Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av åheim
    Good luck with that Du vet väl att det man läste kvällen innan aldrig fastnar... VAAA! ska du lägga ner kuben? Då får du ett tetratec över för andra projekt! Vi kan väl slå in på samma linje du oh jag, alltså bannlysa allt som är grönt oh bara köra SA (bara rötter) och tanga/malawi, det är ju ändå bara nördar som håller på med växter
    Ja, den skall läggas ned Sveriges dyraste nano hamnar i källaren. Jag orkar inte pilla med skiten, det går att få allt snyggt med enkla växter i större akvarier. Det ska vara roligt att kolla in i karet, att glo på HC när den växer är inte speciellt spännande.

    Sen var dealen, ner med två kar och in med ett nytt. Byter bort ett 60-liters (multisarnas nuvarande hem) tillsammans med kuben, ser man till literantalet är dealen jäkligt nice!

    Att man sen kan köra med samma lysrör eller Led-lampor i all evighet är ju inte speciellt dumt det heller..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Postade inte Mats en asfin del om slimlines? Finner den inte :/
      Jo, jag gjorde det men tog bort posten, då det i sammanhanget, där vi var i tråden, inte kändes relevant med en massa bilder och filmer.
      Om du nu dristar dig till att sätta tre sidor slimline i karet, så tänk på att noga figursåga slimlineskivorna i hörnena så att dessa blir osynliga. Man kan sätta ena slimlinesidan mot den andra och rita en mall, så att säga. De slimlineskivor som behöver sågas på detta sätt är de två skivorna som sitter på "gavlarna" i karet - deras kanter täcker då över den bakre skivan på ett snyggt och "osynligt" sätt. Resultatet blir ett otroligt fint djup i karet, med en "sömlös" slimline som sträcker sig runt karet. Är man oförsiktig med detta förfarande och slarvar kan det i vissa fall bli så att karet får en lådliknande känsla, och det vill man ju inte!
      Själv satte jag tre sidor slimline i ett kar som redan från början hade fyrkantiga förutsättningar - 50x50x50 cm, en kub - men lyckades förträffligt trots detta.
      Du har ju helt andra förutsättningar med ditt kar och jag är övertygad om att du får till det riktigt toppenfint!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Projekt vintermörker (utökad)

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jo, jag gjorde det men tog bort posten, då det i sammanhanget, där vi var i tråden, inte kändes relevant med en massa bilder och filmer.
        Om du nu dristar dig till att sätta tre sidor slimline i karet, så tänk på att noga figursåga slimlineskivorna i hörnena så att dessa blir osynliga. Man kan sätta ena slimlinesidan mot den andra och rita en mall, så att säga. De slimlineskivor som behöver sågas på detta sätt är de två skivorna som sitter på "gavlarna" i karet - deras kanter täcker då över den bakre skivan på ett snyggt och "osynligt" sätt. Resultatet blir ett otroligt fint djup i karet, med en "sömlös" slimline som sträcker sig runt karet. Är man oförsiktig med detta förfarande och slarvar kan det i vissa fall bli så att karet får en lådliknande känsla, och det vill man ju inte!
        Själv satte jag tre sidor slimline i ett kar som redan från början hade fyrkantiga förutsättningar - 50x50x50 cm, en kub - men lyckades förträffligt trots detta.
        Du har ju helt andra förutsättningar med ditt kar och jag är övertygad om att du får till det riktigt toppenfint!
        Aah, det förklarade läget.


        Skönt att bakgrunden togs upp, jag funderade en del över den igår innan jag köpte den. A+B+C blir ju exakt 110 cm vilket är längden på karet, det innebär ju att jag har de "smalare" ändarna att skarva mot om man ser till delarna på bakrutan. Då borde ju det vara liite enklare att få det bra med de lite tjockare ändarna på delarna som skall sitta på sidorutan..

        Minsta möjliga pill måste mätas mot bästa möjliga resultat och det är här det brukar stupa för mig
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Nu har jag inte läst så noga men jag har slimline på hela baksidan och på ett sidoglas med filterkammare bakom på båda mina 220 kar.

          Vill du se en bild? Hittade bara en, har fler hemma
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Här är några bilder på hörnena - pilljobb, men det blir bra!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Projekt vintermörker (utökad)

              Tack för bilderna Mats, nu ser jag tydligt hur jag ska försöka göra. Tummen mitt i handen är formulerat utefter mina egenskaper, fy vad oteknisk jag är.

              Jag har beställt fisk idag..

              Det blir A.Compressiceps.

              Bilder på varianten:
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 03 September 2012, 12:05.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Tack för bilderna Mats, nu ser jag tydligt hur jag ska försöka göra. Tummen mitt i handen är formulerat utefter mina egenskaper, fy vad oteknisk jag är.

                Jag har beställt fisk idag..

                Det blir A.Compressiceps.

