Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Fasen vad gôtt att läsa lite "fen-nörderi".
    Minns hur man förr i tiden sprang till bibblan titt som tätt för att läsa på om någon fiskart... Kunde se ut som på denna bild (lånad);

    Klicka på bilden för större version

Namn: img20180706_020644.jpg
Visningar: 179
Storlek: 90,7 KB
ID: 2395566

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      ... och vad säger informationen?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Att allt är möjligt. Vet bara att de jag har sett irl har haft lyra.

        Samtidigt ska man vara lite försiktig med en del äldre litteratur, allt man skrev förr är inte sant idag. Faktagranskningen var det lite si och så med, vilket man kan förstå.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Att allt är möjligt. Vet bara att de jag har sett irl har haft lyra.
          Samtidigt ska man vara lite försiktig med en del äldre litteratur, allt man skrev förr är inte sant idag. Faktagranskningen var det lite si och så med, vilket man kan förstå.
          Aaaaaåhhh, inlägget var inte menat som någon rättelse - tvärtom! (My bad - kunde varit tydligare).
          Äldre litteratur är ett minne blott, och bilden bara en betraktelse på hur det kunde vara förr. Däremot kan bilden ovan visa på det faktum att man ser en hel del bilder på fullvuxna A. elizabethae-hanar med lanceolate-fena, och det kan ju vara bra att ha i åtanke.


          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Apistogramma piaroa (lånad bild) har även den lyra

            Klicka på bilden för större version

Namn: Apistogramma-piaroa-man-wildvang - kopia (2).jpg
Visningar: 165
Storlek: 48,0 KB
ID: 2395572
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Aha, då tror jag att jag förstår.
              Inger och Maths, av någon anledning ser ni inte bilden jag lade in ovan. Bilden (ålderdomlig, visst - men ändå med adekvat information) visar de övergångsformer, i ålder, hos A. elizabethae-hanar, som i fullvuxen ålder får en lansformad (lanceolate) stjärtfena, liknande A. agassizii.
              Nu är jag med på noterna!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Aha, då tror jag att jag förstår.
                Inger och Maths, av någon anledning ser ni inte bilden jag lade in ovan. Bilden (ålderdomlig, visst - men ändå med adekvat information) visar de övergångsformer, i ålder, hos A. elizabethae-hanar, som i fullvuxen ålder får en lansformad (lanceolate) stjärtfena, liknande A. agassizii.
                Nu är jag med på noterna!
                Jodå, jag ser visst den ålderdomliga bilden ovan, men trög som jag är ibland så läste jag den fel, men nu läser jag den rätt. Trodde där ett tag att fenan kunde se ut på olika sätt. Sorry, jag kikade på bilden för snabbt .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jodå, jag ser visst den ålderdomliga bilden ovan, men trög som jag är ibland så läste jag den fel, men nu läser jag den rätt. Trodde där ett tag att fenan kunde se ut på olika sätt. Sorry, jag kikade på bilden för snabbt .
                  //Inger
                  Phhhouu..! Fan, jag trodde jag satt på någon gammal version av Zoopet där bilder inte gick att lägga in, och om det gick, för andra svåra att kolla på.

                  Inger, din unga hane har en "sub-lyre"-fena, som senare kommer att övergå i en spetsigt spadformad, eller lansformad stjärtfena - kallad; lanceolate fin.
                  Vill du kolla in detaljerna när det gäller de här varaianterna av namn angående vad stjärtfenorna kallas, och hur de faktiskt ser ut, och hur de utvecklas - så räkna fenstrålarna. Vid "äkta" lyrstjärtsfenor bildar stjärtfenan en lyra vid fjärde, eller femte fenstrålarna, från stjärtfenans bas utifrån räknat.
                  Som du kan se har din unge hane sina "lyr"-fenstrålar mera i mitten av stjärtfenan, där dessa (lyr)fenstrålar bildar ett fundament för en framtida lansformad stjärtfena.

                  Maths har helt rätt i att de flesta A. elizabethae-hanar vi ser faktiskt har lyrformad stjärtfena, men det beror oftast på åldern de befinner sig i.

                  Ja, nu blev det ju ett jävla gagg om detta - och det var ju inte meningen att röra om i grytan...
                  Sorry!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Phhhouu..! Fan, jag trodde jag satt på någon gammal version av Zoopet där bilder inte gick att lägga in, och om det gick, för andra svåra att kolla på.

                    Inger, din unga hane har en "sub-lyre"-fena, som senare kommer att övergå i en spetsigt spadformad, eller lansformad stjärtfena - kallad; lanceolate fin.
                    Vill du kolla in detaljerna när det gäller de här varaianterna av namn angående vad stjärtfenorna kallas, och hur de faktiskt ser ut, och hur de utvecklas - så räkna fenstrålarna. Vid "äkta" lyrstjärtsfenor bildar stjärtfenan en lyra vid fjärde, eller femte fenstrålarna, från stjärtfenans bas utifrån räknat.
                    Som du kan se har din unge hane sina "lyr"-fenstrålar mera i mitten av stjärtfenan, där dessa (lyr)fenstrålar bildar ett fundament för en framtida lansformad stjärtfena.

