Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Om han lyckas hamstra materialet och tillräckligt mycket öl hotade jag med att komma på semestern..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Projekt vintermörker (utökad)

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      om han lyckas hamstra materialet och tillräckligt mycket öl hotade jag med att komma på semestern..

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Alf Sjöström länkade denna till mig. Jag har ju länge ifrågasatt mirakelmedel så jag får se det som en delseger när vetenskapliga analyser släpps. Easylifes produkter är således i vissa fall mald Zeolit och det innebär att mirakelmedel inte gör mer än vad växter och filter gör.

        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 December 2013, 09:58.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Vilken otrolig chock! Jag känner mig kränkt och lurad!
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Alf Sjöström länkade denna till mig. Jag har ju länge ifrågasatt mirakelmedel så jag får se det som en delseger när vetenskapliga analyser släpps. Easylifes produkter är således i vissa fall mald Zeolit och det innebär att mirakelmedel inte gör mer än vad växter och filter gör.

            http://195.145.96.153/download/Zeolith%5B1%5D.pdf
            Fast nu innehåller ju tex easy-life ffm andra saker än "krossad zeolit" eftersom den neutraliserar kloraminer och det var helt avgörande för mina snäcklekares välbefinnande. Så i vissa fall är dessa produkter väldigt bra att ha till hands.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Projekt vintermörker (utökad)

              Ursprungligen postat av åheim
              Fast nu innehåller ju tex easy-life ffm andra saker än "krossad zeolit" eftersom den neutraliserar kloraminer och det var helt avgörande för mina snäcklekares välbefinnande. Så i vissa fall är dessa produkter väldigt bra att ha till hands.
              Du får plugga på själv när det gäller de ämnen du häller i dina akvarier. Nu ser du en vetenskaplig analys som redovisar vad en del av preparaten innehåller och jag tar för givet att du läst eftersom du kommenterar. Du finner även recept så att du kan blanda själv om du vill.

              Jag är skeptisk till bakteriekulturer också, där förpackningen är tillsluten, har vi inte sett att syresättning är livsviktigt för att goda bakterier skall överleva? Varför skulle det bli problem med stillastående filter annars?

              Att man upplever att något fungerar är vetenskapligt svårt, placebo är ju inte ett skämt liksom.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Du får plugga på själv när det gäller de ämnen du häller i dina akvarier. Nu ser du en vetenskaplig analys som redovisar vad en del av preparaten innehåller och jag tar för givet att du läst eftersom du kommenterar. Du finner även recept så att du kan blanda själv om du vill.
                Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag är skeptisk till bakteriekulturer också, där förpackningen är tillsluten, har vi inte sett att syresättning är livsviktigt för att goda bakterier skall överleva? Varför skulle det bli problem med stillastående filter annars?
                Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Att man upplever att något fungerar är vetenskapligt svårt, placebo är ju inte ett skämt liksom.
                Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet Om du menar att det skulle ge mig en placeboeffekt så är det inte alls så eftersom, om fisken visar kraftigt obehag i form av att rycka, skrapa sig mot botten och göra panikutfall när jag fyller på kranvatten men bereder jag vattnet med tex easy-life så är de helt oberörda och det kan inte vara placebo.
                Senast redigerad av åheim; 01 December 2013, 17:31.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Projekt vintermörker (utökad)

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
                  Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
                  Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet
                  Det är HELT omöjligt att argumentera mot någon som har en komplett innehållsförteckning framför ögonen men inte har ork nog att använda ett enkelt översättningsprogram. Det är nästan tragikomiskt.

                  Står det på ffm att det inte innehåller några kemiska ämnen också? Det är det roligaste delen av allt, eftersom det är just kemi
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 01 December 2013, 17:33.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Som en not så kan du få fundera på hur ofta vi är villiga att bada våra djur i kemikalier, speciellt roligt är det ju när det inte finns en aning om vad det innehåller.