                Bilder på varianten:
                http://www.google.se/imgres?q=a.comp...1&tx=101&ty=63

                A. comp. är ju verkligen trevliga och spännande att ha!
                Nja, mer oteknisk än jag går det nog inte att bli - så jag tror nog att du får till det jättefint!
                Nedan en myyycket dålig bild (innan man köpte en vettig kamera) på en stöddiig vildfångad "yellow head"-hane.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Här är några bilder på hörnena - pilljobb, men det blir bra!
                  kanon Mats... tänte på en sak där Mathias, om du sätter kortsidorna ca 1-2cm från från glaset i bakkant så karet blir lite smalare baktill så får du en effekt som gör att karet kommer se djupare ut utan att det tar allt för mycket volym, jag menar ett par cm smalare baktill som inte kommer märkas,, och du lurar ögat till att få ett gjup på 15cm extra.... alltså det ska inte synas att du dragit in sidorna lite baktill utan bara ge en känsla av att djupet är mer än vad det blir om du bara limmar rakt.... bara en tanke
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    kanon Mats... tänte på en sak där Mathias, om du sätter kortsidorna ca 1-2cm från från glaset i bakkant så karet blir lite smalare baktill så får du en effekt som gör att karet kommer se djupare ut utan att det tar allt för mycket volym, jag menar ett par cm smalare baktill som inte kommer märkas,, och du lurar ögat till att få ett gjup på 15cm extra.... alltså det ska inte synas att du dragit in sidorna lite baktill utan bara ge en känsla av att djupet är mer än vad det blir om du bara limmar rakt.... bara en tanke
                    En klockren tanke, jag tror dock att karet är lite för litet för det Jag får se hur jag får till det.

                    Som det ser ut nu så skall karet ha ett redigt röse på högersidan som mynnar ut i en "öppen" del där Multisarna får bo. Vi får se, det är svårt att inreda åt sjöciklider..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      A. comp. är ju verkligen trevliga och spännande att ha!
                      Nja, mer oteknisk än jag går det nog inte att bli - så jag tror nog att du får till det jättefint!
                      Nedan en myyycket dålig bild (innan man köpte en vettig kamera) på en stöddiig vildfångad "yellow head"-hane.
                      Jag var och köpte ciklidsand idag och fastnade framför T-cikliderna. Jag tänkte först att ta med mig prinsessor hem men det knöt sig. Jag gillar ju verkligen utseendet på A.Compressiceps. De är inte helt tok-vanliga just nu heller, jag ser dem sällan i alla fall.


                      De jag kommer få hem är typ 3,5 cm stora, då lär det väl ta en hel evighet innan de är könsmogna. Jag köpte 4 i alla fall så att chanserna till tycke ökar, det är ju omöjligt att se könen på dem i dagsläget.

                      Jag har ju sett VD´s kar här och det är ju sjysst inrett, i övrigt vill jag gärna ha mer tips på hur jag kan tänka.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        En klockren tanke, jag tror dock att karet är lite för litet för det Jag får se hur jag får till det.

                        Som det ser ut nu så skall karet ha ett redigt röse på högersidan som mynnar ut i en "öppen" del där Multisarna får bo. Vi får se, det är svårt att inreda åt sjöciklider..
                        ok men jag tror inte karet är för litet för att få stor effekt av det lilla det försvinner i volym
                        ja det är inte lätt att inreda ett sådant kar. Tanken du har där med röset är inte dum
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Projekt vintermörker (utökad)

                          Bytte filterlösning igår, det blir ett Fluval 306 istället. Det skall stå på parketten i vardagsrummet så jag litar inte på billiga alternativ i det här fallet. Fluval är ju inte ett dyrt filter men det är ett jäkligt bra filter.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj!
                            Ja, va fan, man är ju utböling - då filter, ljus, alger, sjukdomar och såna grejer inte är av något större intresse för min del - men det skulle vara intressant att höra hur du funderar kring inredning till A. compisarna!
                            Jag tänker på om du nu sätter in 3 sidor slimline så vore ju idén om det där "röset" ganska frän om du kunde integrera den lite med slimlinen - är du med på vad jag menar?
                            Alltså försöka hitta stenar som har liknande struktur (färgmässigt löser det sig senare) och bygga "röset" med tanke på hur fiskens kroppsfom ser ut. Det går också att integrera en del lämpliga snäckskal i ett sådant bygge...

                            Det är så jävla få T-kar i snurr på forumet nu, så man blir ju lite sugen på att kolla hur det blir!

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj!
                              Ja, va fan, man är ju utböling - då filter, ljus, alger, sjukdomar och såna grejer inte är av något större intresse för min del - men det skulle vara intressant att höra hur du funderar kring inredning till A. compisarna!
                              Jag tänker på om du nu sätter in 3 sidor slimline så vore ju idén om det där "röset" ganska frän om du kunde integrera den lite med slimlinen - är du med på vad jag menar?
                              Alltså försöka hitta stenar som har liknande struktur (färgmässigt löser det sig senare) och bygga "röset" med tanke på hur fiskens kroppsfom ser ut. Det går också att integrera en del lämpliga snäckskal i ett sådant bygge...

