.

                Matematiken är ganska enkel. Mängden foder som stoppas in i kretsloppet måste också tas därifrån. Med ”Mekong metoden” och det man förövrigt gör i de flesta fisk ”odlingar” hamnar allt foder i naturliga vattendrag – det som binds upp i fisken. Det spelar ingen roll hur stor genomströmning men har eller om man använder dammar eller kassar, miljöpåverkan blir lika stor. Då har jag inte räknat med att man ofta gödslar vattnet i damodlingar vilket är ett vanligt ofog.
                Vad vi försöker uppnå är att producera bra mat och förhindra miljöpåverkan av naturliga vattendrag, Exempelvis genom att undvika utplantering av invassiva arter och spridning av närsalter. Därför håller vi fisken i ett slutet system.

                Det är svårt att få till effektiva reningsverk som kan ta bort närsalter i de små mängder som kan tillåtas vid uppfödning i ett genomströmmande system. Det är helt enkelt för lite närsalter i mg/l för att det skall vara reningsbart och att fisken skall trivas.

                Förresten, vad anser du är ett bättre ord än odla? Fisk uppfödning exempelvis?

                Förlåt Mathias för att jag kidnappad din tråd lite
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Tjabba på er! Tänkte återigen slå ett slag för Aquatic green art som går av stapeln på stämman i april. (det pågår en massa annat skoj samtidigt naturligtvis)

                  Jag står mitt uppe i förberedelserna redan nu och jag tänkte väl dela med mig av lite bilder och tankar. Parallellt med detta så står mitt Juwel Rio redo för att konverteras. Det tar lite tid men jag har en hel del annat att göra.

                  I det som blir tävlingsbidrag så ser växtlistan ut på följande sätt i dagsläget: S. repens, B. japonica, A. reineckii "mini" Micranthemum sp "monte carlo" och Taxiphyllum sp. Micranthemum är en spännande växt, jag fick ett prov nu i veckan, den är ruggigt sällsynt. Den ser ut som en blandning mellan glosso och hc nästan. Anubias har inte ens haft tid att trycka upp ordentliga förpackningar till den ännu. Jag kör en liten bildkavalkad.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0648.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2155076Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0652.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,1 KB
ID: 2155077Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0653.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,6 KB
ID: 2155082Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0654.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,3 KB
ID: 2155084Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0655.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,5 KB
ID: 2155085Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0648.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2155076Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0680.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,4 KB
ID: 2155086Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0684.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,8 KB
ID: 2155087Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0665.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2155088Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0658.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 2155089

                  När det gäller Juwelkaret så kommer det bli bottengödning från Tropica, anledningen till detta är att jag har fått tillgång till varuprover. Över denna bottengödning så kommer det bli råda i två olika grovlekar. Såhär ser detta karet ut i dagsläget..

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0693.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 2155090Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0696.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2155091
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Jens79
                    • September 2013
                    • 200

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Samma trycksatta CO2 och näring som jag kör i mitt Nano!

                    /Jens

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Jens79
                      Samma trycksatta CO2 och näring som jag kör i mitt Nano!

                      /Jens
                      Tycker du att det fungerar bra eller? Jag tog hem det i en tävling. Hur länge räcker en tub för dig?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Jens79
                        • September 2013
                        • 200

                        Projekt vintermörker (utökad)

                        Ja det växer iaf så det knakar. Om jag tar det lugnt räcker den i 6 veckor. Nu när jag kör på lite mer ca 4 veckor.

                        /Jens
                        Senast redigerad av Jens79; 05 December 2013, 22:41.

                        Kommentar

                        • Jens79
                          • September 2013
                          • 200

                          Projekt vintermörker (utökad)

                          Det kanske ska tilläggas att jag följer Tropicas instruktioner för ett 30-liters med mediumsvåra växter.

                          /Jens

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Jag öser väl på som vanligt, bor allt vid ytan har jag gas i så att det räcker. Det tråkiga är att det inte går att stänga av systemet på natten, men lite svinn får man räkna med..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Här går akvaristiken lite på sparlåga. Jag hamstrar lite prylar men det har varit jäkligt mycket med uppsatsen. Den är nu klar och nu kan jag börja leva igen

                              Jag tog ett varv med kameran idag, mest för att dokumentera karen lite. Det här blev resultatet, typ.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0650.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2155402Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0688.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 2155403Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0664.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,1 KB
ID: 2155404

                              Efter jul så startar jag ett AN Coccon 6 och mitt rio 240, här jäklar skall gasas.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Passar på att tacka för ännu ett år här på Zoopet. Nu har tråden haft ett eget liv i två år, mycket spännande.

                                Tack för att ni läser och jag hoppas att ni fortsätter med detta, även om det står still lite på den akvaristiska fronten i dagsläget.

                                Jag har byggt en liten lampa till, det skall i mer växter men leverantörerna vill fira nyår innan jag kan få hem dem. Det kan bli rätt gött ändå Växten jag väntar på är Eleocharis parvula.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: nano.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,1 KB
ID: 2155536
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...