Projekt 50+50+122

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    besättning "bokad" och klar.

    Till höger:

    Limia Nigrofasciata + lite ancistrus

    I mitten:

    Poecilia Salvatoris + Panaqolus Maccus

    Till vänster:

    Girandinus Falcatus + ancistrus




    Kanske jag utökar i mitten med nått intressant som jag har på G.....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      Har den sistnämnda långt svärd?
      /Cicci

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
        Har den sistnämnda långt svärd?

        nope, den har två.....fast det är nog mer spröt än svärd.




        långa svärd skall vi rådda med under Jan-Feb när vi byter ut 60 liters till 96 liters.

        "får" ju inte ha fler kar så då får man bara byta storlek.....





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          Ursprungligen postat av bossep
          Jag hittade en bit gammal köksbänk i förådet i dag. Måtten är 150X 55 vilket jag tror kan bli bra som akvariebänk. Jag är nämligen sugen på lite ättikslukt igen!
          finns det något bättre än härlig ättikdoft till morgonkaffet
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            det ser bra ut det där, jag gjorde liknande fast på mjuk akryl till dammen som döljer dammduken på de ställen där den skulle synas, blev hur bra som helst, och billigare än att köpa färdig..
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              .


              Sådärja.

              Sand är nere i karet.

              Det blidde först 3-5 cm av gammal tvättad julasand, och sedan ytterligare 4-5 cm av ny julasand.

              i mitten har vi även drattat ner "en hink" med lavasten, och 3 små rötter, 3 mer kommer om någon dag eller så.

              i mitten har vi tryckt ner kanske 10 st små små fjåniga anubias mellan lavastenen där bak.
              och det står någon sorts stängelblomma till vänster, art vetifan, skall kolla, den bara följde med från leverantören.

              till höger har vi på sanden lagt ett par tre nävar med kolsten, och där står även 4 st fjånigt små jättevallisar,
              till vänster står det även en svärdblomma, och till höger står det en till likadan, och mellan kolstenarna är
              det nertryckt 4-5 st små anubias.

              till vänster ligger det en hel hög med svarta skifferplattor på botten, och de har sällskap av 2 mer eller mindre
              halvdöda svärdsblommor, får se om de tar sig.

              det skall även drattas ner någon rot eller två både till höger och till vänster, samt att det skall till en shitload
              med jättevallisar både till höger och vänster, samt att i mitten skall jag nog trycka ner ett par tre stängeblommor,
              tror jag skall inom polaren och hämta upp lite gälört idag.

              i sanden, i alla delar, tuffar det runt 80-100 st malayer.

              i mitten simmar ett gäng Poecilia Salvatoris.

              Ikväll skall vi dratta ner en limia till vänster, och en tandkarp till höger.

              Och om Pelle sköter sig så skall en mal eller två ner i mitten och till vänster.


              Till vänster har vi ett kinesiskt ytterfilter som pumpar runt 3-400 L/H.

              Kommer att ha liknande till höger.

              I mitten finns ett egengjort innerfilter, 3 liter filtermatrial, pump = aquael cirkpump 600 L/H,
              som för tillfället stöttas av ett gammalt trött innerfilter från aquael som nog inte pumpar mer
              än 2-300 L/H idag.




              Det tar sig lite.




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                läser inget om det inte finns bilder...

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  läser inget om det inte finns bilder...

                  "right back in my face"


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    "slap!!"

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Så, en liten bild på hela karet.

                      Massor med skräp på toppen som skall väck inom en dag eller så.

                      Ni ser att karet är som sagt var avdelat i tre delar, höger och vänsterdel på denna bild
                      kommer att innan jul vara täckta av antingen svart solfilm, eller målad svart på rutan.

                      vilket gör att man ser inte alla dessa fula silikonskarvar i slutändan.

                      .
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Ken Olofsson; 16 December 2011, 09:26. Anledning: glömde bilden
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Närbild på mitten + Filtret + Malay + Mal.

                        Ni ser säkert till vänster en fyrkantig avlång sak längst bak, det är ett egenbyggt innerfilter
                        som är gjord i 3mm glas, som sedan är sandad på samma vis som avdelarna.

