Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Sparande under lång tid imponerar på mig. De prylar man satsat så mycket tid och vilja på blir ju också ägodelar man uppskattar.
    Det är sånt man kallar gourmetshopping. Man handlar det man verkligen vill ha efter att beslutet mognat fram fullt ut.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Nu för tiden, när man för det mesta bara betalar med kort och nästan aldrig har något som klirrar i börsen, så tar det ju enormt lång tid att spara - mitt tålamod har satts på prov .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Sorry, jag är ju en riktig "Månz Zemmelröv" och har missat tråden ett tag, har haft ett hårt gigschema den senaste tiden, men vill bara flika in att bilderna ser toppen ut!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Det gör inget alls MatsMånz , vi har ju surrat i andras trådar. Dom som läser min tråd framöver kommer att bli görless på alla mina träningsbilder på samma fiskar .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av Inger H
            Fler träningsbilder , Kolglödstetra, trötter Borelliihona och Nannostomus B.
            Flera riktigt fina kort - speciellt på Nannostomusen och borellin. Du börjar få riktigt bra kläm på fotandet nu
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ja Kjell, övning ger färdighet eller hur det nu var .

              Bild på en av mina "smågrisar" som vilar på ett eklöv.

              Sajicorna (inte fotat med macro) valde jag för deras vackra blåa ögons skull. Varför ser man inte fler av dessa trevliga och vackra fiskar?
              Sajicorna går tillsammans med vitfenade Rosentetror, fullt krig råder vid matdags .
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                Anledningen till att man inte ser Sajican så ofta är att de kan bli fullständiga idioter. De leker i ett snapsglas om det är det enda som erbjuds och de vakar sina yngel med en frenesi som saknar motstycke i fiskvärlden. Eller motstycke saknas egentligen inte då alla ciklider som dessa är mer eller mindre odrägliga.

                Det är en magiskt fin ciklid, men de gräver mer än en grävskopa hos grusbolaget och jag är fortfarande förvånad över att mina inte lyckades gräva sig igenom bottenglaset. Gillar man att ha förstörda växter och all sand mot framrutan ihop med ett kuvat fiskbestånd så är arten perfekt. Jag älskar dem ju för att de är så fullständigt obenägna till att visa övriga fiskar någon som helst hänsyn.


                Det är en av de finaste fiskarna jag vet, men det är i mitt tycke ingen skillnad mellan dem och zebraciklider i lynnet..

                Edit: jag har en massa filmer på mitt par, jag kan lägga upp dem om du vill
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 14 June 2014, 19:37.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Jag tröttnar aldrig på fina bilder så bara ös på.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Hoppas det är ok att jag lägger mig i lite Sajican är enligt mitt tycke väldigt fin, och hyfsat städad, i jämförelse med zebran. Men med det sagt, så har jag haft ett zebrapar som snällt höll sig på sin kant med ynglen. De gick tillsammans med ett eldbukspar, och ett multispinosapar, och av de tre paren var multispinosorna de dominanta. Men några regelrätta slagsmål var det aldrig tal om.

                    Sajican är kanske lite vanskligare i ett sällskapskar än t.ex nyckelhålet, men inte mycket. Gillar den skarpt.

                    Här några halvkassa bilder, en på hur det såg ut i karet för några veckor se'n (sajica), och en på hur det ser ut just nu (Thorichthys ellioti), om nå'n är intresserad
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Anledningen till att man inte ser Sajican så ofta är att de kan bli fullständiga idioter. De leker i ett snapsglas om det är det enda som erbjuds och de vakar sina yngel med en frenesi som saknar motstycke i fiskvärlden. Eller motstycke saknas egentligen inte då alla ciklider som dessa är mer eller mindre odrägliga.

                      Det är en magiskt fin ciklid, men de gräver mer än en grävskopa hos grusbolaget och jag är fortfarande förvånad över att mina inte lyckades gräva sig igenom bottenglaset. Gillar man att ha förstörda växter och all sand mot framrutan ihop med ett kuvat fiskbestånd så är arten perfekt. Jag älskar dem ju för att de är så fullständigt obenägna till att visa övriga fiskar någon som helst hänsyn.


                      Det är en av de finaste fiskarna jag vet, men det är i mitt tycke ingen skillnad mellan dem och zebraciklider i lynnet..

                      Edit: jag har en massa filmer på mitt par, jag kan lägga upp dem om du vill
                      Jag vet ju vad du kallas för numer , men lägg jättegärna upp bilder på dina. Mina är väl för små än så länge för detta grävmaskinsbeteende. Fast det gör inte så mycket, eftersom jag har garderat mig med bara växter som är fastbundna på rötter och stenar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Hoppas det är ok att jag lägger mig i lite Sajican är enligt mitt tycke väldigt fin, och hyfsat städad, i jämförelse med zebran. Men med det sagt, så har jag haft ett zebrapar som snällt höll sig på sin kant med ynglen. De gick tillsammans med ett eldbukspar, och ett multispinosapar, och av de tre paren var multispinosorna de dominanta. Men några regelrätta slagsmål var det aldrig tal om.

                        Sajican är kanske lite vanskligare i ett sällskapskar än t.ex nyckelhålet, men inte mycket. Gillar den skarpt.

                        Här några halvkassa bilder, en på hur det såg ut i karet för några veckor se'n (sajica), och en på hur det ser ut just nu (Thorichthys ellioti), om nå'n är intresserad
                        Jättekul med bilderna - uppskattas verkligen . Jag gillar när som du säger att någon "lägger sig i".
                        Nu har jag ju mina Sajicor i ett eget kar tillsammans med rosentetror, så det blir nog inte speciellt vanskligt .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Jag tröttnar aldrig på fina bilder så bara ös på.
                          Fina å fina Helena, men jag öser på ändå i alla fall ett tag till .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jättekul med bilderna - uppskattas verkligen . Jag gillar när som du säger att någon "lägger sig i".
                            Nu har jag ju mina Sajicor i ett eget kar tillsammans med rosentetror, så det blir nog inte speciellt vanskligt .

                            //Inger
                            Ok Mina sajicor ingår som ingredienser i en fisksoppa, med bl.a 13 Brochis splendens, 10 Melanotaenia praecox (neonregnbåge), ett Thorichtys elliotipar, ett Geophagus brasiliensispar, tre mosaikgurami och två regnbågshajar (en albino och en vanlig). Ryggfenan på min lilla Glyptoperichthys joselimaianus (L001) syns om man tittar noga på bilden med elliotiparet.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Det kan säkert finnas individuella skillnader mellan individer, min hane som syns på filmerna är allt annat än medgörlig

                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Åh så kul att kolla på dina filmer Mathias, tack .
                                Vilken pondus hanen har, han går ju på som en ångvält. Antar, att du inte har dessa Sajicor kvar nu?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...