Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Jag tänkte på något vis summera året som gått här på Zoopet för min del, den här tråden har nu funnits i ganska exakt ett år. Under det här året så har tråden visats 58 324 gånger, det blir 4610 visningar per månad vilket är smått remarkabelt i sammanhanget, om en månad har 30 dagar rakt av så visas således tråden 153 gånger om dagen ungefär. Det här visar egentligen hur levande Zoopet är, vilket är glädjande ur många synvinklar. Det är utvecklande och roligt när människor möts och delar erfarenheter och det är just detta som gör att man sitter här och gaggar dagarna i ända. Ett stort tack till er alla för allt spännande och roligt ni bidrar med!

    Jag är fortfarande ganska ny på forumet, akvaristiken är ett relativt nytt inslag i mitt liv också om vi nu ser till alla er andra. Jag har ju sedan länge haft ett stort intresse för växter, det har alltid varit en naturlig del av mitt liv helt enkelt. Med det här i ryggen så var det lätt att fastna för denna hobbyn, det blir lite samma sak fast ändå inte. Jag är väldigt glad för att jag upptäckte den här hobbyn på ”allvar” ändå, det berikar mitt liv fantastiskt mycket.

    Så, hur har året sett ut?

    Projekttråden startades runt mellanstora ciklider från Syd och Centralamerika för att sedan bli allmän och ett fönster in i min värld. Jag har helt frångått Malawiciklider, jag har fastnat för Tanganyikaciklider istället. Jag har lämnat bort fina fiskar och fått hem nya. Archocentrus multispinosus och Cryptoheros Sajica är de senaste nyförvärven ihop med Bolivianska fjärilsciklider, de sistnämnda går ihop med mina Redbacks. Blåcikliderna fungerade inte i ett 240 visade det sig med tiden, det var helt enkelt för litet för dem. Den dagen jag får hem ett större akvarium så är det den första arten jag plockar in, jag älskar dem verkligen. Eldbukarna blev även de flyttade i samma veva, de bor hos en annan duktig akvarist nu och jag litar på att de får ett långt och lyckligt liv där.

    Den här tråden kommer att växla lite perspektiv den närmsta tiden då det skall in ett ordentligt hightech i lägenheten, växtfokus är ganska ovanligt på Zoopet så jag hoppas att detta kommer locka några. Allt är beställt och jag räknar med att hämta allt efter nyår.

    Slutligen så vill jag passa på att tacka just DIG för att du fortfarande läser tråden, även när det dyker upp en årskrönika som denna. Akvaristiken är viktig, ett ökat biologiskt medvetande är av stor vikt i en period där fokus ligger starkt på miljöfrågor, Kjells deltagande i mötet om Marmorkräftan är ett typexempel på vad vi alla kan bidra med. Jag vill uppmana alla att engagera sig så mycket som möjligt i lokala föreningar, tillsammans är vi starka och då kommer vi ha lättare att bemöta framtida tokigheter, <läs Äppelsnäckan som exempel>


    Tack till er alla för det här året, nu kör vi ett till!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Härligt inlägg Mathias!
      Mycket av det du gör i tråden är bortom mina färdigheter, men jag brukar alltid kika in och läsa även om jag inte kan bistå med någon direkt feedback.
      Många trådar här på forumet är ju av lite "kortare" karaktär - kanske en fråga om någon sjukdom eller ett visst beteende hos någon fisk, och ibland är man där och skriver ett eller flera inlägg. Denna typ av trådar har som egenskap att hålla forumet gående och hela tiden intressant för en bred publik.
      Men, för min egen del är jag verkligen facinerad av den typen av tråd som du har här (och ett flertal andra liknande trådar) där någon form av idé och tanke tillåts att utvecklas - från ett planeringsstadie - till, kanske, ett realiserande av den ursprungliga idéen. Det spelar liksom ingen roll om det blir som man planerat, utan det är bara kul att läsa i tråden - som vore det en lång historia som berättas, och dessutom med fina bilder och filmer till. Som sagt, det finns ett antal sådana trådar här på forumet - din inberäknad.

      Så, kör på nu bara - det skall bli oerhört intressant att få kolla in hur du skall "skejpa" ditt nya projekt - jag tror du kommer att skapa redigt fina grejer som vi andra kommer att njuta av!