                              Det är så jävla få T-kar i snurr på forumet nu, så man blir ju lite sugen på att kolla hur det blir!
                              1, Jag startade ju ett hightech med massa ljus och co2 för några månader sedan, jag ville se om jag kunde få det att funka. Det funkade riktigt bra om man bortser från allt krångel. Det var jäkligt tråkigt att ansa växter och jag orkade inte pilla med det i slutändan, det var inget för mig helt enkelt. Då gillar jag fiskar mer om jag ska vara ärlig så där var det lätt att prioritera.

                              2,

                              Jag bor ju precis vid ett stort grustag, där finns det mängder med fina stenar. Hannes plockade med sig en fantastisk mängd hem till Jönköping, Orinoco-temat kommer krylla av Kil-sten. Det finurliga är att det finns massa runda fina stenar med lite inslag av röda nyanser i högen, dessa skall kidnappas till detta karet och utgöra röset. Då en del av dem är redigt platta så är de utmärkta att ha som bas i stora rösen. jag ska vara lite feg, de översta stenarna skall limmas ihop, typ 2-3 st i enheter. Jag vill inte knacka ut framrutan i onödan

                              Jag vill få till 2 "olika" delar i akvariet så att man kan få se lite reaktioner mellan de två arterna, multiskolonin kommer få lite jobb i framtiden men de blir ju så infernaliskt många så de lär kunna hävda sig skapligt.

                              Nu har jag en bild i skallen, nu skall det bara byggas. Jag tror att jag får försöka att släppa rädslan för stenarna och höjden röset kommer uppnå, ras är ju en mardröm men det går ju att arbeta bort riskerna skapligt.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                1, Jag startade ju ett hightech med massa ljus och co2 för några månader sedan, jag ville se om jag kunde få det att funka. Det funkade riktigt bra om man bortser från allt krångel. Det var jäkligt tråkigt att ansa växter och jag orkade inte pilla med det i slutändan, det var inget för mig helt enkelt. Då gillar jag fiskar mer om jag ska vara ärlig så där var det lätt att prioritera.

                                2,

                                Jag bor ju precis vid ett stort grustag, där finns det mängder med fina stenar. Hannes plockade med sig en fantastisk mängd hem till Jönköping, Orinoco-temat kommer krylla av Kil-sten. Det finurliga är att det finns massa runda fina stenar med lite inslag av röda nyanser i högen, dessa skall kidnappas till detta karet och utgöra röset. Då en del av dem är redigt platta så är de utmärkta att ha som bas i stora rösen. jag ska vara lite feg, de översta stenarna skall limmas ihop, typ 2-3 st i enheter. Jag vill inte knacka ut framrutan i onödan

                                Jag vill få till 2 "olika" delar i akvariet så att man kan få se lite reaktioner mellan de två arterna, multiskolonin kommer få lite jobb i framtiden men de blir ju så infernaliskt många så de lär kunna hävda sig skapligt.

                                Nu har jag en bild i skallen, nu skall det bara byggas. Jag tror att jag får försöka att släppa rädslan för stenarna och höjden röset kommer uppnå, ras är ju en mardröm men det går ju att arbeta bort riskerna skapligt.
                                Ah, det låter spännande!
                                Ja, det växer otroligt fint i de få kar jag har kvar nu (väntar ju bara på att få dra igång storprojektet när dräneringen av huset är klar) - ett av dom ser ut som ett redigt "växtkar", och där används inga gödningar eller annat jox - bara vatten och ett par lysrör... alger blir det inga heller... Men, jag skulle välkomna lite tofsalger - dessa tycker jag är riktigt vackra och dekorativa!

                                Men, inredningen nu då; Om du bygger med runda, eller någorlunda runda stenar - tänk på fiskarnas kroppsform, och skapa lodräta, smala fundament för ditt "compis-röse". Alltså trånga prång som de kan stå och "tränga" sig i. Sedan kan du lägga mer runda stenar ovanpå. Annars kan du ju tänka helt i mer eller mindre flata stenar som du integrerar med slimlineskivorna och, så att säga, inte bygga ett "vanligt" kullerstensröse - men här spelar givetvis vad man tycker är snyggt in i bilden.
                                Jag hade ett 600-liters T-kar för några år sedan - okonventionellt inrett med en hel del rötter - där jag staplade ganska kantiga stenar i en enorm hög, med massor av trånga, lodräta prång för A. comp.
                                Lägger du stenen lite smart skall det inte vara några problem med ras o.dyl.
                                Jag såg till att även bygga in en hel del passande snäckskal i det "rös"-bygget.
                                Som sagt, det skall bli intressant att få kolla in hur det blir - action kommer det garanterat att bli mellan arterna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...