Sewellia odling 100 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Jag fattar inte vad du menar med kuddar och en finporig svart inuti en blå. Inte heller var vadden kommer in. Jag skulle nog köra med en kudde på var pump med så grovporigt skum du törs för rom och yngel. Jag skulle nog fundera på att bygga ett Hamburger filter kanske ett i var ände. Vi kan ta detta på PM om du vill.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #62
      Synd att du inte har fått en så bra start på ditt projekt! Hoppas att den sista överlever. Men är inte sewelliasvåra fiskar?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #63
        Ursprungligen postat av bossep
        Jag fattar inte vad du menar med kuddar och en finporig svart inuti en blå. Inte heller var vadden kommer in. Jag skulle nog köra med en kudde på var pump med så grovporigt skum du törs för rom och yngel. Jag skulle nog fundera på att bygga ett Hamburger filter kanske ett i var ände. Vi kan ta detta på PM om du vill.
        Det jag gjorde var att gröpa ur en grovporig blå kudde och satte en svart finporig kudde inuti närmast insuget.
        Vadden var i en 3 dje mindre pump som jag hade i tillfälligt för att suga åt sig allt som flög runt i karet. Så vadden används inte annars.
        Hamburgerfilter lät spännande vad är det?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #64
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          Synd att du inte har fått en så bra start på ditt projekt! Hoppas att den sista överlever. Men är inte sewelliasvåra fiskar?
          Den sista i karet dog men dom två jag koppade över först som är i yngelkassarna lever fortfarande: jag har inte haft större problem med sewellior mina har blivit till åren, har fortfarande kvar av dom prickiga och dom har jag haft i några år.
          Men som sagt har jag varit med om denna massdöden en gång innan och måste ta mig en funderare på vad som hände då(mer än ett år sen så minnet kommer nog inte att vara det bästa) jag undrar om det inte är att det varit något i den nya filterkudden som orsakade detta med tanke på att den sugmalen som varit i detta karet sen start också dog.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #65
            Så här ser filtret ut som jag försökte förklara.
            Dom 2 sewellior jag har i yngelkassar har forfarande klarat sig så där är gott hopp så sammanlagt så var det 10 sugmalar som fick sätta livet till.
            Jag tror det var filterkudden den nya som var boven i dramat med tanke på att den sugmalen som hade varit där i sen det karet startade också dog, har svårt att tänka mig något annat.
            Idag kokade jag den filterkudden och bytte vatten, dom fiskarna som är där verkar må bra ivarjefall.
            Jag kommer hoppa på detta projektet igen men denna gången så sätter jag bara i en sewellia som får vara testpilot medans dom andra får vänta ett tag.
            Klicka på bilden för större version

Namn: P1230885.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,7 KB
ID: 2136223Klicka på bilden för större version

Namn: P1230886.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,7 KB
ID: 2136224
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #66
              Det låter som en trolig orsak att något hände med fisken och filterkuddarna. Det låter kanske lite långsökt eftersom de är relativt små volymer men i alla fall. Det som kan ha hänt var massdöd av bakterier i det gamla materialet pga minskad cirkulation eller dyligt.
              Om du skall använda någon form av dubbla filtermaterial så se till att du har tvärs om. Finporigt först och sedan grovt. Se då till att det blir lätt att rengöra det finporiga och gör det så fort det blir skitigt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Hamburger filter,
                Du kan göra ett hörn eller helt enkelt dela av akvariet på kortsidan. Sedan har du en 5 cm matta lika stor som gaveln på akvariet. Mella gaveln och glaset har du så pass med utrymme att pumphuvudet får plats.
                Du pillar hål i mattan så du får ut utblåset från pumphuvudet där. Jag skall se om jag kan hytta bilder eller ritningar.
                Enda nackdelen med dessa filter är att de blir rejält tunga och att en massa böss åker ur om man tar upp dem.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Lite olika lösningar men i ditt fall skulle jag dela av hela akvariet efter kortsidan. På det viset blir det lägre flöde per Cm2. Vilket betyder ätt inte rom och yngel sugs fast.

                  Orginalet? På engelska

                  KISS *vilket jag tycker du skall köra med. Sätt bara pumpen på andra sidan.
                  www.angelsplus.com -We will custom cut any of our foam materials to meet your specific needs. Whether you want a foam filter/tank divider, prefilter for a...

                  www.angelsplus.com -We will custom cut any of our foam materials to meet your specific needs. Whether you want a foam filter/tank divider, prefilter for ...

