Fisksoppa med extra sallad, tack! (200l sällskapskar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #16
    haha ja det verkar så, mina har fått en drös eklöv i karet nu...som dom försökt smaka på...
    Annica

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #17
      Men åh så glad man blir när man kommer hem från jobbet och hittar karet i mörker, för att nåt gått sönder med belysningen. Just nu också, när jag medicinerar karet och gärna skulle ha bra koll på vad som händer de närmaste dagarna. Men nejdå, då ska man behöva börja beställa ny ramp. För 1300:-. Oh, joy! >.< Bara hoppas att rören är ok så jag inte behöver köpa nya sådana också, för de minns jag såklart inte vad de var för slag...

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #18
        Från botten igår, då teknikkrångel gjorde att jag kände mig beredd att hiva ut hela rasket från balkongen, så är jag idag på akvarietoppen! Lyset funkar ju fortfarande inte och det måste lösas i veckan, förhoppningsvis med nya rör på måndag (hålla tummar). Men som om de kände på sig att jag mådde skit har mina nyckelhål bestämt sig för att "komma ut" som ett par och lägga ägg under natten. De måste ha lekt antingen snabbt och intensivt under dagen i mörkret igår, eller så har de den mest diskreta lek jag sett. Har sett en av dem skaka åt den andra en gång, för flera dagar sedan. Då anade jag ju att det fanns lekpotential, men det här kom som en stor, och väldigt glad, överraskning!

        Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-21 10 28 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 2136606

        Har haft lite annat att oroa mig för också som sagt, med grodor som fått svamp och ny får medicin, så har hållit ett öga på att ingen tagit skada av medicineringen. Känns som det här är ett bra bevis för att iaf nycklarna mår prima! Med lite tur kanske tom svampmedicinen kan hjälpa till att hålla äggen friska. Men jag räknar nästan med att de inte ska lyckas ändå, såhär med första leken. Är hur som helst glad att det visat sig finnas ett par i det lilla gänget! Hade inte trott jag skulle få se lek på månader än, så jag är nöjdnöjdnöjd!

        Förutom sjukdom och bråkig lampa så puttrar karet på, sakta men säkert.

        Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-10-17.jpg
Visningar: 2
Storlek: 134,2 KB
ID: 2136607

        Lurvtruten till ancistrus har äntligen börjat göra nytta, efter några dagar av att göra sig hemmastadd, så nu har det börjat försvinna massa beläggning från anubias och rötter. Trevligt!

        Och även om de är sjuka, så bjuder grodorna som vanligt på underhållning och akrobatik. Ingen aning om hur han gick till väga för att lägga en morotsskiva på sig själv, men roligt såg det ut!

        Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-15 20 47 27.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,0 KB
ID: 2136608

        Kommentar

        • källebacken
          • February 2006
          • 574

          #19
          Vad kul att nyckelhålen leker, hoppsa det lyckas om inte annat lär dom nog försöka igen. Fint akvarium
          Annica

          Kommentar

          • vitter
            • August 2010
            • 219

            #20
            Tack! Jag är jätteglad, verkligen! Som sagt är det ju inte så osannolikt att just den här första leken inte vill sig, men nu vet jag att det finns ett par där iaf, så det är huvudsaken.
            Roligt att se en fisk som bildar par faktiskt. Mina hongsloi i andra karet är ju roliga med, men den hannen är ju bara en häradsbetäckare som skamlöst stöter på den ena efter den andra av sina tre flickvänner, kul att se två fiskar faktiskt samarbeta och hjälpas åt. Lite sött och charmigt, plus att det ju är ett effektivt sätt att skydda äggen.

            Kommentar

            • vitter
              • August 2010
              • 219

              #21
              Jaha, roligare än så blev det visst inte. Äggen var borta i morse när jag gick upp. Väntat, men ändå lite trist. Ser fram emot att de försöker igen.

              Det är lite kul att se hur fiskarna reagerar nu när karet varit mörkt i ett par dagar. De verkar inte direkt lida av det, men det märks att de är lite som höns som man stoppat i en påse - de verkar knappt göra annat än sova. Cikliderna som vaktade ägg var vakna, men nu ligger alla gömda och nanar hela dagarna. Har en bordslampa jag använder för att kika in och se hur det är med de sjuka grodorna, och varje gång kisar en yrvaken ciklid fram mellan växterna och undrar vad fasen jag är där och lyser mitt i natten för.