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        verkligen trevlig inlägg

        håller med dig där om att man ska engagera sig så mycke man kan i lokala föreningar för djur å miljön å våran hobby, så att det bara blir bättre.
        själv försöker ja dra mitt strå till stacken när det gäller fisket då det ligger mig varmt om hjärtat. får se om det blir en "fiskepolis" kurs i sommar så ja får bli kontrollant på dalälven så de inte tjuvfiskas något
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Projekt vintermörker (utökad)

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Härligt inlägg Mathias!
          Mycket av det du gör i tråden är bortom mina färdigheter, men jag brukar alltid kika in och läsa även om jag inte kan bistå med någon direkt feedback.
          Många trådar här på forumet är ju av lite "kortare" karaktär - kanske en fråga om någon sjukdom eller ett visst beteende hos någon fisk, och ibland är man där och skriver ett eller flera inlägg. Denna typ av trådar har som egenskap att hålla forumet gående och hela tiden intressant för en bred publik.
          Men, för min egen del är jag verkligen facinerad av den typen av tråd som du har här (och ett flertal andra liknande trådar) där någon form av idé och tanke tillåts att utvecklas - från ett planeringsstadie - till, kanske, ett realiserande av den ursprungliga idéen. Det spelar liksom ingen roll om det blir som man planerat, utan det är bara kul att läsa i tråden - som vore det en lång historia som berättas, och dessutom med fina bilder och filmer till. Som sagt, det finns ett antal sådana trådar här på forumet - din inberäknad.

          Så, kör på nu bara - det skall bli oerhört intressant att få kolla in hur du skall "skejpa" ditt nya projekt - jag tror du kommer att skapa redigt fina grejer som vi andra kommer att njuta av!
          Tack för de fina orden

          Ja, det finns verkligen ett par guldkorn bland trådarna och jag följer dem alla, din medräknat.

          (Pias artikel i Ciklidbladet var fantastiskt fin, lika bra att skriva det när hennes tråd ändå rörde sig i huvudet)

          Det som är spännande är att det förmodligen finns en massa okända ansikten bland läsarna, en del kanske bara tittar in en snabbis medan andra följer våra trådar för att det är roligt och lärorikt. Den här tråden har ju varit ganska sömnig under någon månad men plötsligt så dyker det upp någon som läst igenom allt och så tar allt ny fart.

          Zoopet är ju ganska unikt egentligen då trådarna får ett eget liv här, så är det inte riktigt på andra forum, vad det beror på vet jag inte. Jag gillar det och jag hoppas att fler trådar av detta slaget dyker upp för det finns knappt något roligare än att läsa om allt fint.

          Nu ska jag jobba vidare, ha en fin dag
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Tack själv Mathias - din långa tråd och även andras är riktigt kul att kolla in i då och då. De blir som en kär gammal väl - OK, man hälsar kanske inte på så ofta men när man gör blir det alltid ett trevligt återseende. Dessa trådar tar också olika riktningar och jag blir ofta ombedd att "döpa om" tråden eftersom den inte längre stämmer med ursprunget utan har växlat in på en ny linje.

            Sedan som Mats skriver så kompletteras ju de långa trådarna med av de kortare trådarna där olika specifika frågor reds ut - kombinationen av dessa är det som gör forumet levande.

            Kan också tipsa lite om bloggen som fortfarande lever trots att den har minskat rejält i betydelse sedan facebook "kom". Också här hittar man en del akvaristiska och andra betraktelser.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Jag tänkte på något vis summera året som gått här på Zoopet för min del, den här tråden har nu funnits i ganska exakt ett år. Under det här året så har tråden visats 58 324 gånger, det blir 4610 visningar per månad vilket är smått remarkabelt i sammanhanget, om en månad har 30 dagar rakt av så visas således tråden 153 gånger om dagen ungefär. Det här visar egentligen hur levande Zoopet är, vilket är glädjande ur många synvinklar. Det är utvecklande och roligt när människor möts och delar erfarenheter och det är just detta som gör att man sitter här och gaggar dagarna i ända. Ett stort tack till er alla för allt spännande och roligt ni bidrar med!

              Jag är fortfarande ganska ny på forumet, akvaristiken är ett relativt nytt inslag i mitt liv också om vi nu ser till alla er andra. Jag har ju sedan länge haft ett stort intresse för växter, det har alltid varit en naturlig del av mitt liv helt enkelt. Med det här i ryggen så var det lätt att fastna för denna hobbyn, det blir lite samma sak fast ändå inte. Jag är väldigt glad för att jag upptäckte den här hobbyn på ”allvar” ändå, det berikar mitt liv fantastiskt mycket.

