Garra rufa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Garra rufa?

    Hallådär! inte en aning om i vilken kategori man skulle posta tråden.. så det fick bli i projekt.

    Men iallafall. När jag var i Grekland så såg jag att de hade "fotbehandlingar" Med några fiskar-Garra rufa.
    Nu när jag kom hem så blev jag lite sugen på att ta reda på lite mer fakta om de här fiskarna, jag är faktiskt sugen på att skaffa ett gäng

    lite allmänna frågor är väl, Vad är det för priser på dem? Jag har lästom priser på 300:- st till 20 :- st.
    Vad bor de i för typ av akvarium? Hur ska deras akvarie se ut? och hur stort behöver det vara till kanske 30 fiskar?
    Vissa verkar hävda att de är aggresiva mot varandra medans vissa påstår att de är stimfisk?
    Sen undrar jag om någon gjort en sån där fotbehanling och kan berätta vad de tyckte

    Hoppas inte inlägget hamnade helt fel... För det är ju iaf ett projekt.....
  • KaOl

    #2
    Du kanske kan fråga hos nån salong var de köpt fiskarna och om hur de tar hand om dem?

    ...ja det är väl lätt att mata dem iallafall, haha... ;D

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag har garra flavatra i ett asien kar. 3 st. trivs som tusan. rätt mjukt vatten o sandbotten. hel del växter med o sten.

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Garra flavatra, är den lik sin lilla släkting då? aggresiv?
        Jag var i djuraffären idag, d skulle ha 149:- för en Garra rufa... Snacka om ockerpris om man ska köpa 20!

        ka0l problemet är att det inte finns några sådana salonger där jag bor Kanske är en affärsidé?
        Senast redigerad av sting; 27 July 2011, 18:28. Anledning: Fel

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jag såg på blocket att det var någon som sålde men dom ville nog sälja stora mängder, jag har för mig att jag betalade runt 60-80 kr st här i min lokala djuraffär.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Finns en artikel i senaste Pet Scandinavia om Garra. Alex Ploeg som skrivit den lyfter fram en del intressanta frågor, så t ex importeras fiskarna ju som sällskapsdjur, att ta in dem som någon slags fotfilar kräver helt andra tillstånd. Också djurskyddsmässiga frågetecken om hur fiskarna mår när de används till behandling tas upp, liksom frågor om smittspridning när personer med olika hudproblem behandlas av samma fiskar som knappast desinficerats däremellan.

            Jag har fått nån fråga om behandling med Garra vs diverse regler och man får ju konstatera att mycket av det här ligger i juridiskt ingenmansland, det är långt ifrån enkelt att bedöma läget. Förekomst av minor kan inte uteslutas.

            Det här handlade alltså om Garra anställd som hudterapeut. Håller man dem bara helt enkelt i akvarium så är det inga regelproblem med det.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Finns en artikel i senaste Pet Scandinavia om Garra. Alex Ploeg som skrivit den lyfter fram en del intressanta frågor, så t ex importeras fiskarna ju som sällskapsdjur, att ta in dem som någon slags fotfilar kräver helt andra tillstånd. Också djurskyddsmässiga frågetecken om hur fiskarna mår när de används till behandling tas upp, liksom frågor om smittspridning när personer med olika hudproblem behandlas av samma fiskar som knappast desinficerats däremellan.

              Jag har fått nån fråga om behandling med Garra vs diverse regler och man får ju konstatera att mycket av det här ligger i juridiskt ingenmansland, det är långt ifrån enkelt att bedöma läget. Förekomst av minor kan inte uteslutas.

              Det här handlade alltså om Garra anställd som hudterapeut. Håller man dem bara helt enkelt i akvarium så är det inga regelproblem med det.
              Nej jag har förundrat mig över att SJV ju uppenbarligen tillåter användningern av denna fisk som "hudterapeut".

              Men, men detta var ju off topic från ämnet.

              Om jag minns rätt så trivs väl denna art i rätt varmt vatten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Merza
                • March 2009
                • 57

                #8
                Har 2 st Garra rufor och köpte de mest för de såg roliga ut, inte för deras intresse i mina skinnbitar. Inte ångrat mig. De är överallt i akvariet och verkar enormt tåliga. Fredliga också men blir lite putt på övriga invånare när mat droppas ner och de inte hinner äta upp allting före de övriga. Köpte de för 49 kronor styck i Kungsängen.

                Var för övrigt på Akvarielagret i stockholm idag och de hade dem för 60 kr st och ifall man köpte mängder, cirka 1000 st så gick priset ner till 39 kr.
                Senast redigerad av Merza; 27 July 2011, 20:06.

                Kommentar

                Arbetssätt...