Mission Impossible: Kodnamn Räkvasen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #76
    De har redan färgat ut igen och promenerar återigen på botten så vi får hoppas!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #77
      Det var ju skönt att höra
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Det här projektet gör verkligen skäl för sitt namn tyvärr. Nu när jag kom hem var vasen kritvit (infusorier?) och stank as. Redan igår anade jag dock en dimma och en svag odör men hänvisade till roten och bytte en hel del vatten.

        Efter ett stort vattenbyte kunde jag se in i vasen och hittade minst tre stora döda räkor och ett gäng som satt och kippade luft vid ytan. Varför? Jo, powerheaden till bottenfiltret hade fått in mycket små korn från substratet som spärrade impellern, med andra ord ett döende bottenfilter. ECS har för en hel del korn som helt enkelt är för små för att stoppas av annat än finfilter.

        Nu har tog jag bort inrednigen, ut med det mesta av vattnet, bort med bottenfiltret och fyllde upp med kranvatten. De kvarvarande räkorna ser pigga ut nu men jag bävar mig för synan jag kan mötas av när jag kommer från jobbet imorgon.
        Det var riktigt tråkigt att läsa detta.
        Men vi har lärt oss att man skall vara aktsam med pumpar, sugande filter och finkornigt substrat.
        Vad är egentligen grejen med ECS? Stabilt PH eller?
        Hade du inte problem med den roten och Lützen dimma tidigare? Vet du vad det är för rot?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #79
          Det går minst sagt dåligt här. Jag har endast ett fåtal räkor kvar och hittar lik efter lik, trots alla åtgärder jag provat. Extra filtrering gjorde nada, plocka bort roten gav inget, vattenbyten med kranvatten eller inkört vatten verkar verkningslöst och det enda som återstår är antingen att lida sig igenom allt eller köra en total nystart.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #80
            Kör du shrimpsoil?
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              #81
              det är bara på det igen, tids nog löser sig alla problem och du kommer undra hur tusan du lyckades få det att funka

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #82
                varför två olika filter? Borde jag tänka om som bara har en fluval 1+ på toppen av vasen? Jag har ju inga räkor än, guppyna bor kvar och kör in allt, är osäker på detta med filtret.

                Jag vill ju ha det så bra som möjligt, lär mig gärna något nytt
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #83
                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Kör du shrimpsoil?
                  ECS, vilket ska vara lugnt för näring om jag förstått saken rätt.
                  Ursprungligen postat av firejackan
                  det är bara på det igen, tids nog löser sig alla problem och du kommer undra hur tusan du lyckades få det att funka
                  Frågan är bara vilken regim jag ska ha över burken från och med nu? Vattenbyten två gånger dagligen eller veckovisa etc? Det gör lite ont i själen att se räka efter räka dö. 0
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  varför två olika filter? Borde jag tänka om som bara har en fluval 1+ på toppen av vasen? Jag har ju inga räkor än, guppyna bor kvar och kör in allt, är osäker på detta med filtret.

                  Jag vill ju ha det så bra som möjligt, lär mig gärna något nytt
                  Jag har bara ett innerfilter (variant Kina som fungerat bra) då bottenfitret gick katastrofalt...
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #84
                    Vad har du för ph? Är det inte lutzen dimma fortfarande skulle jag köra på vecko vattenbyten. Tror räkorna är stressade som det är efter allt rivande.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • firejackan
                      • August 2004
                      • 616

                      #85
                      kör som du gör i alla andra kar, det kanske måste stabiliseras lite. bara en galen tanke och har absolut 0 kunskap om sånt här. Men brukar vara så i livet och allt annat. pillar du för mycket, skiter det sig. låter du det vara så brukar det lösa sig till slut

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #86
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Vad har du för ph? Är det inte lutzen dimma fortfarande skulle jag köra på vecko vattenbyten. Tror räkorna är stressade som det är efter allt rivande.
                        Vet inte riktigt nu faktiskt. Nej, ingen dimma och endasten svag os.
                        Ursprungligen postat av firejackan
                        kör som du gör i alla andra kar, det kanske måste stabiliseras lite. bara en galen tanke och har absolut 0 kunskap om sånt här. Men brukar vara så i livet och allt annat. pillar du för mycket, skiter det sig. låter du det vara så brukar det lösa sig till slut
                        Precis mina tankar men tyvärr blev jag tvungen att pilla runt för att plocka upp döda räkor och bottenfilter och byta vatten då det stank outhärdligt samt hade ett siktdjup på 5mm. Det vilar en förbannelse över mitt 60l och denna vas.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • firejackan
                          • August 2004
                          • 616

                          #87
                          haha, du ska se att det helt plötsligt bara funkar perfekt

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #88
                            detta va tråkigt att läsa :/ men ge inte upp, bara på´t igen så kommer nog lösningen så småningom.
                            för mig funkar det då bra hittills allafall, mina räkor ömsar å äter som dom ska så jag får hoppas de fortsätter i den takten också.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #89
                              hur går det?
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Bara en dum fundering från en gammal gubbe.
                                Kanske du skulle skaffa ett akvarium för räkorna och sätta några snygga snittblommor i vasen?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...