Nya ideer!! 800-900L hörn kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #46
    Ursprungligen postat av Luddson
    Grymt snygg bänk! Bygger själv min egen möbel och ramp vet inte om jag ska bygga in med plywood eller MDF skiva.

    Lycka till!
    Tackar så mycket Jag hade valt playwood med tanke på att det inte drar till sej vatten lika bra som mdf..
    så uppfattar jag det iaf
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #47
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5706.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,4 KB
ID: 2137240 grymt snygg skalar asså den är svart på hela bakpartiet, tyvärr visade det inte upp bättre fen bilder än det här Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5723.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,9 KB
ID: 2137241 ett gäng snygga malawi som jag glömt namnet på Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5724.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,7 KB
ID: 2137242 En lithobates hane som börjat färga ut bra.. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5728.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,0 KB
ID: 2137243 En vacker fryeri hane.. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5721.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,1 KB
ID: 2137244 Metraclima Fainziberi väldigt fin VF hane Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,6 KB
ID: 2137245 En ål jag inte heller kan namnet på Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5735.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 2137246 Cynotilapia pulpikan "likoma" tror jag, inte riktigt säker det kan vara Cynotilapia pulpikan "kingzisi likoma" eller om det är samma fisk, nå ja den är Jä-ligt snygg Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5742.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,8 KB
ID: 2137248 Ännu en snygg alunocara Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_5745.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,8 KB
ID: 2137249 oj detta är ett väldigt unikt exemlar av Metraklima kleptomanis Hannesi hehehehe
      Senast redigerad av gonzo44; 17 November 2011, 20:02.
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #48
        PS,, alla dess bilder är tagna på DM Jönköping...... där finns det hur mycket Malawi som helst, absolut värt ett besök..
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #49
          Ursprungligen postat av gonzo44
          [ATTACH=CONFIG]49302[/ATTACH] grymt snygg skalar asså den är svart på hela bakpartiet, tyvärr visade det inte upp bättre fen bilder än det här [ATTACH=CONFIG]49303[/ATTACH] ett gäng snygga malawi som jag glömt namnet på [ATTACH=CONFIG]49304[/ATTACH] En lithobates hane som börjat färga ut bra.. [ATTACH=CONFIG]49305[/ATTACH] En vacker fryeri hane.. [ATTACH=CONFIG]49306[/ATTACH] Metraclima Fainziberi väldigt fin VF hane [ATTACH=CONFIG]49307[/ATTACH] En ål jag inte heller kan namnet på [ATTACH=CONFIG]49308[/ATTACH] Cynotilapia pulpikan "likoma" tror jag, inte riktigt säker det kan vara Cynotilapia pulpikan "kingzisi likoma" eller om det är samma fisk, nå ja den är Jä-ligt snygg [ATTACH=CONFIG]49310[/ATTACH] Ännu en snygg alunocara [ATTACH=CONFIG]49311[/ATTACH] oj detta är ett väldigt unikt exemlar av Metraklima kleptomanis Hassesi hehehehe

          alla va snygga utom scalaren, tom Hassesi'n va snyggare,,,,,,,,




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #50
            Ursprungligen postat av Kensa
            alla va snygga utom scalaren, tom Hassesi'n va snyggare,,,,,,,,




            .
            gilla du inte skallarer?? grejen är den att jag inte sett den färgkombin innan
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • Grogga
              • August 2011
              • 73

              #51
              Vi har Kingsizei likoma i vårt malawi kar . De är riktigt snygga och vi har två hannar som är helt utfärdade och två som är nästintill lika vackra i färgen. Rekommenderar dessa starkt.

              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av gonzo44
                gilla du inte skallarer?? grejen är den att jag inte sett den färgkombin innan
                Tror nog Kensa tycker ungefär som jag att en scalar skall se ut som en scalar! (Skall jag säga som fyllde sverige med guld scalerer på den tiden det begav sig!)
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #53
                  Ursprungligen postat av Grogga
                  Vi har Kingsizei likoma i vårt malawi kar . De är riktigt snygga och vi har två hannar som är helt utfärdade och två som är nästintill lika vackra i färgen. Rekommenderar dessa starkt.

