350 l SA med Botior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    #31
    Ursprungligen postat av MrH
    mina botior jag hade förut trivdes också väldigt bra i sanden.
    sen tycker ja att de snyggare med sand än med grus å sten.
    Ja det är klart mycket snyggare!
    350 l

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #32
      enda nackdelen ja tycker är att den är lite för ljus, funkar ju i ett asien kar iofs men om man skulle vilja ha en sa eller liknande me lite mörkare så blire inge vidare, men de är ju min åsikt =)
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #33
        Ursprungligen postat av MrH
        enda nackdelen ja tycker är att den är lite för ljus, funkar ju i ett asien kar iofs men om man skulle vilja ha en sa eller liknande me lite mörkare så blire inge vidare, men de är ju min åsikt =)
        Jag tycker att den ljusa funkar och fiskarna verkar också tycka den är bra. Då är jag nöjd!
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0905.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,5 KB
ID: 2137206
        Corysarna borrar ner huvudet i sanden och plöjer fram. Nu har även Ancistrusarna en ny kull på G...
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0888.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,6 KB
ID: 2137207
        Pappan har nu bosatt sig i krukan igen. Häromdan var både honan och hannen i krukan, fattar inte hur dom får plats!
        350 l

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #34
          Stor sorg...våran nya mal dog idag
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0931.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,0 KB
ID: 2137254
          Dottern är otröstlig så det blir till att hitta en ny...
          350 l

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av Avions
            Stor sorg...våran nya mal dog idag
            [ATTACH=CONFIG]49316[/ATTACH]
            Dottern är otröstlig så det blir till att hitta en ny...
            Ta det lite lugnt med att skaffa ny fisk efter att någon eller några dött.
            Du har ju bytt sand och har lite problem med växterna så låt det hela stabilisera sig lite!
            Jag skulle också fundera på CO2 i stället för EC i det långa loppet.

            Edit:Glömde säga! Otroligt snyggt akvarium åtminstone innan du bytte sand. Men det blir nog lika snyggt eller snyggare om ett tag! Du är nog helt rätt på det med alla växter!
            Senast redigerad av bossep; 17 November 2011, 21:28.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #36
              Tack Bossep! Hur menar du med CO2? Ska jag inte köra med EasyCarbo och PMDD?
              Tja...blir nog lite inköp av nya växter i helgen men hur ska man kunna hålla sig från att köpa sig en ny mal direkt? Trist att vi bara hann ha den i två veckor
              350 l

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av Avions
                Tack Bossep! Hur menar du med CO2? Ska jag inte köra med EasyCarbo och PMDD?
                Tja...blir nog lite inköp av nya växter i helgen men hur ska man kunna hålla sig från att köpa sig en ny mal direkt? Trist att vi bara hann ha den i två veckor
                Du behöver nog lite kol till all din växtprakt. Då är CO2 det mest effektiva. PMDD har du ju upptäckt men med en riktig kol källa skall du se på attan i djungeln!
                EC är enligt mig inte ett bra alternativ då det är baserat på ett giftigt desinfektionsmedel…..

                OBS jag kan vara lite överkänslig men jag är mycket misstänksam på de flesta kemikalier som häls i akvarier. Ofta räcker det med rent H2O så fixar sig resten av sig självt.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #38
                  Ja, får jag inte fason på växterna snart får jag nog börja fundera på CO2
                  350 l

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av Avions
                    Ja, får jag inte fason på växterna snart får jag nog börja fundera på CO2
                    Tänk på att många växter är odlade i luft. Då kan dom gå ned när dom kommer under vatten. Men oftast kommer de tillbaks och blir fina. Tålamod och lite is i magen brukar fixa det mästa!
                    Ditt akvarium är ju i princip under uppstart så om någon månad börjar du se resultat av dina vedermödor.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Anki L
                      • August 2011
                      • 606

                      #40
                      Under uppstart? Eftersom jag bytt till sand? Kan det vara därför malen dog? Den hade inte bott här länge när jag bytte till sand.
                      350 l

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av Avions
                        Under uppstart? Eftersom jag bytt till sand? Kan det vara därför malen dog? Den hade inte bott här länge när jag bytte till sand.
                        Det kan vara manga orsaker till att din mal dog. Jag vill inte sia om orsaken. Men en bra regel när en fisk dör är att inte skaffa en ny direkt utan vänta ett tag och se om någon annan går samma väg. Då kan man misstänka att något är fel i akvariet och rätta till det. Eller låta det rätta till sig självt.

