projekt 310L/Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    Hej!
    Från en Värmlands gôbb, och denna tråd har jag missat helt.
    Trevligt kar förresten, och en Värmlands pôjk på köpet inte är det långt från varandra heller.
    Riktigt aggro mbunas du har måste vara bra fart i burken.
    Har själv startat upp en Malawi burk i somras 450 liter med golden, white tail acei och röd rubin, lite lugnare firrar.
    Såg att du köpte fiskarna privat och är själv på jakt efter en till art kanske man kunde få handla av honom, skickar dig ett PM om detta.
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Mailar över infon senare
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av hult87
        det ska nog gå, har en fx5a några meter från sängen,enda som stör är ju de 2min då den stänger av sig och tömmer ut luft annars är den tyst
        Va? Stänger av sig och tömmer luft?

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        19 kr styck
        Är detta lagligt? att betala så lite och prisvärt när jag får ge allt jag äger för en fisk? hmmm :P
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          Mathias, din filterlösning är det bilden på sida 9?:P
          Använder du "hinken" som skydd om det skulle läcka?

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            detta har ja helt missat trevligt kar å "kul" med lösningar på alg problem ifall man själv skulle råka i den knipan nån gång så vet man vart man ska vända sig

            ApeviaX: en del ytterfilter han en funktion som gör att dom stänger av sig och tömmer ut eventuella luftfickor som blir i filtret. har för mig att de sitter nått form av chip i dom som fixar den biffen, men rätta mig om ja har fel.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,4 KB
ID: 2138439Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,6 KB
ID: 2138440Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,1 KB
ID: 2138441Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2138442Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,6 KB
ID: 2138443Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,2 KB
ID: 2138444

              Lägger in ett par bilder då tråden vaknade Här har ni ett helt gäng Malawi som är proppmätta på pappas räkmix, man ser det främst på den lilla gula, han är en Metriaclima Lombardoi. De färgar ut ordentligt tidigt, det är rätt bra då man kan planera in nya honor. 6 av tio var hanar från början, nu ska jag snart byta in två till. Lombardoien kan bli ganska jobbig om man får fel ex.

              Den röda fisken ni ser är då en Aulonocara Röd Rubin, där blev det tre hanar tillslut, det funkar då de är lugnare än Mbunas. Jag hoppas mycket på dessa då föräldradjuren är riktigt fina.

              Bright bluen är det som styr i karet, jag är i och river/bygger in grottor i alla fall en gång i veckan så att de inte ska ta över ena sidan av karet helt. Jag har i alla fall en hane som springer iväg ordentligt när det gäller storleksutveckling. Otroligt fina är de i alla fall.

              När det gäller avstängningen på pumpen så är MrH helt rätt ute, det stänger av sig för att släppa ur luft, det bubblar en del annars. Det lät rätt mycket men efter typ 3 månader blev det tyst, förmodligen beror det på att det blir lite gegga på bra ställen.

              Det här projektet jobbas det ständigt med i det tysta, jag räknar väl med att bli belönad om ett år när alla växt till sig, tills dess så rullar det bara på. Så fort alla har färgat ut så ska det börja bombas med bilder i tråden!

              Alger finns det gott om i karet än, lite cyano hit, grönalger dit. Jag matar ju otroligt mycket och det vore märkligt om de inte dök upp. Det gör inget, de har sin plats de med
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                precis som du säger, alger hör ju dit å får man inge så äre ju nånting som är fel :P
                tycker att de är en hel del av charmen med hobbyn, att se hela kretsloppet cirkulera runt med alger, å cyano, yngel, fiskar å hela baletten liksom att hitta en bra balans, att se vad som gör vad å vad händer när ja gör si och så.
                de är de som gör hela hobbyn så jäkla rolig, att man har liksom sitt eget lilla samhälle som man ska skapa balans å harmoni i
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  Kan man sno din farsas räkmix?
                  Ne men allvarligt är räkmix grejen eller? Det man ska ha alltså? ^^
                  Hur ofta får dom räkmix, och vad matar du annars med?

                  Härliga bilder måste jag säga, tycker faktiskt att bakgrunden ser bättre ut nu än förut!
                  Bild 4 är ju riktigt najs, vad är det för någon?

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Pappas räkmix menas min räkmix

                    Den röda är en Aulonocara Röd Rubin, hane.

                    Han börjar få färg nu ihop med sina två bröder.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av MrH
                      ApeviaX: en del ytterfilter han en funktion som gör att dom stänger av sig och tömmer ut eventuella luftfickor som blir i filtret. har för mig att de sitter nått form av chip i dom som fixar den biffen, men rätta mig om ja har fel.
                      Aha, ockej så det är en automatiskt typ "datorstyrning" i det filtret då?

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      [ATTACH=CONFIG]50646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50651[/ATTACH]

                      Lägger in ett par bilder då tråden vaknade Här har ni ett helt gäng Malawi som är proppmätta på pappas räkmix, man ser det främst på den lilla gula, han är en Metriaclima Lombardoi. De färgar ut ordentligt tidigt, det är rätt bra då man kan planera in nya honor. 6 av tio var hanar från början, nu ska jag snart byta in två till. Lombardoien kan bli ganska jobbig om man får fel ex.

                      Den röda fisken ni ser är då en Aulonocara Röd Rubin, där blev det tre hanar tillslut, det funkar då de är lugnare än Mbunas. Jag hoppas mycket på dessa då föräldradjuren är riktigt fina.

                      Bright bluen är det som styr i karet, jag är i och river/bygger in grottor i alla fall en gång i veckan så att de inte ska ta över ena sidan av karet helt. Jag har i alla fall en hane som springer iväg ordentligt när det gäller storleksutveckling. Otroligt fina är de i alla fall.

                      När det gäller avstängningen på pumpen så är MrH helt rätt ute, det stänger av sig för att släppa ur luft, det bubblar en del annars. Det lät rätt mycket men efter typ 3 månader blev det tyst, förmodligen beror det på att det blir lite gegga på bra ställen.

                      Det här projektet jobbas det ständigt med i det tysta, jag räknar väl med att bli belönad om ett år när alla växt till sig, tills dess så rullar det bara på. Så fort alla har färgat ut så ska det börja bombas med bilder i tråden!

                      Alger finns det gott om i karet än, lite cyano hit, grönalger dit. Jag matar ju otroligt mycket och det vore märkligt om de inte dök upp. Det gör inget, de har sin plats de med

                      Ahh, du har en skön inställning Mathias Algaelover #1 haha :P
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        De kliver oftast in och räddar en, missar man något får man dem och det är ofta sunt för då kan man lättare se vart det brister. Olika alger triggas ju av olika brister och de pekar liksom ut åt vilket håll man skall kolla

                        Det är ett chip i filtret som stänger av det för att lufta ur det ja, funkar kanon!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Det är ett chip i filtret som stänger av det för att lufta ur det ja, funkar kanon!
                          Coolt
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Det bästa är ju egentligen att jag kan utöka storleken på kar någorlunda med denna filterlösningen
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Utöka kar, det är en fin mening den gillar jag

                              Även om jag är intresserad av att prova ett Nano och ett halvstort kar till Aquascape.


                              Hur mår fiskarna? Och är Mr Blue elak?
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Sitter här och funderar på att köpa denna till karet. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=719&page=2 inväntar bara Suss för att se vad frakten går på..

                                Skulle nog bli sketasnyggt!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...