              Kommentar

              • vitter
                • August 2010
                • 219

                #22
                Igår fixades ett nytt lysrör, så nu är karet igång som det ska igen! Passade på att göra ett rejält vattenbyte igår och slänga i en ny dos av svampmedicinen. Såg ut som om det blivit en rejäl förbättring, men helt bra är det inte. Hoppas den här andra dosen ska göra susen!

                Efter några dagar i mörker var växterna inte så glada, särskilt inte som de inte fått varken PMDD eller EC på ett tag heller, pga medicineringen. Alldeles bleka och klena är de nu, och alla hade kastat sig mot fönstret i andra änden av rummet för att iaf få lite ljus. Enda positiva var att algerna inte trivts heller, så massvis av de som satt på bakgrunden är numera borta. Gillar lite alger på bakgrunden iofs, det ser mer naturligt ut då, men innan var det lite väl mycket. Nu ser man iaf färgen på slimlinen genom igen.


                Innan den ofrivilliga mörkläggningen:
                Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-10-17.jpg
Visningar: 2
Storlek: 134,2 KB
ID: 2136706

                Och efter:
                Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-10-24.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,6 KB
ID: 2136707

                Kommentar

                • källebacken
                  • February 2006
                  • 574

                  #23
                  tycker det ser jättefint ut
                  Annica

                  Kommentar

                  • vitter
                    • August 2010
                    • 219

                    #24
                    Tack! Ville bara djuren bli friska nu så skulle jag vara nöjd!

                    Funderar på att göra om filtermediet och fylla lådan med klippt filtermatta istället, men måste komma på vad för sort och hur mycket man ska ha...

                    Kommentar

                    • vitter
                      • August 2010
                      • 219

                      #25
                      Svampen verkar vara i stort sett borta. Yay! Idag när jag kom upp var däremot en av grodorna väääldigt svullen om magen. :/ Hoppas att det är för att han under natten bestämt sig för att sätta i sig nån, troligen en av ålarna eftersom de legat risigt till tidigare, och inte att han är sjuk värre. Blir att hålla ett extra öga på honom.

                      Dock tittar jag extra mycket på karet ändå, för det verkar vara lek på gång bland nycklarna igen. Honan simmar runt med vad som måste vara ett äggrör synligt, och hanen spänner upp gälarna, skakar och dansar, kastar grus och lyfter eklöv för att visa hur otroligt häftig han är. De putsar på ett par olika ställen så än verkar de inte ha bestämt sig för var de ska lägga, men hoppas det blir nåt av det.

                      Kommentar

                      • vitter
                        • August 2010
                        • 219

                        #26
                        Äntligen! Efter massa timmars skakande, gruskastande, lövputtande och intensivt putsande av två olika rötter valde de till slut att lägga äggen på ett nytt ställe den här gången. Var jättekul att få följa hela processen den här gången! Ska bli intressant att se om de lyckas hålla äggen där längre än 36 timmar den här gången...

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          #27
                          Vad kul, har haft min nyckelhål sen i maj och dom vill inte leka..
                          Annica

                          Kommentar

                          • vitter
                            • August 2010
                            • 219

                            #28
                            Tråkigt! Tre av mina är fortfarande rätt små, så de är nog inte i närheten av könsmogna än, bara en av de fyra första var rätt stor, och när jag köpte den femte så drog de två stora igång nästan direkt. Hur många har du? Det kanske är samma kön på allihop? Är ju gruvligt svårt att se skillnad på dem... :/

                            Kommentar

                            • källebacken
                              • February 2006
                              • 574

                              #29
                              tre hade fyra men en dog när jag bytte till sand....är rätt säker på att det är en hane och två honor..dom är rätt stora den största är säkert 8-9 cm och dom andra två 6-7
                              Annica

                              Kommentar

                              • vitter
                                • August 2010
                                • 219

                                #30
                                I mitt fall är honan mycket större än hanen. Hon är nog en del äldre, gissar jag. Har lagt på hullet en del sen hon kom också. I butiken bodde hon helt ensam med ett stim fiskar, har för mig det var små platys, som hon verkade ägna all tid åt att jaga, konstant med uppspärrade fenor och helt ilsk. Här får hon glida runt med polarna och ha det lugnt och skönt, så hon har breddat på sig rätt bra och nu har hon ju pojkvän med. Himla glad att jag lät henne följa med hem!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...