                        Sand byte: Ditt bottensubstrat är en väsentlig del i ditt lilla ekosystem! Där bor en massa kryp du normalt inte ser men de gör en hel massa bra och ibland dåliga saker. En av de bra sakerna är att bryta ned avfallsprodukter och omvandla dessa till gödning för dina växter.
                        .
                        Vad jag tycker du och många andra skall göra är att se akvariet som en helhet och att allt däri påverkar varandra. Faktiskt också själva akvariet och dess utrustning såsom dess väggar och belysning. Eftersom mycket i akvariet är levande biomassa så försöker den att uppnå en balans. Var gång du gör något rubbar du balansen både på gott och ont. Därför skall man tänka till innan man gör det.
                        Vad blir konsekvenserna av det jag gör? Både negativa och positiva konsekvenser skall tas med i beslutet. Då båda oftast finns.


                        I exemplet med byte av bottensubstrat så kan vi tänka oss följande scenario.
                        I det gamla grova substratet hade det bildats en massa bakterier som bröt ned avfall till gödning. Växternas rötter tog upp detta och växte så det knakade. Det som inte växterna tog upp for in i filtret där det blev mat till bakterierna. Du ”matade” dina växter med PMDD och EC och de trivdes riktigt bra med den kombinationen. Dessutom hade växternas rötter fått fäste i gruset och kände sig säkra. De kunde spendera all sin energi på att växa och grönska i stället för att klamra sig fast.

                        Sedan tog du bort det gamla gruset och ersatte det med i princip klinisk ren sand. Du stoppade tillbaks växterna och fortsatte att mata dessa med EC och PMDD. Problem var kanske att växterna slutade att växa och la all energi på att anpassa sig till den nya omgivningen för rötterna och slutade därför att växa.

                        Därmed behövde de inte all den näring du pytsade i och denna ackumulerades i vattnet. Detta kunde i värsta fall vara skadligt för känsliga fiskar såsom din mal.


                        Jag kan fortsätta i all oändlighet men det jag vill är att du får in det rätta tänket. Detta är skillnaden mellan de som lyckas och de som misslyckas med akvarier.
                        Senast redigerad av bossep; 18 November 2011, 16:33.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Anki L
                          • August 2011
                          • 606

                          #42
                          Tack för en superb förklaring. Jag behöll det gamla gruset men det ligger förstås under sanden nu. Jag hade faktiskt den tanken att jag inte ville ta bort gruset pga bakterierna där. (samt för det jobb det skulle innebära) Tydligen var malen VF och ganska känslig. Dumt av mig att fylla på sand när den var så ny. Alltid lär man sig nåt- the hard way.
                          Är faktiskt sugen på att skippa Scalarerna och satsa på malar och Botior- och tetror.
                          350 l

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Ursprungligen postat av Avions
                            Tack för en superb förklaring. Jag behöll det gamla gruset men det ligger förstås under sanden nu. Jag hade faktiskt den tanken att jag inte ville ta bort gruset pga bakterierna där. (samt för det jobb det skulle innebära) Tydligen var malen VF och ganska känslig. Dumt av mig att fylla på sand när den var så ny. Alltid lär man sig nåt- the hard way.
                            Är faktiskt sugen på att skippa Scalarerna och satsa på malar och Botior- och tetror.
                            OK jag förstår vad du gjorde! Jag trodde du bytte ut allt grus mot sand! Sorry.
                            Det som kan ha hänt var att du lade på ett lock av sand på gruset och täppte till så att det inte blev samma cirkulation i botten. Då kan det bli lite elaka gaser osv. Det kan också vara så att du gömde maten för malen eller att den helt enkelt var sjuk eller svag när du fick den!
                            Med VF fisk är det bra att ha dom i karantän ett tag innan man släpper ihop dem med de andra. Dels minskar man risken för eventuell smitt spridning men framför allt kan man observera fisken och avstressa den lite så den blir starkare.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #44
                              De andra fiskarna verkar må bra så jag hoppas det inte blivit gaser. Ja...karantän hade nog varit bra. Den var lite dålig på att äta hela tiden. Han jag köpte den av är toppen och drar ner priset åt mig utan att han behöver det.
                              Jag har ju rensat lite hårt bland växterna också så det kan väl också ha ändrat balansen? Inhandlade en ny växt idag iallafall...
                              350 l

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av Avions
                                De andra fiskarna verkar må bra så jag hoppas det inte blivit gaser. Ja...karantän hade nog varit bra. Den var lite dålig på att äta hela tiden. Han jag köpte den av är toppen och drar ner priset åt mig utan att han behöver det.
                                Jag har ju rensat lite hårt bland växterna också så det kan väl också ha ändrat balansen? Inhandlade en ny växt idag iallafall...
                                Om jag vore du skulle jag ta det lugnt i en månad eller så. Luta mig tillbaka och njuta av fint akvarium. Försöka få in en rutin med matning, gödning och vattenbyten. Då hinner du fundera på vad nästa steg skall bli och så tar du små sånna ett i taget.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...