Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Nu ska vi bara försöka övertala dig att skaffa "riktiga" kar och lite roligare fisk!
    Vi håller ju på att leta "rätt hus" nu när Emilia strax är färdig på universitetet. Det är viktigt med stor källare då det kommer platsbyggas ett kar i källaren. Jag har lite lösa skisser och filterlösningar på papper. Det är bra med kamrater som är snickare eller glasmästare. Till detta kommer det ju båtbyggare i bekantskapskretsen så 3,5 kubik borde ju gå att få till. Då blir det Datnoides och Leopoldi. Men, det dröjer ett tag men det är ju roligt att visa att planerna finns i alla fall.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Jaaa måste ju bli rätt också när det ska köpas hus! Själv är jag inne på mitt 3:e!
      Va o tittade på 1440 litarn han i Kil har härom dagen. Herrejösses va hans Cichlor växer! Och inte att förglömma hans "lilla" Arowana!

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Vi håller ju på att leta "rätt hus" nu när Emilia strax är färdig på universitetet. Det är viktigt med stor källare då det kommer platsbyggas ett kar i källaren. Jag har lite lösa skisser och filterlösningar på papper. Det är bra med kamrater som är snickare eller glasmästare. Till detta kommer det ju båtbyggare i bekantskapskretsen så 3,5 kubik borde ju gå att få till. Då blir det Datnoides och Leopoldi. Men, det dröjer ett tag men det är ju roligt att visa att planerna finns i alla fall.

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        När är första dagen på nya jobbet om man får fråga?

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          När är första dagen på nya jobbet om man får fråga?
          Imorgon. Men det här gäller bara under någon månad. Jag gör det för att det är roligt!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Dag 30 eller dag 31? Snart ska alla uppstartsväxter ur karet, det är då vi får se om detta fungerar på riktigt..

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Vet!
              Men tänkte åka inom och slänga ett par ord med herrn kanske!

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Imorgon. Men det här gäller bara under någon månad. Jag gör det för att det är roligt!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av mathias nilsson
                fixat, till både dig och anders
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Jag vill också läsa, helena_hanson@hotmail.com
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag vill också ha; ivhultman@hotmail.se

                    //Inger
                    Senast redigerad av Inger H; 06 October 2013, 08:37.
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Om ni inte vet om det så är det ett faktum att illasinnade personer har robot sökningar på internet för att hitta mailadresser som sedan kan säljas vidare. Ett kriterium för att kunna sälja en adress är att den leveransbar, vilka alla adresser ni har angivit i tråden är.

                      Ett enkelt sätt att komma runt detta problem är att ange adressen som förnamn.efternam adress.se sökprogrammen klarar inte ett mellanslag. Tyvärr så kan de numera förstå förnam.efternamn_adress.se där teckenet "_" i stort sett kan ersättas med allt som finns på tangentbordet och de ersätter det med ett @ och testar.

                      Ett inlägg från min "andra" sida som inte handlar om akvarier utan mitt levebröd.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Just det sen var det uppsatsen

                        Tyvärr har jag redan läst den, är jag ganska övertygad om.

                        Historien om hur akvaristiken kom till Sverige genom Tyskland och Danmark har jag läst, men jag kommer inte ihåg var. Borde vara på nätet, men om det var tio eller två år sedan kan jag inte säga.

                        Men ett gott råd är att söka noga, så att ingen kommer och anklagar dig för något i efterhand.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Men ett gott råd är att söka noga, så att ingen kommer och anklagar dig för något i efterhand.
                          Den är källkritiskt granskad av examination och diverse professorer och har en välfungerande notapparat, alla källor är prövbara, från mötesprotokoll till tidningsartiklar och böcker. Jag vill påstå att det faktiskt är det enda dokumentet som håller om du vill leta ordentliga källor då litteraturen sträcker sig ända bak till 1861. Det finns ingen uppsats inom ämnet vid något universitet vad jag vet om heller, vilket säger en del om hur angeläget det är att forska om akvarier och allt som hör till i Sverige.

                          Edit:

                          Forskning bedrivs naturligtvis på fisk och allt annat roligt med ur en historisk synvinkel så är det mer än dåligt. Jag kan ta guldfisken eller kampfisken som exempel. Det sägs ofta att dessa arter har funnits i en evighet och att det är på ett eller annat sätt. Jo, så kanske det var men vart i hela friden har ni en konkret källa som styrker det påståendet? Det blir rätt tungrott när det skrivs en massa utan att det finns belägg för det.
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 October 2013, 21:53.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Den är källkritiskt granskad av examination och diverse professorer...
                            Det låter bra, att någon kunnig och intresserad helt privat har gjort något liknande och lagt upp är som sagt en helt annan sak.

                            Ämnet "konstgjord fisk" för att sälja till ovetande kunder, skulle jag själv gärna grotta ner mig i om jag hade tid.

                            För det är ett faktum att ingen skulle odla fram Guldfiskar, Papegojfiskar eller vita Diskus om det inte fanns pengar att tjäna på dem.

                            Att sen just Guldfiskar och Kampfiskar kan kopplas till en lång kulturell historia i öst, ändrar inte på faktum, utan gör det bara ännu mer intressant.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Det låter bra, att någon kunnig och intresserad helt privat har gjort något liknande och lagt upp är som sagt en helt annan sak.
                              Den är skriven och bedömd vid Karlstads universitet, kanske skulle ha tagit med det från början
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Nu när alla källkritiska resonemang är avklarade så tänkte jag lägga in ett par bilder till Johnny på min L. repens.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0740.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,0 KB
ID: 2149868Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0739.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2149869

                                Snygg växt, som är asbra under uppstarten. Den ska snart ur..
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...