              Så, hur har året sett ut?

              Projekttråden startades runt mellanstora ciklider från Syd och Centralamerika för att sedan bli allmän och ett fönster in i min värld. Jag har helt frångått Malawiciklider, jag har fastnat för Tanganyikaciklider istället. Jag har lämnat bort fina fiskar och fått hem nya. Archocentrus multispinosus och Cryptoheros Sajica är de senaste nyförvärven ihop med Bolivianska fjärilsciklider, de sistnämnda går ihop med mina Redbacks. Blåcikliderna fungerade inte i ett 240 visade det sig med tiden, det var helt enkelt för litet för dem. Den dagen jag får hem ett större akvarium så är det den första arten jag plockar in, jag älskar dem verkligen. Eldbukarna blev även de flyttade i samma veva, de bor hos en annan duktig akvarist nu och jag litar på att de får ett långt och lyckligt liv där.

              Den här tråden kommer att växla lite perspektiv den närmsta tiden då det skall in ett ordentligt hightech i lägenheten, växtfokus är ganska ovanligt på Zoopet så jag hoppas att detta kommer locka några. Allt är beställt och jag räknar med att hämta allt efter nyår.

              Slutligen så vill jag passa på att tacka just DIG för att du fortfarande läser tråden, även när det dyker upp en årskrönika som denna. Akvaristiken är viktig, ett ökat biologiskt medvetande är av stor vikt i en period där fokus ligger starkt på miljöfrågor, Kjells deltagande i mötet om Marmorkräftan är ett typexempel på vad vi alla kan bidra med. Jag vill uppmana alla att engagera sig så mycket som möjligt i lokala föreningar, tillsammans är vi starka och då kommer vi ha lättare att bemöta framtida tokigheter, <läs Äppelsnäckan som exempel>


              Tack till er alla för det här året, nu kör vi ett till!
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Härligt inlägg Mathias!
              Mycket av det du gör i tråden är bortom mina färdigheter, men jag brukar alltid kika in och läsa även om jag inte kan bistå med någon direkt feedback.
              Många trådar här på forumet är ju av lite "kortare" karaktär - kanske en fråga om någon sjukdom eller ett visst beteende hos någon fisk, och ibland är man där och skriver ett eller flera inlägg. Denna typ av trådar har som egenskap att hålla forumet gående och hela tiden intressant för en bred publik.
              Men, för min egen del är jag verkligen facinerad av den typen av tråd som du har här (och ett flertal andra liknande trådar) där någon form av idé och tanke tillåts att utvecklas - från ett planeringsstadie - till, kanske, ett realiserande av den ursprungliga idéen. Det spelar liksom ingen roll om det blir som man planerat, utan det är bara kul att läsa i tråden - som vore det en lång historia som berättas, och dessutom med fina bilder och filmer till. Som sagt, det finns ett antal sådana trådar här på forumet - din inberäknad.

              Så, kör på nu bara - det skall bli oerhört intressant att få kolla in hur du skall "skejpa" ditt nya projekt - jag tror du kommer att skapa redigt fina grejer som vi andra kommer att njuta av!
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tack själv Mathias - din långa tråd och även andras är riktigt kul att kolla in i då och då. De blir som en kär gammal väl - OK, man hälsar kanske inte på så ofta men när man gör blir det alltid ett trevligt återseende. Dessa trådar tar också olika riktningar och jag blir ofta ombedd att "döpa om" tråden eftersom den inte längre stämmer med ursprunget utan har växlat in på en ny linje.

              Sedan som Mats skriver så kompletteras ju de långa trådarna med av de kortare trådarna där olika specifika frågor reds ut - kombinationen av dessa är det som gör forumet levande.

              Kan också tipsa lite om bloggen som fortfarande lever trots att den har minskat rejält i betydelse sedan facebook "kom". Också här hittar man en del akvaristiska och andra betraktelser.

              Jaha, här blir en rekordlång citering ovan, elle rhu rjag ska säga. Men jag fann så mkt välformulerande tankar och idéer samt feedback angående tråden och forumet som sådant etc. att jag bara ville "chima" in och säga att jag håller med helt och fullt.

