Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack . Guldfisken har den men inte PWSS, drygt 500kr för en liten pump, dyrt! Lilla Eheim ytterfilter får jag för 800kr, hmm tål att fundera över.

    Stackars Cilla, har vet. upptäckt något fel efter undersökningen?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Inger H
      Tack . Guldfisken har den men inte PWSS, drygt 500kr för en liten pump, dyrt! Lilla Eheim ytterfilter får jag för 800kr, hmm tål att fundera över.


      //Inger
      Då hade jag personligen köpt ett ytterfilter och samkört båda dessa.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Då hade jag personligen köpt ett ytterfilter och samkört båda dessa.
        Halloj Anders , men då blir det lite ont om plats. Om det nu blir ett ytterfilter, då kan jag väl gömma insuget i filterbehållaren och sätta utblåset på motsatt sida, eller tänker jag helt fel? Då menar jag att inte använda orginalfiltret förstås.

        Finns ett annat irritationsmoment också med detta innerfilter, jag och fiskarna gillar ju flytväxter som sakta och stilla ska glida runt, men dom fastnar i det övre insuget.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Håller med Anders. Fördelen med att ha bägge igång är ju att du t.ex. alltid kommer att ha bra nitrifieringsprocess även om du gör rent det ena filtret. Kör ju så på mitt 450. Fungerar kanon.

          Cillas undersökning beror på att hon började kräkas på mornarna för en tid sedan. Så undersökningen är för att klargöra om hon har en inflammation i mage/tarm och/eller om det är Helicobacter (magsårsbakterier) i magen. Tydligen är detta vanligt om man fått en infektion av Protozoer (som hon hade tidigare) Provsvar kommer om 2-3 veckor. Det de såg nu var att det verkade vara en inflammation i tunntarmen.
          Det är ju lite lustigt. Jag och Carina går inte ofta ut på restaurang. Detta är 3:e försöket att gå ut (nu ikväll). Varje gång har Cilla fått skumma symtom och sedan blivit mycket bättre när vi avbokat restaurangen. Så vi räknar med normal hund efter det avbokat kvällens aktivitet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Visst kan du gömma insuget så, men med resultat att det blir ännu mer fart på vattnet in i filterkammaren om du samkör båda. Tar du däremot bort Juwelpumpen så kan du lika gärna ta bort hela burken.
            Men jag hade som sagt samkört både innerfiltret och ytterfiltret för optimal filtrering i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det är ju lite lustigt. Jag och Carina går inte ofta ut på restaurang. Detta är 3:e försöket att gå ut (nu ikväll). Varje gång har Cilla fått skumma symtom och sedan blivit mycket bättre när vi avbokat restaurangen. Så vi räknar med normal hund efter det avbokat kvällens aktivitet.
              Säg inget till jycken nästa gång ni hittar på något...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Okey, så då placerar jag alltså ytterfiltrets in/utsug på motsvarande sida? Tur att jag har ett ytterfilter ståendes, fast Anders, det är ett Fluval .

                Hoppas att Cillas magproblem fixar till sig, tänk inte tanken ens att boka restaurangbesök igen

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Läste er diskus-sion om vatten igår och har legat halva natten och funderat på lösningar. Fastnade ändå för detta med regnvatten i en stor tunna och en liten dränkbar pump och slang. Då borde ju inte vattenbyte vara svårare än med kran.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av HWH
                    Läste er diskus-sion om vatten igår och har legat halva natten och funderat på lösningar. Fastnade ändå för detta med regnvatten i en stor tunna och en liten dränkbar pump och slang. Då borde ju inte vattenbyte vara svårare än med kran.
                    Haha, det var inte meningen att göra dig sömnlös Helena .
                    För mig personligen så skulle jag inte orka hålla på med att mixtra med regnvattetunna eller andra "konstigheter" eller vad jag ska kalla det. Många gör så, men dessa personer har ett enormt intresse för sin Diskushobby. Jag vill att det ska funka med mitt vatten som det är utan krussiduller om du förstår hur jag menar .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Okey, så då placerar jag alltså ytterfiltrets in/utsug på motsvarande sida? Tur att jag har ett ytterfilter ståendes, fast Anders, det är ett Fluval .


                      //Inger
                      Nja, det får väl gå för den här gången då....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vissa i familjen gillar fotboll andra inte (Inger), så jag fotar mina nya kar i stället som har växt till sig lite :-)

                        180 Juwel; Boliviansk Fjärilsciklid, Apistogramma Agassizii och Nannostomus Beckfordi
                        125 Juwel; 1+1 Nannacara Anomala + kolglödstetror (vill fylla på men vet ej med vad)
                        220 (nyinrett med nya fiskar) Sajicor+ Vitfenade rosentetror (även här vill jag fylla på)
                        Undrar om fotona kommer i rätt ordning nu...
                        Typiska Ingerinredda kar.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          Mycket snygga kar
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                            Mycket snygga kar
                            Tack, det var snällt sagt .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag skulle vilja fylla på med lite fisk i Sajica-karet, men med vilka fiskar (dessa Sajicor är helt nya för mig)? I detta kar finns nu bara Sajicorna och Rosentetror Karet är på 220L.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Riktigt vackra akvarium
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...