                        Filtret innehåller grov matta, och har cirka 2,4 liter matrial, vilket är lika med cirka 2% av den vattenvolym
                        som den skall ta hand om, lite i underkant enligt mig, men det får duga.

                        Cirken sköts av en cirkpump från aquael, med cirka 650 L/H = lite mer än 5ggr vattenvolymen.
                        Inte helt nöjd med utblåset, trodde jag hade ett strilrör hemma, men det hade jag inte, så
                        det skall inhandlas inom kort.

                        Vidare så ser ni till höger ett fett äckligt innerfilter från aquael, den kommer att vara där tills
                        den andra filtret har fått upp ett vettig nivå på bakterierna. Där kommer det istället att stå
                        en bra fet anubias.

                        Dom där två doppisarna i mitten kan ni väl strunta i att titta på. Skall bara ha en, som kommer att "gömmas"
                        bakom den där anubiasen till höger.

                        Botten består av 3-4 cm gammal tvättad julasand, och på den är det lagd 3-4 cm ny tvättad julasand.

                        På botten har vi lagt längst bak en hög med lavastenar.

                        3-4 rötter ligger där oxå.

                        Blommor är anubias bland lavastenarna, de flesta ganska små, men tanken är att de skall växa upp och
                        bli som en vägg av grönt längst bak.

                        Framför filtret till vänster stor det några gälörter, tanken är här att de skall bli en "grön vägg" framför filtret.

                        Framför Gälörten har vi tryckt ner en annan stängelblomma som jag har tappat namnet på.

                        Lite framför, mellan rötter, så har vi tryckt ner kanske 15 st Cryptos.

                        Belysning är en klassisk ALU-ramp med 2x30W totalt, ner i mitten räknar jag med att det är
                        cirka 36-38W = ~ 0,3W/liter. Vilket borde vara OK med tanke på att jag har bara blommor
                        som både tål, och gillar när det inte är för skarpt ljus.

                        Gödning är uppbullad med PMDD + EC.

                        Invånare för tillfället är: (mer kommer inom kort)

                        8 st Poecilia salvatoris
                        4 st Panaqolus maccus, vildfångade
                        Samt en ett fett bestånd av Malayer, och en och annan liten posthornshistoria.
                        Bifogade filer
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Det hela blev betydligt bättre än jag trodde från början! Gick bort till bänken och vred mina 37 or så dom står med gaveln utåt. Det borde bli samma effekt ungefär!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            och igårkväll fick jag något som jag inte haft sedan januari 2007.

                            nitritspik utan guds nåde.

                            vilket jag egentligen inte begriper varför

                            för det första så tog jag ett väl ingånget filter och kramade ur i alla tre delarna, så att karet såg
                            ut som smutsig lutzendimma, allt för att få de gosiga bakterierna ner i sanden, lät skiten klarna
                            med att suga in överbliven dimma i filter.

                            3 väl ingågna filter, 1 till varje del används.

                            nåja, tur att man kände igen symptomen, så det blidde ett hastigt 30%-igt VB, samt en bra dratt med
                            flytande baskilusker ner i karet, samt ett par msk salt

                            nitriten halverades under dagen, och nu på morgonen så var den nästa borta.


                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Kensa
                              och igårkväll fick jag något som jag inte haft sedan januari 2007.

                              nitritspik utan guds nåde.

                              vilket jag egentligen inte begriper varför

                              för det första så tog jag ett väl ingånget filter och kramade ur i alla tre delarna, så att karet såg
                              ut som smutsig lutzendimma, allt för att få de gosiga bakterierna ner i sanden, lät skiten klarna
                              med att suga in överbliven dimma i filter.

                              3 väl ingågna filter, 1 till varje del används.

                              nåja, tur att man kände igen symptomen, så det blidde ett hastigt 30%-igt VB, samt en bra dratt med
                              flytande baskilusker ner i karet, samt ett par msk salt

                              nitriten halverades under dagen, och nu på morgonen så var den nästa borta.


                              .
                              Det var som ....
                              Tur att du såg det. Det är lite svårt att sia om varför men kanske som du säger blommorna inte drog i sig någon ammonium. Bakterierna fick sig en knäpp av någon anledning, kloramin? Nåja det fixar sig nog.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                jäklar vad bra det blev
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...