                    Maths har helt rätt i att de flesta A. elizabethae-hanar vi ser faktiskt har lyrformad stjärtfena, men det beror oftast på åldern de befinner sig i.

                    Ja, nu blev det ju ett jävla gagg om detta - och det var ju inte meningen att röra om i grytan...
                    Sorry!
                    Vart har du hittat all information om fenstrålarna? Ja nu ska det bli kul att kolla stjärtfenor framöver, hoppas bara att dom lever så pass länge mina tre hanar.
                    Å du Mats, du rör inte alls om i grytan, men kanske lite i min skalle. Det är bara kul att prata olika former på stjärtar - fiskstjärtar alltså

                    //Inger

                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Vart har du hittat all information om fenstrålarna? Ja nu ska det bli kul att kolla stjärtfenor framöver, hoppas bara att dom lever så pass länge mina tre hanar.
                      Å du Mats, du rör inte alls om i grytan, men kanske lite i min skalle. Det är bara kul att prata olika former på stjärtar - fiskstjärtar alltså
                      //Inger
                      Informationen om fenstrålar - och miljoner andra saker - hittade jag på biblioteket i otaliga böcker om akvariefiskar (och annorstädes, typ; äldre, garvade akvarister som delgav sina erfarenheter i ett flertal akvarieföreningar).
                      Kanske var det knapphändig information, lite träig och trist - men, fan alltså, så mycket det gick att hämta trots allt.
                      Sedan är det ju det där som jag har beskrivit i flera trådar, inte minst min egen "akvariestugan"-tråd; Jag har applicerat ett absolut lugn och en avvaktande inställning till akvariumet självt, och i gengäld fått helt makalösa resultat.


                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Informationen om fenstrålar - och miljoner andra saker - hittade jag på biblioteket i otaliga böcker om akvariefiskar (och annorstädes, typ; äldre, garvade akvarister som delgav sina erfarenheter i ett flertal akvarieföreningar).
                        Kanske var det knapphändig information, lite träig och trist - men, fan alltså, så mycket det gick att hämta trots allt.
                        Sedan är det ju det där som jag har beskrivit i flera trådar, inte minst min egen "akvariestugan"-tråd; Jag har applicerat ett absolut lugn och en avvaktande inställning till akvariumet självt, och i gengäld fått helt makalösa resultat.

                        Du är påläst, har lång erfarenhet, ett lugn och ett makalöst tålamod, med det kommer man långt, det har du själv bevisat

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Intressant diskussion. Jag kan inte bidra med något men läser och lär. Dina nya apisar är jättefina Inger!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Intressant diskussion. Jag kan inte bidra med något men läser och lär. Dina nya apisar är jättefina Inger!
                            Jag tycker också att dom är fina. Min sambo föreslog nyss att jag skulle skaffa ytterligare ett kar till mina tre hanar, en himla bra idé tyckte jag då förstås, men såklart inte till tre hanar (men det nämnde jag inte). Jag skulle få plats med ett lille-kar där jag har hundarnas trimbord, det går lätt att fixa. Bäst att smida medans järnet är varmt - kanske

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Helt rätt! Smid, smid

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                                Inger, din unga hane har en "sub-lyre"-fena, som senare kommer att övergå i en spetsigt spadformad, eller lansformad stjärtfena - kallad; lanceolate fin.
                                Vill du kolla in detaljerna när det gäller de här varaianterna av namn angående vad stjärtfenorna kallas, och hur de faktiskt ser ut, och hur de utvecklas - så räkna fenstrålarna. Vid "äkta" lyrstjärtsfenor bildar stjärtfenan en lyra vid fjärde, eller femte fenstrålarna, från stjärtfenans bas utifrån räknat.
                                Som du kan se har din unge hane sina "lyr"-fenstrålar mera i mitten av stjärtfenan, där dessa (lyr)fenstrålar bildar ett fundament för en framtida lansformad stjärtfena.

                                Maths har helt rätt i att de flesta A. elizabethae-hanar vi ser faktiskt har lyrformad stjärtfena, men det beror oftast på åldern de befinner sig i.

                                Helt rätt Mats, både i fråga om fakta och min analys. Finns inte så många Ap som har lyrtstjärt och då jag försökte "ringa in" eventuella andra kandidater så föll de bort just på den punkten. naturligtvis en helt amatörmässig artbestämning om man jämför med de riktiga experterna, men trots allt ett fall framåt för att lösa frågeställningen som startade allt, förhoppningsvis.

                                Roligt att någon mer än jag engagerar sig och jag är ju inte förvånad att det är du, samma andas barn, typ
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...