                  Du kan också fundera på andra bra sätt att använda mattor. Yngel på utblås sidan och föräldrar på ”pumpsidan” etc.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #69
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Det låter som en trolig orsak att något hände med fisken och filterkuddarna. Det låter kanske lite långsökt eftersom de är relativt små volymer men i alla fall. Det som kan ha hänt var massdöd av bakterier i det gamla materialet pga minskad cirkulation eller dyligt.
                    Om du skall använda någon form av dubbla filtermaterial så se till att du har tvärs om. Finporigt först och sedan grovt. Se då till att det blir lätt att rengöra det finporiga och gör det så fort det blir skitigt.
                    Håller med om tvärt om men jag har inte hittat nån som säljer större bitar av det finporiga, det är egentligen så jag vill göra detta var vad jag hade hemma och tänkte att om äggen sätter sig i det grovporiga så sugs dom inte ända in till insuget
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #70
                      Ska kolla in resten lite senare nu är det kvällsrutiner med barnen som gäller
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #71
                        Ursprungligen postat av solis
                        Ska kolla in resten lite senare nu är det kvällsrutiner med barnen som gäller
                        Vad har du för mått på burken?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #72
                          74*38*35 ungefär.

                          Nu i min bedrövelse så hände något roligt, mina neon greenstripe håller på att lägga ägg

                          Den 1200 literspumpen som jag hade i byte jag mot en likadan men helt ny som jag köpte i lördags för att den gamla dånade, tror ni inte att den nya gör presis samma sak jo dånar man kan inte höra att jag bytt pump, det är en maxi-jet mp 1200. mina mindre maxi-jet låter nästan inte alls.
                          Hade tänkt mixtra med detta i kväll och se om man inte kunnde få ner ljudnivån lite men nu när dom håller på att ägga av sig så vill jag inte störa mer än när jag tar äggen.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #73
                            Ursprungligen postat av solis
                            74*38*35 ungefär.

                            Nu i min bedrövelse så hände något roligt, mina neon greenstripe håller på att lägga ägg

                            Den 1200 literspumpen som jag hade i byte jag mot en likadan men helt ny som jag köpte i lördags för att den gamla dånade, tror ni inte att den nya gör presis samma sak jo dånar man kan inte höra att jag bytt pump, det är en maxi-jet mp 1200. mina mindre maxi-jet låter nästan inte alls.
                            Hade tänkt mixtra med detta i kväll och se om man inte kunnde få ner ljudnivån lite men nu när dom håller på att ägga av sig så vill jag inte störa mer än när jag tar äggen.
                            Kul!!
                            Du kan köpa fin matta från PWSS (förlåt reklamen) Dom har i måtten 50X50 cm sedan blir det linjal och vass kniv och skärra så det blir tight. Har du sand/grus på botten så får du sätta i en glas/plast skiva eller dela mattan så en bit blir kvar vid botten när du gör rent.

                            Jag tror den är 30 ppi.
                            Alternativt kan du göra en macka av http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1
                            Och

                            Vilket borde bli något bättre.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #74
                              Jag har sån matta som jag hade i mitt yngelkar nån gång men hålen är så stora, då när jag hade danio odling i så lyckades ju ynglen komma till andra sidan hela tiden genom hålen eftersom dom var så små och det är även sewelliorna, som tur var hade jag filterkudde på pumpen där med för annars hade dom nog varit borta.
                              Det jag har svårt att hitta det är den svarta mattan men mindre hål i, och det jag letar efter är ju någon svart finporig som är 10*10 och så lite höjd på den med för att kunna ha ytterst på filtret, som jag har nu fast tvärt om blå kudde med stora porer i och svart ytterst.
                              Testade en ny sewellia i karet igår och den blev också flåsig så den fick flytta till det andra karet.
                              Undrar vad det är som påverkar. Kanske det nya filtret måste köras in rejält innan det funkar.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #75
                                Ursprungligen postat av solis
                                Jag har sån matta som jag hade i mitt yngelkar nån gång men hålen är så stora, då när jag hade danio odling i så lyckades ju ynglen komma till andra sidan hela tiden genom hålen eftersom dom var så små och det är även sewelliorna, som tur var hade jag filterkudde på pumpen där med för annars hade dom nog varit borta.
                                Det jag har svårt att hitta det är den svarta mattan men mindre hål i, och det jag letar efter är ju någon svart finporig som är 10*10 och så lite höjd på den med för att kunna ha ytterst på filtret, som jag har nu fast tvärt om blå kudde med stora porer i och svart ytterst.
                                Testade en ny sewellia i karet igår och den blev också flåsig så den fick flytta till det andra karet.
                                Undrar vad det är som påverkar. Kanske det nya filtret måste köras in rejält innan det funkar.
                                Det är helt klart något som stör i akvariet. Troligtvis stör det de andra fiskarna också men de är tåligare.
                                Detta är en av anledningarna till att jag rekommenderar art akvarier och KISS metoden när man skall odla.

                                Mattor, är du säker att det är 30 ppi du har? 10 ppi blir nog för grovt. Annars får du fortsätta leta.

                                Edit: Kan du testa med aktivt kol? Utifall det är något i vattenkemin dom inte gillar.
                                är den där svarta matta lite äldre? Kan det vara så att den inte är avsädd för akvarier? Ta en torr bit och elda på den.
                                Senast redigerad av bossep; 11 October 2011, 15:33.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...