Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Hmm, tror inte det är nå´t kvar av flaggleken

    Förresten Mats, på zoopets artbeskrivning av insignis, så är den stora, på en av bilderna, orange på nederdelen av kroppen, blir de det när de blir större? Den mindre fisken på den andra bilden ser inte ut att ha nå´t orange. Och de jag fick av dig har heller inget orange, men som sagt, det kanske bara är som fullt utvuxna de blir orange på nederdelen av kroppen? Eller kan det vara två olika arter på zoopets artbeskrivning?

    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1
    Du ska nog inte sätta i halsen om det är två arter. De bilderna gör mig mest förvirrad. Jag vill ju att de helt i silver med svart rand ska vara Egregius, men där har jag säkert fel som vanligt
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Bara för att jag är så glad..

      Idag blev mitt co2-system nästan helt komplett. Kinserna är lite långsamma med mina lilypipes och atomizern men allt annat är nu i min ägo

      Sommar´n, den blir pillig men trevlig
      Bara en liten fundering. Behöver du CO2? Klagade du inte på att det växer för mycket? Skrattar
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Du ska nog inte sätta i halsen om det är två arter. De bilderna gör mig mest förvirrad. Jag vill ju att de helt i silver med svart rand ska vara Egregius, men där har jag säkert fel som vanligt
        Tja, personligen så tycker jag att människan ganska ofta verkar vara alltför glad i att klassificera, kategorisera, och sätta i fack, och det skulle inte förvåna mig om många "arter" som är mer eller mindre identiska, är lokalvarianter, eller kanske t.o.m bara individuella skillnader. Flaggcikliden är en så´n fisk, där jag undrar om de inte har överansträngt sig när de har letat skillnader...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          För övrigt är ju flaggcikliden på zoopets bild riktigt snygg, är väl sällan man ser så stora exemplar.

          Och nyss såg jag att red backparet har lekt igen, i karets mörkaste hörn.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av bossep
            Bara en liten fundering. Behöver du CO2? Klagade du inte på att det växer för mycket? Skrattar
            Det är till ett litet nano-projekt som kommer upp i sommar. Jag ska träna lite och köpte på mig ett ordentligt system med 6-kilos tub och en atomizer som jag kan klämma på större filter. Jag ska helt enkelt öva så att jag kan ge mig på fräckare grejer sedan, har ju en ramp över som jag kan sätta på juwel-karet sedan


            Svarar på mig själv här. Tuben på 6 kilo är för stor, den får bytas till en mindre. Den kommer liksom aldrig få plats.

            Så kan det gå
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 June 2012, 13:28.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Tänkte lägga in en bild på Eldbukarna, de utövar ju någon form av maktkamp mot varandra just nu och det är rätt spännande. De ser fortfarande lite runda ut, funderar på om de bara lägger på sig lite hull. De får ju rätt mycket mat. Jag höll upp med mat i 3 dagar och då såg det bättre ut.

              Nu får inte ens honorna vara med, de kivas lite sinsemellan men de blir mest bortjagade av hanarna. Hanarna som ni ser har ju två punkter som de håller fast vid, de viker inte gärna undan men de går inte på extremt hårt heller. Det är ett skådespel! Det är ofta lite värre men nu kom jag nära karet, då skriks det gärna efter mat istället för bråkas. En kul grej är även att Pulcher-hanen inte kan jaga dem lika hårt längre, de har snart växt ikapp och då blir det nog ändrade förhållanden. Håll tillgodo

              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ser att du har denisonii, vad är din erfarenhet av dem?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Ser att du har denisonii, vad är din erfarenhet av dem?
                  De är rätt trevliga samtidigt som de är sköra. Jag byter ju mycket vatten och cirkulationen är bra vilket de gillar. Jag har tappat en vilket är lite synd, de är rätt dyra. jag köpte dem efter mitt misslyckande med svärdbärarna som Bosse lurade på mig (de blev ihjälbitna på ren jäkelskap) De hinner undan bra i sällskapet, samtidigt är de otroligt vackra. De bryter biotopen lite men vem bryr sig?

                  Är man noga med rent, bra vatten så trivs de. De käkar inte upp växterna heller, vilket är trevligt
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ok "min" butik har dem inne, är lite sugen faktiskt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Du ska nog inte sätta i halsen om det är två arter. De bilderna gör mig mest förvirrad. Jag vill ju att de helt i silver med svart rand ska vara Egregius, men där har jag säkert fel som vanligt

                      Ja, jädrar vad svårt det var att hitta vettiga bilder (och skillnader) på de olika Mesonauta. Fan vet vilken det är jag hade och som nu går hos Animaniac, men en hint kan kanske hittas i citatet (från länk nr. 2 nedan).








                      "M.festivus was revised in 1991, resulting in the division of the species into five separate species: M.acora of the Tocantins and Xingu Rivers; M. egregius of the Orinoco River in Columbia; M. festivus of the tributaries that flow into the Amazon in Bolivia and Paraguay; M. insignis of the upper Rio Negro and Orinoco River, in the area near the famous Casiquiare Canal; M. mirificus of the Peruvian Amazon."

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, jädrar vad svårt det var att hitta vettiga bilder (och skillnader) på de olika Mesonauta. Fan vet vilken det är jag hade och som nu går hos Animaniac, men en hint kan kanske hittas i citatet (från länk nr. 2 nedan).








                        "M.festivus was revised in 1991, resulting in the division of the species into five separate species: M.acora of the Tocantins and Xingu Rivers; M. egregius of the Orinoco River in Columbia; M. festivus of the tributaries that flow into the Amazon in Bolivia and Paraguay; M. insignis of the upper Rio Negro and Orinoco River, in the area near the famous Casiquiare Canal; M. mirificus of the Peruvian Amazon."
                        Ja, speciellt när floden är densamma, det är förmodligen omöjligt att få reda på det till 100%

                        De ser ju rätt lika ut liksom, typ identiska :P
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Nu har hur som helst red backynglen kläckts
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Snart kommer den manliga delen av hellson hit och hälsar på. Kan han kanske ha mitt nästa projekt med sig i bilen?

                            Imorgon far vi igenom Värmland och kollar in alla akvariebutiker, det blir Sjyst
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              när blire upp till dalarna då?
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av MrH
                                när blire upp till dalarna då?

                                Det dröjer inte H, det ska bara bli en liten "mellanperiod" i festivalandet först. Jag skall upp och ha lite möten med räddningstjänst och personal på Lugnet innan vi går in i Juli månad i alla fall kaffe blir det!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...