Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #46
    angående rengöringen om du inte redan gjort det, ta citron eller grapefrukt eller nått liknande. klyv citronen/grapen i 2 delar, dra den över hela glaset, låt vara i 1minut, ta ett rakblad å skrapa på rutan å sen sköljer du rent med kallt vatten. funkar kanon å tar bort kalklagring å det mesta som sätter sig på glaset, upprepa proceduren om de är väldigt smutsigt.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #47
      Om jag använder vodka så behöver jag inte oroa mig för några kräkmedel!
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        #48
        5 cm låter som ett bra alternativ på båda håll.
        Du kan ju tvätta med 96 om du vill men sedan måste du ha bort alkoholen.
        Vad tänker du ta bort den med?
        Då behöver jag inte köpa så mycket destvatten som jag hade tänkt. Det är ju bra

        Försvinner inte spriten om du sköljer med vatten? Hade tänkt att använda 40% sprit (vodka).

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ursprungligen postat av Kryckan
          Då behöver jag inte köpa så mycket destvatten som jag hade tänkt. Det är ju bra

          Försvinner inte spriten om du sköljer med vatten? Hade tänkt att använda 40% sprit (vodka).
          Det blir inte mycket till sterilisering med vodka. Om den ligger på 42 % vad är resten förutom vatten?
          Köp du vatten så det räcker du måste fylla på / byta vatten om det hela skall fungera.
          Du gör som du vill men jag skulle använda vodkan till något trevligare och använd exempelvis vatten och kaliumpermanganat.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            #50
            Då får det bli kaliumpermanganat.
            Inköpes på apoteket?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #51
              Kardinaltetrorna är väl fortfarande i princip vildfångade. Det säger det mesta om svårighetsgraden.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #52
                Ursprungligen postat av erikthur
                Kardinaltetrorna är väl fortfarande i princip vildfångade. Det säger det mesta om svårighetsgraden.
                Enligt den person i Sverige som tidigare odlade neontetra åt Simontorp, funkar de ungefär likadant som neontetra att leka men problemet är att de ger så små kullar att de inte är lönsamma att odla.

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kryckan
                  Då får det bli kaliumpermanganat.
                  Inköpes på apoteket?
                  Finns inga kemikalier längre på apoteket.

                  Kommentar

                  • Kryckan
                    • November 2011
                    • 283

                    #54
                    Hittade på denna sida.
                    Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

                    Får bli detta om jag inte hittar nått mer prisvärt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #55
                      Mycket och dyrt! Kan man inte köra t ex klorin och skölja ordentligt efteråt?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Mycket och dyrt! Kan man inte köra t ex klorin och skölja ordentligt efteråt?
                        Det var någon som sa att det går lika bra med en selleri!

                        Det är tämligen drygt så det blir inte så mycket per rengjort akvarium.
                        Här kan man köpa en bättre förpackning marginellt billigare per Kg.


                        Sedan finns det ju lite alternativa användningsområden men det får man ta per PM!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #57
                          Projektet verkar mycket bra förberett, betydligt bättre än en del annat jag sett. Kommit fram många bra tips efter jag skrev sist. Det med rengöring och desinficering av akvariet går att göra på väldans många olika sätt, det mesta funkar bra - bara man ser till att inga rester av rengöringen finns kvar. Skölj efter med vatten. Med koppling till bakterier, Helmut Pinter (känd odlare av den gamla skolan) rekommenderade tom att man inte ens hade ned håven i lekakvaret. Fånga lekparet (oftast ett par med neon) och låt dem glida ned i vattnet utan att håven rör vattnet. Vet inte hur noga det är, men Pinter var en grym odlare så jag tror en del på hans tips.

                          Neon och kardinal ska vara ungefär i samma klass i svårighetsgrad, finns ett antal andra anledningar till att kardinal så sällan odlas. Vet inte, men har för mig att purpurhuvudstetror är några snäpp svårare.

                          Nå, nog med förberedelser - shoot!!
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • Kryckan
                            • November 2011
                            • 283

                            #58
                            Nu har jag byggt ihop torvfiltret. Hoppas det blev rätt
                            Klicka på bilden för större version

Namn: torvfiltrering2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 2138835
                            Avkapad 1,5 liters pet-flaska, VP-rör med borrade hål i nedre delen,
                            Grus till botten av flaskan, filtervadd, torvgranulat som legat blött och fin filtermatta.
                            Luftpump med slang och syresten som ska ned i VP-röret.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: torvfiltrering3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,9 KB
ID: 2138836
                            Håller på att testkör den i akvariet nu för att se om den funkar.
                            Ph i kranvattnet ligger på 7,5-8.
                            Ph i en kopp med vatten och torvgranulat gick ned till runt 4.

                            När jag kör skarpt sen får det bli i en 15 liters hink eller liknande.
                            Sedan hälla över vattnet till akvariet när det nått önskat ph värde.

                            Lite osäker på om den fungerar.
                            Svårt att se ifall den suger igenom nått vatten eller om den bara bubblar.

                            Kommentar

                            • Kryckan
                              • November 2011
                              • 283

                              #59
                              Torvfiltret ser ut att fungera.
                              Har tuffat på i ca 20 timmar nu och sänkt ph till ca 6.
                              Vattnet är gulfärgat och inga synliga partiklar blev det.
                              Blir nog perfekt att köra ett dygn i en 15liters hink sen när jag kör skarpt.

                              Ska dra igång en infusoriekultur nu ikväll.
                              Blev bra temperatur i vattnet när jag ställde akvariet mot ett element. Ca 23 grader
                              Stod att man bör kunna se infusorier efter 4 dagar om det lyckas.

                              Om man nu får igång infusoriekulturen.
                              Hur länge håller den sig?
                              Måste man hålla igång den på nått sätt? Typ lägga i mer mjölkpulver vart efter eller nått
                              Eller måste man starta den vid rätt tidpunkt för att den ska synka med odlingen?

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #60
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Sedan finns det ju lite alternativa användningsområden men det får man ta per PM!
                                Jag kollade med wikipedia - rena rama terroristkemikalien - både nitroglycerin och klorgas...
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...