                    Bara för att det står på en butikshylla så ökar inte legitimiteten i mina ögon. Det är agerandet som är intressant.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Sv: Projekt vintermörker (utökad)

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag kan inte ett ord tyska men eftersom du uteslöt den positiva effekt den ändå kan erbjuda så tog jag upp detta.
                      Nja det är väl mer ett hjälpämne för att kicka igång nitrifieringen och att det funkar är det väl inga tvivel om iallafall, men även om du använder det så är det ingen garanti men slarvmaginalen blir lite större.
                      Fisken har dock ingen aning om vad placeboeffekt är och den kan heller inte dra nytta av den eftersom den inte tror sig kunna förvänta sig nåt när jag bereder vattnet Om du menar att det skulle ge mig en placeboeffekt så är det inte alls så eftersom, om fisken visar kraftigt obehag i form av att rycka, skrapa sig mot botten och göra panikutfall när jag fyller på kranvatten men bereder jag vattnet med tex easy-life så är de helt oberörda och det kan inte vara placebo.
                      +1

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Då kan man ju fråga sig vad andra liknande preparat som Easylife innehåller. Jag har tre kända märken hemma och det finns ingen som helst innehållsdeklaration på dom heller. Varför är det bara Easylife som har kollats upp tro? Det kanske framgår av texten, men min tyska är usel och inget översättningsprogram har jag.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Du får plugga på själv när det gäller de ämnen du häller i dina akvarier. Nu ser du en vetenskaplig analys som redovisar vad en del av preparaten innehåller och jag tar för givet att du läst eftersom du kommenterar. Du finner även recept så att du kan blanda själv om du vill.

                          Jag är skeptisk till bakteriekulturer också, där förpackningen är tillsluten, har vi inte sett att syresättning är livsviktigt för att goda bakterier skall överleva? Varför skulle det bli problem med stillastående filter annars?

                          Att man upplever att något fungerar är vetenskapligt svårt, placebo är ju inte ett skämt liksom.
                          Jag kan inget om Easy Lifes produkter eftersom jag inte använder dom. Däremot har jag vid flera tillfällen använt olika bakteriepreparat (slutna) och har direkt kunnat mäta mig fram till att de fungerar (t.ex. genom att nitrithalten snabbt har minskat). Så att som du generellt döma ut dom är faktiskt nonsens - däremot så kan man säkert för de flesta preparat blanda eget som fyller samma funktion. Skillnaden är dock att finns sådana till salu så blir det av att folk använder dom, om de skall blanda själv så blir det inte av. Därför är det mycket bra för hobbyn att det säljs vattenpreparat och den händiga storförbrukaren blanda själv och det är ju också bra.

                          Tillbaka till Esay Life - du som är insatt kan väl då lägga ut ett komplett recept på hur man skall blanda till sitt eget då. Utan att vara insatt (använder det som sagt inte) så vet jag i alla fall att det definitivt inte är identiskt med zeolit i alla fall
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Google translate funkar tillräckligt bra så att texten blir läsbar. Bara köra klipp å klistra, jag har börjat men inte kommit igenom hela texten än.

                            Det som jag hittills tycker är bra med texten är att det inte är ute efter att sågas utan bara få ett vetenskapligt grepp på vad det är som händer och om man kan göra det utan att köpa hokuspokus flaskor utan någon form av innehållsförteckning.
                            Jag har ingen uppfattning om funktioner osv men jag är lite på Mathias spår att det är lite underligt att hälla i massa jox som man inte har en aning om vad det är även om det funkar.. Det vore ju inte första gången som det tillsattes något till ett recept som kanske inte är så bra i längden för att maximera vinster (foliehatt på).
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Projekt vintermörker (utökad)

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag kan inget om Easy Lifes produkter eftersom jag inte använder dom. Däremot har jag vid flera tillfällen använt olika bakteriepreparat (slutna) och har direkt kunnat mäta mig fram till att de fungerar (t.ex. genom att nitrithalten snabbt har minskat). Så att som du generellt döma ut dom är faktiskt nonsens - däremot så kan man säkert för de flesta preparat blanda eget som fyller samma funktion. Skillnaden är dock att finns sådana till salu så blir det av att folk använder dom, om de skall blanda själv så blir det inte av. Därför är det mycket bra för hobbyn att det säljs vattenpreparat och den händiga storförbrukaren blanda själv och det är ju också bra.

                              Tillbaka till Esay Life - du som är insatt kan väl då lägga ut ett komplett recept på hur man skall blanda till sitt eget då. Utan att vara insatt (använder det som sagt inte) så vet jag i alla fall att det definitivt inte är identiskt med zeolit i alla fall
                              Receptet står med i texten, det är bara att läsa. Eller efterfrågas en snabbversion a-la Facebook?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Projekt vintermörker (utökad)

                                För det finns inte en enda själ som har kollat på typ Nitrivec i mikroskop? Vad har man då sett? Jag menar, det måste ju vara en enkel åtgärd. Jag ska försöka att få låna ett på universitetet.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...