Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Inger, det är just så enkelt det är.

    Jag sitter och tittar på de bilder du lade upp på förra sidan. Precis som "smajlet" säger ser rötterna/inredningen på bild ett, i princip, klar ut - jag tänkte exakt samma sak.

    Det enda du behöver göra är att möjligtvis planera några olika "lager" av de grenar/rötter du har - så att du får de mest massiva längst ner (det brukar bli bäst i längden).
    Sedan ger du dig på en typ av inredning som ibland kallas "Kaosinredning" - i kombination med "Torrinredning".

    Nu har du ju (jag säger det igen) världens chans att helt fritt labba med alla dina rötter, utan vatten, växter och fisk - så länge du bara orkar.

    Du kan prova att väldigt detaljerat planera varje trädetalj, eller så ger du dig hän och "kaosar" ner materialet i karet, ungefär som du gjort på bilderna.

    Ofta kan man nå fantastiska resultat genom att kombinera kaos med planering - börja med kaoset, betrakta, ändra, lyft, lägg till och dra ifrån.
    Eller så planerar du först en scape som du sedan modifierar och labbar runt med.
    Det senare exemplet är nog det vanligaste, men de flesta gör på det viset när karet är igångkört med vatten, växter och fisk...
    Jag håller just nu på att torrinreda Mats . Blev så jädrans inspirerad när jag läste ditt inlägg, kommer kanske snart en bild på kaoset

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Ja, tänk om det vore så enkelt
    //Inger
    Inger, det är just så enkelt det är.

    Jag sitter och tittar på de bilder du lade upp på förra sidan. Precis som "smajlet" säger ser rötterna/inredningen på bild ett, i princip, klar ut - jag tänkte exakt samma sak.

    Det enda du behöver göra är att möjligtvis planera några olika "lager" av de grenar/rötter du har - så att du får de mest massiva längst ner (det brukar bli bäst i längden).
    Sedan ger du dig på en typ av inredning som ibland kallas "Kaosinredning" - i kombination med "Torrinredning".

    Nu har du ju (jag säger det igen) världens chans att helt fritt labba med alla dina rötter, utan vatten, växter och fisk - så länge du bara orkar.

    Du kan prova att väldigt detaljerat planera varje trädetalj, eller så ger du dig hän och "kaosar" ner materialet i karet, ungefär som du gjort på bilderna.

    Ofta kan man nå fantastiska resultat genom att kombinera kaos med planering - börja med kaoset, betrakta, ändra, lyft, lägg till och dra ifrån.
    Eller så planerar du först en scape som du sedan modifierar och labbar runt med.
    Det senare exemplet är nog det vanligaste, men de flesta gör på det viset när karet är igångkört med vatten, växter och fisk...
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 August 2019, 10:50.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det går säkert bra! Dina rötter är jättesnygga, särskilt de lite tunnare på bild 3 och 4.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag tror jag förstår. Är också hundmänniska så den liknelsen är jag helt med på. Om du inte känner dig nöjd kan du ju testa på nytt nästa dag. Det är ingen brådska även om jag förstår känslan av stress. Jag höll på att bli tokig ett tag nu senast med lillkaret. Gick och la mig och ändrade igen nästa dag. Då kändes det bättre.
    Jodå, jag brukar ändra om i flera dagar. I det här karet ska jag inte vräka på med en massa växter som i dom mindre karen jag har. Jag ser knappt fiskarna för allt grönt, dessutom blir det trångt med simyta. Ska försöka med torrinredning igen, så får vi se hur det går