                  Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                  Jag kan bara hålla med dej dom är ursnygga speciellt när dom leker, hade en lekgrupp för ett par år sedan..
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    När blir det glas ovanför bänken? Det kommer att bli rent ut sagt skitsnyggt!
                    Om du skall ha sjöciklider vore det nog riktigt fint att bygga ett rejält stenröse upp mot bakre hörnet.
                    Jag hade det i en liknande burk och vill ha igen! Bara jag hittar lämpligt hörn och fisk. I mitt fall blev det nog tangisar i så fall.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      #55
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Tror nog Kensa tycker ungefär som jag att en scalar skall se ut som en scalar! (Skall jag säga som fyllde sverige med guld scalerer på den tiden det begav sig!)
                      Hmm jaså va det du som är skyldig till dom jo jag kan inte göra annat än att hålla med dej Bosse, en scalar ska se ut som en scala ska
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #56
                        Ursprungligen postat av bossep
                        När blir det glas ovanför bänken? Det kommer att bli rent ut sagt skitsnyggt!
                        Om du skall ha sjöciklider vore det nog riktigt fint att bygga ett rejält stenröse upp mot bakre hörnet.
                        Jag hade det i en liknande burk och vill ha igen! Bara jag hittar lämpligt hörn och fisk. I mitt fall blev det nog tangisar i så fall.
                        Det blir lite eget mått ena baksidan, 130cm, andra baksidan 150cm 90grader ut därifrån 20cm sedan framsidan 171cm och 70cm hög, djupet hamnar på ca 125cm,, om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte än vad det ska bli för biotop jag har haft massa olika innan mest malawi, men som du säger Bosse tangisar är väldigt intressantaKlicka på bilden för större version

Namn: DSC_5715.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2137255 gillar denna skarpt
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #57
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          Det blir lite eget mått ena baksidan, 130cm, andra baksidan 150cm 90grader ut därifrån 20cm sedan framsidan 171cm och 70cm hög, djupet hamnar på ca 125cm,, om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte än vad det ska bli för biotop jag har haft massa olika innan mest malawi, men som du säger Bosse tangisar är väldigt intressanta[ATTACH=CONFIG]49317[/ATTACH] gillar denna skarpt
                          Hade jag en sån burk hade det nog blivit ett gäng. Cyphotilapia frontosa, samt lite princessor och kanske Jullar som kunde krypa runt i stenröset. Men tangisar är lite annorlunda än Malawi!

                          Tillägg: Lite snäcklekare vore nog också fint i den fisksoppan bara dom är stora nog så dom inte blir frontosa mat.
                          Senast redigerad av bossep; 17 November 2011, 21:38.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #58
                            Nja jag är inte så förtjust i feontosa, prisnsessor är dåremot snygga och tresvliga fiskar tills dom börjar leka för då tar dom över hela karet..
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #59
                              Ursprungligen postat av gonzo44
                              Nja jag är inte så förtjust i feontosa, prisnsessor är dåremot snygga och tresvliga fiskar tills dom börjar leka för då tar dom över hela karet..
                              Det beror ofta på hur man inreder akvariet. Och ja, det blir ofta lite strid i tangaburkar! Det får man ta med i beräkningen.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #60
                                Halloj Gonzo!
                                Fett hörnkar du har på gång där. Det skall bli riktigt kul att få följa utvecklingen på detta!
                                Nu ser jag att det finns vissa planer på Tanganyika i det här karet och då blir det genast lite extra intressant för min del då jag vurmar extra mycket för just Tanganyikaciklider.
                                Dessa ciklider går inte att dra över en kam, och man måste nog sätta sig in i de olika typerna av T-ciklider för att göra "smarta" val av blandningar i ett såpass mäktigt kar som ditt!
                                Som Bosse nämner i inlägget ovan, är inredning ganska mycket A och O - och det gäller att man har "tungan rätt i mun", för fel inredning till fel Tanganyikaciklid är "crucial", som dom säger over there.
                                Du tycks vara lite intresserad av Neolamprologus-varianten "prinsessor", eller hur? Det här är en T-ciklid som förvisso gärna "tar över" ett kar - men inte nödvändigtvis ett kar av den storlek du har (det gäller bara att inreda rätt...). De "tar över" betydligt mindre kar därför att deras lekbeteende och yngelvård kräver plats och utrymme. Detta är dock något man kan ta med i beräkningen när det gäller större baljor - som ditt!
                                För ett tag sedan hade jag en liten modest tråd - osignifikant i och för sig, men... - som handlade om Tanganyikaciklider i ett 960-kar.
                                Tråden finns här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
                                och du kan kolla lite inredningsgrejer och även olika arter som går att ha i ett sådant hyfsat stort kar - bara som en liten guide om du vill kolla lite olika möjligheter.
                                Jag hade, mycket framgångsrikt, ett par Neolamprologus gracilis i det karet. De tog inte på något sätt över utan bildade en vansinnigt fin koloni tillsammans med både jullar och snäcklekare - i en skön balans mellan arterna.
                                Jag har N. gracilis även idag - i ett betydligt mindre kar - men helt ensamma, därför att detta är en så otroligt intressant och givande grupp ciklider; har man väl börjat, lyckats och fått snurr på den här typen av ciklider - så blir man mycket lätt fast!

                                Nåväl, det skall, oavsett vad det blir för inriktning i ditt kar, bli intressant att följa ditt fina projekt - lycka till, kör hårt - och uppdatera med mycket bilder!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...