Projekt 600L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N_i_c_k_e
    • December 2010
    • 52

    Projekt 600L

    Jag trodde karet skulle bli nerlagt så jag tog bort , men nu är det uppstartat... och jag kommer inte ihåg vad jag skrev här så kort info.

    Fick ett 650L kar, 180*60*60.

    Allt saknades, så jag byggde filterhörn, armatur, täckglas och möbel.

    Ska bli ett SA/CA - kar.

    Är finkorning sand med flertal rötter i med små grottavdelningar.

    Adopterade ett par jack dempsey som nu stormtrivs med praktbotia.

    Ska försöka få tag i Oscars, papegojciklid, gippiceps eller stor mal, och kanske en liten channa.

    Ganska ofta dyker det upp fiskar som växt ut karet, inte platsar längre eller att någon som ska avveckla sitt kar, därför tycker jag det är bättre att hålla koll på annonser och sådant på olika forum då jag hellre ställer upp för någon som inte kan ha kvar fiskarna än att gå och köpa i affär. Billigare också och jag har inte bråttom. Det var så jag fick mitt jättefina par av jack dempsey.
    Därför skadar det inte om man vet sig att några av dessa arter eller syd-centralamerikaner ska skänkas bort eller så att kontakta mig, fast bor i gbg inte längre än så helst.

    Hursomhelst karet varit igång i 2 veckor med jack dempseyparet och praktbotia.

    Jag har även testat ta in svensk mossa och stoppat i karet, vet att de brukar inte hålla länge, men ville själv experimentera för att se hur länge det håller. Då jag inte har tänkt några växter i karet, då fiskarna jag tänkt ha ändå möblerar och gräver upp de, behöver jag inte heller det allra bästa ljuset, det var därför jag köpte vanlig industriarmatur med bättre lysrör till karet.
    Skillnad på pris är väl 10ggr mindre, vilket jag ändå inte hade råd att punga ut.
    Sedan kan jag bara köpa dyrare lysrör som går in och allt blir fröjd ändå. Jag har även en gammal blåljus slinga som låg i källaren som jag bara buntade fast på en bräda över karet som lyser på natten.
    Detta ska självklart byggas in i en ramp av träd jag själv bygger senare längre fram så det blir snyggare.

    Kommer lägga upp bilder snarast. Hoppas fortfarande tråden anses rolig/intressant då jag tycker mitt kar och detaljer skiljer sig från de mycket finare trådarna här omkring, jag är mera budgetnissen som ändå lyckas ha ett stor kar utan att fiska får lida för det.
    Senast redigerad av N_i_c_k_e; 21 September 2011, 13:10.
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    #2
    Vad spännande!! :P Vet att det säkert dröjer ett tag innan invånarna kommer... men några funderingar på vilka arter ännu?

    Kommentar

    • N_i_c_k_e
      • December 2010
      • 52

      #3
      http://imageshack.us/f/695/dsc1824c.jpg/ Karet

      http://imageshack.us/photo/my-images/850/dsc1833u.jpg/ Jack dempsey
      Senast redigerad av N_i_c_k_e; 21 September 2011, 13:28.

      Kommentar

      • Johanadhoc
        • April 2011
        • 377

        #4
        Snyggt kar! Vad köpte du rötterna för?
        Jag tycker det har fin färg redan så jag tycker inte du ska måla om,
        Tycker dock det skulle bli snyggare med svart filtermatta istället för blå (syns mindre).

        Lycka till med ditt projekt!
        MVH//
        Johan

        Projekt 300 liter diskus»
        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

        Kommentar

        Arbetssätt...