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag tror jag förstår. Är också hundmänniska så den liknelsen är jag helt med på. Om du inte känner dig nöjd kan du ju testa på nytt nästa dag. Det är ingen brådska även om jag förstår känslan av stress. Jag höll på att bli tokig ett tag nu senast med lillkaret. Gick och la mig och ändrade igen nästa dag. Då kändes det bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Varför blir du smått ångestladdad? Du gillar väl att inreda och gör det ju jättebra enligt mig! Själv kan jag tycka att det är lite jobbigt att jag blir så besatt när jag inreder. Kan nästan inte tänka på något annat och blir helt fokuserad på det. Blir inte så kul för resten av familjen...
    Ja du Nando, ingen enkel fråga att svara på. Ska försöka att förklara.
    Jag har ju ett stort hundintresse, har ju tränat och tävlat mina hundar genom åren i både på bruksprov och i lydnadsklass, ofta med jättebra resultat men också med usla resultat. Dom usla resultaten beror oftast på, att jag har misslyckats med att förmedla till min älskade hund vad det är jag vill att den ska göra. Då är det bara att börja om igen, tills jag märker att hunden förstår vad jag vill uppnå. Jag kan alltså påverka min hund och våra ibland misslyckanden. (Bäst att jag slutar mitt hundprat, kan bli långt annars).
    Vad jag menar, är att jag känner absolut ingen stress alls, när jag ibland har fått tagit om och om igen i hundträningen, eftersom jag känner mig trygg där och vet vad jag sysslar med.

    Att inreda mina kar har inte alltid varit så lätt, jag blir aldrig nöjd helt enkelt, beror på att jag inte har speciellt mycket "feeling" antar jag. Med dom mindre karen går det hyfsat lätt, dom större är kinkiga enligt mig. Här går det liksom inte "att ta om", som på hundträningen, ju mer jag "tar om" ju stressigare blir jag, oftast slutar det med "att det får vara som det är", trots att jag är långt ifrån nöjd med inredningen. Asch det här blev ju något luddigt, hoppas du fattar hur jag menar ändå

    //Inger

























    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Första bilden ser bra ut utan att du gjort något med den
    Ja, tänk om det vore så enkelt

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Jag blir som vanligt smått ångestladdad när jag har en inredning framför mig, men det vet du ju sen länge .

    Nando; nja, vet inte riktigt om det precis kliar i mina fingrar, men vet ju att det brukar ordna till sig till slut

    //Inger
    Varför blir du smått ångestladdad? Du gillar väl att inreda och gör det ju jättebra enligt mig! Själv kan jag tycka att det är lite jobbigt att jag blir så besatt när jag inreder. Kan nästan inte tänka på något annat och blir helt fokuserad på det. Blir inte så kul för resten av familjen...

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Första bilden ser bra ut utan att du gjort något med den

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fasen, Inger, nu snackar vi!
    Jag blir som vanligt smått ångestladdad när jag har en inredning framför mig, men det vet du ju sen länge .

    Nando; nja, vet inte riktigt om det precis kliar i mina fingrar, men vet ju att det brukar ordna till sig till slut

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Fasen, Inger, nu snackar vi!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Åh, det där ser härligt ut! Kliar i mina fingrar

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Rothögen som jag/"vi" ska försöka att få ordning på så småningom. Bilden ljuger, så där liten som den ser ut är den inte i verkligheten. Tror nog att dessa rötter räcker kanske...

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3003.JPG
Visningar: 179
Storlek: 552,8 KB
ID: 2406561Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2998.JPG
Visningar: 178
Storlek: 814,7 KB
ID: 2406562Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3000.JPG
Visningar: 189
Storlek: 901,3 KB
ID: 2406563Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN2995.JPG
Visningar: 164
Storlek: 1,25 MB
ID: 2406564

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej! Ja, den röda är också fin.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vilken trevlig (och helt normal ) uppdatering! Kul med fler kakaduayngel och kommande planer! Låter klokt att köpa mycket rötter, man behöver ha mycket att välja mellan har jag märkt

    Har du erfarenhet av gul fantomtetra? Är sugen på ett stim sådana till det kommande fjärilskaret (alltså mitt 240L som ska göras om i samband med Inkaynglens flytt).
    Nej, ingen erfarenhet av gul fantomtetra, bara röd, H. sweglesi, jättevacker, Tror att Mats har gul i sitt kar, men är lite osäker.
    Tror att jag skaffar röd igen i höst
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9560.JPG
Visningar: 220
Storlek: 153,7 KB
ID: 2406019

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...