              Själv är jag en av de mer okända nissanra vad det gäller den personliga biten, men som jag sagt för och säger igen så komme rjag att "invadera" zoopet väst framöver och det kommer inte heller bli mindre för min del angående akvaristiken och umgänget här med alla vänner

              Så för att inte nu dra åt sig en hel sidan med samma text som den jag citerade så säger jag bara såhär:

              Mkt fin tråd, en av alla de som jag läst från början och verkligen sugit åt mig info. från, njutit av bilder och bara haft det bra med.
              Kommer bli mkt kul att få fortsätta följa denna, och ett inslag med växter och high-tech blir spännande då det som du säger inte finns jättemkt av det igång här. Det är dessutom något som intresserar mig i övrigt.
              Tack för detta år so far, och ha en trevlig kväll nu allihop. Det ska jag ha här i trådträsket

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Tappade min IPhone i baljan där rötterna ligger i blöt, den sjönk bättre än redmooren däri..

                fan..

                Gott nytt år!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Projekt vintermörker (utökad)

                  Fasiken vilken grej. Tack för alla goda råd och pepp under året!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Projekt vintermörker (utökad)

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Fasiken vilken grej. Tack för alla goda råd och pepp under året!
                    Ja, det var något som jag inte planerat in i budgeten.

                    Det ordnar sig alltid, beställde en ny nyss..

                    Råden och peppen är både billigare och roligare, håll i och häng kvar. Akvaristiken är både världen och livet på samma gång
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • kölsvinet
                      • January 2013
                      • 13

                      I mina kar har jag , blev medlem just nu!.... Grottor av de gamla "fuktarna"..som man hade förr hängandes på våra element,
                      de av rödbrun tegel. Man kan lägga dem ovanpå varann , bara du inte lägger dem med öppningen åt samma håll!
                      De är inte lätta att få tag på , själv letade jag från Stockholm i norr till Skanör i söder...på olika loppisar och nedlagda tegelbruk.
                      Hittade runt 30 stycken efter sisådär en 4-5 år!!!
                      I dessa " grottor" ynglar de av sig i ett!..Kul om man hinner se när det sker!!!

                      Kommentar

                      • kölsvinet
                        • January 2013
                        • 13

                        Glömde att tala om för dig att det rör sig om Ancistrusmalarna, har fem kar och i alla är de aktiva med att göra barn!
                        Förr hade jag en vän i Lund som sålde fisk i en affär men som nu har lagt av..till honom sålde jag malar och fick alger och algtabletter gratis för att forsätta med aveln! Nu har väl de flesta Akvarievänner egna Malar!
                        Så om det är någon som vill ha så får de komma och hämta själv , de är gratis!
                        Skickar efter algtabletter direkt från fabriken.
                        Så var det med det och Gott Nytt år På er alla!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0680.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,4 KB
ID: 2145167Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,4 KB
ID: 2145168

                          Lite glada växter som väntar på sitt nya kar.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0718.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 2145169Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0719.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,9 KB
ID: 2145170Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0720.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,5 KB
ID: 2145171

                            Första bilderna som hör till det nya karet, spännande. Jag har fått reda på att resten kommer till Vingåker på måndag, det blir roadtrip så fort allt landar.

                            På bilderna så ser ni ett Eheim 2226, ett förfilter, soil och lysrör. Förfiltret är med för att det ska rädda livet på en massa räkor, det blir en utmaning att dölja det.

                            När det gäller lysrör så vill jag egentligen ha tag på Aquarelle men det går segt, det blir 2* PowerGlo och 2* Sylvania aquastar så länge.

                            Controller blir en Weipro från ebay, har en bekant som kör med den och den ska tydligen fungera riktigt bra.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Gillar detta projekt. Du har gått längre än vad jag vågade när jag var inne i växtsvängen. Tror detta kommer bli riktigt nice

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                [ATTACH=CONFIG]58926[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58927[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58928[/ATTACH]

                                Första bilderna som hör till det nya karet, spännande. Jag har fått reda på att resten kommer till Vingåker på måndag, det blir roadtrip så fort allt landar.

                                På bilderna så ser ni ett Eheim 2226, ett förfilter, soil och lysrör. Förfiltret är med för att det ska rädda livet på en massa räkor, det blir en utmaning att dölja det.

                                När det gäller lysrör så vill jag egentligen ha tag på Aquarelle men det går segt, det blir 2* PowerGlo och 2* Sylvania aquastar så länge.

                                Controller blir en Weipro från ebay, har en bekant som kör med den och den ska tydligen fungera riktigt bra.
                                Ja det är fint, fan nice med lite nytt såhär i början på året
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...