50 lit oinspirerat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    50 lit oinspirerat!

    Här ser ni mitt 50 liter akvarium som har varit igång flera år. Det funkar jättebra, växter trivs och växer så det knakar, jag måste rensa och slänga då och då. Fiskarna mår finemang.
    Men - jag skulle vilja gör om lite så det blir lite finare. Det känns oinspirerat på ngt sätt.

    Tv är det höga cryptocoryne av ngt slag. Th några andra crypto, vilka vet jag ej.
    En stock i mitten med lite växter på.

    Jaha, hur ska jag kunna förbättra detta? Just det ja - där finns 10-12 kolglödstetor, lite körsbärsräkor och en halvstor ancistrus.

    Är det nån som ser nån potential i denna burk, själv har jag alldeles tappat fantasin.
    Bifogade filer

    Mina bilder
    Min zoon
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    kanske byta roten mot en lite högre och lite grenigare kanske,
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      #3
      Byta bottensubstratet kanske till sand, använda sig av många rötter som sticker ut ur en djungel av växter?

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Hej,
        Själv vore jag skeptisk att göra allt för stora förändringar (såsom att byta bottensubstrat) i ett akvarium som funkar bra och är välbalanserat. Lägga till en spretig rot som föreslogs kommer kunna göra underverk. Tillsätta någon dvärgciklid skulle kunna göra ett annat underverk (men då kanske räkorna minskar en del...) för dynamiken. Eller byta dina fiskar med någon (om du är med i en akvarieförening är det ju lätt).

        I övrigt skulle jag också rensa lite på växterna längs framrutan (till höger och vänster). Samt kanske minska antalet sorters växter till fyra (ser ut som du har 6 stycken idag?!). Det ger också en hel del effekt.

        Nåväl de var några tankar

        Fisheye

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Tack för era svar. Det finns en del att tänka på där. Att byta sanden vill jag inte, det verkar funka bra. Jag tror att man bara ställer till det då.
          Men en spretig rot är ingen dum idé, skulle antagligen förändra intrycket.
          När det gäller fiskarna så har jag grunnat lite på ett stim Danio margaritatus. Är det ett bra val? Skulle de passa däri, skulle det bli för mycket fiskar?
          Om jag i stället väljer en dvärgciklid, vilket förslag har ni då? Att räkorna minskar har jag inga problem med. Jag har ett mindre separat räkakvarium dit de kan flytta i så fall.

          Ja du har alldeles rätt, fisheye, det är nog 6 olika växtsorter. Visserligen flyter den ena endast tillfälligt i ytan, men det ser nog lite rörigt ut, håller med dej.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Visst skulle ett sådant stim med Danio margaritatus skulle funka finfint.

            Dvärgciklid är kanske en smakfråga främst - om man inte har strömt vatten är Borelli trevliga och fina, tycker jag.

            Kommentar

            Arbetssätt...