720 med tropiska Channor OCH Black Mollys - allmän beskrivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    720 med tropiska Channor OCH Black Mollys - allmän beskrivning

    Jag byggde mitt 720 för att försöka få till två eller i absolut bästa fall, tre par Channa Gachua/Limbata.
    Totalt har jag alltså sex stycken yngel av dessa tropiker tillsammans med fem Black Molly i samma kar.

    "Normalt" sett vill Gachuan regera ensam i akvariet i ett enda par, men jag tänkte att eftersom mitt då är två meter långt och hyfsat djupt, kanske det finns revirplats för minst två par. Den som får se lever.

    Intressant är dock hur väl de här sex Gachuorna kommer överens med Mollysarna. Channorna är mellan 4 och 8 centimeter nu ungefär, och de simmar och äter tillsammans med Mollysarna som är av båda könen.

    Har även 8-10 små vackert mönstrade malyngel i storlek runt ett par centimeter som håller rötter och rutor helt rena från algpåväxt. I sanden lever ett antal Malaysiska Sandsnäckor, och de städar botten så väl att jag aldrig behövt rengöra den sedan jag startade tanken.

    Belysningen är sex PowerLED´s som sitter sådär 25-30 cm över akvariet och belyser det som solstrålar ungefär. Med den lilla vågrörelse som blir på ytan av pumpen, blir det som en havsbotten med glimrande solstrålar och skuggor som inte är helt statiska.

    Jag har matat med röda mygglarver och oxhjärta. Varje gång det är dags för mat, samlas varenda fisk vid framkant och ytan och det uppstår rena feeding frenzyn där Channorna sliter o drar så jag nästan tappar taget om fodret när jag handmatar : )

    Vattnet är svagt tefärgat naturligt tack vare de två grova ekrötterna/grenarna i karet, och jag har gjort ett enda vattenbyte sedan starten. Det var på ungefär 100 liter.

    Sammanfattningsvis - inga alger någonstans, rent vatten, friska o lekfulla fiskar, punktbegränsad belysning och välmående växter.
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Detta låter som ett väldigt trevlig kar! Bifoga gärna en liten film på härligheten!
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Tycker det låter fräckt med belysningen , du får ta en bild och lägga upp .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Asså måste stå i grundlagen att man inte får starta en tråd med ett sånt inlägg som du gör UTAN att skicka med en bild/film!
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Asså måste stå i grundlagen att man inte får starta en tråd med ett sånt inlägg som du gör UTAN att skicka med en bild/film!
          Kunde inte sagt det bättre själv!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Åh, bilder kommer. Promise.

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              #7
              Vad bra, ska bli kul att se

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Bilder med sunkig kvalitét

                Hujj vilken måttlig kvalité det blev en halvmulen dag med spottar som slår rakt i botten.


                Inredning till höger i tanken - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/tank1-48.jpg

                Inredning vänstra delen i tanken - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/tank2-62.jpg

                En bild tagen snett underifrån för att visa LED-belysningen - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/tank3-427.jpg

                Channa, malyngel, samt en Molly letar mat på botten - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/tank4-665.jpg

                Lite småfisk som väntar på att foder ska falla till botten - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/tank5-812.jpg

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Hittar inga bilder
                  Bifogade filer
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Parachanna
                    • October 2010
                    • 77

                    #10
                    Här väntar man på bilder på dom små skönheterna
                    Pilgiftsgrodor

                    Kommentar

                    • bong
                      • November 2008
                      • 1087

                      #11
                      Riktigt snyggt det blev växterna mår bra?
                      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Hittar inga bilder
                        Testa kopiera och klistra in länken i adressfältet, funkade för mig iaf. Skumt när det blir så..

                        Snyggt kar! Kan du inte fota med kortare slutartid så det blir ungefär så murrigt som det är i verkligheten?
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av Parachanna
                          Här väntar man på bilder på dom små skönheterna
                          - Ja tyvärr var det knepigt värre att ta en vettig bild eftersom de är så nyfikna när jag närmar mig karet, o börjar simma runt o kroma sig : )

                          Mobilcamen gör det oxo knepigt att ge en rättvis bild av fiskarna o karet, men jag ska försöka igen när det är ljusare i rummet.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av bong
                            Riktigt snyggt det blev växterna mår bra?
                            - Tackar, ja växterna verkar klara sig i den belysningen och jag har NOLL algpåväxt : )
                            Troligen de 8-9 små malynglen som far runt dagarna i ända håller alg-rent.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av DAHLBERG
                              Testa kopiera och klistra in länken i adressfältet, funkade för mig iaf. Skumt när det blir så..

                              Snyggt kar! Kan du inte fota med kortare slutartid så det blir ungefär så murrigt som det är i verkligheten?
                              - Jag vet inte ens om min mobilcam - HTC Desire 5 megapxel - innehåller en sådan funktion, men jag håller fullt med dig om att det är svårt att visa verkligheten med en halvtaskig kamera.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...