160L Axolotlkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocie
    • May 2010
    • 49

    160L Axolotlkar

    Hej mina kära djurvänner!

    Vet inte om detta blir ett värsting projekt men tänkte att det vore roligt och intressant att utbyta ideér med varandra!
    Detta är då mitt första Axolotlkar, men har velat ha en Axolotl i ca 5 år och kände att nu var det dags!
    Idén är då att starta igång ett 160L Axolotlkar med en, alternativt två Axolotls i!

    Var och hämtade upp ett kar i förrgår som en bekant skänkte bort till mig.
    Var riktigt robust kan man säga! Han hade använt det för att övervintra sina dammkois i och det hade stått med vatten för att siliconet inte skulle torka!
    Detta resulterade dock i att bottnen som är av stål har rostat lite grann. (se bild nedan)





    Är rost farligt? Och hur tar jag lättast bort rostet? Några tips?
    Ska även skrapa bort den gröna färgen som dom har målat på sidorna.
    Senast redigerad av Jocie; 15 July 2011, 16:47.
    1st 60L
    1st 200L
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    #2
    Jag är verkligen ingen expert på akvarievatten, men jag skulle STARKT avråda från att ha metall i vattnet då både fiskar och axoloter är känsliga mot tungmetallet som jag förstått det.An

    Om du trots allt vill använda karet skulle jag rekomendera att du borstar bort all rost från stålet, sedan målar det med rostskydd för att sedan lägga en glasskiva i botten och silikona ihop det. Dock väldigt tveksam till om det fungerar rent praktiskt utan att det släpper eller spricker.Jag

    skulle rekomendera att du byter bottenskivan mot glas eller helt enkel, vilket jag tror är billigast i längden, skaffar dig ett annat begagnat kar från blocket.

    Hoppas du får fler svar från någon som är insatt.
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

    Kommentar

    • Jocie
      • May 2010
      • 49

      #3
      Ursprungligen postat av ilon
      Jag är verkligen ingen expert på akvarievatten, men jag skulle STARKT avråda från att ha metall i vattnet då både fiskar och axoloter är känsliga mot tungmetallet som jag förstått det.An

      Om du trots allt vill använda karet skulle jag rekomendera att du borstar bort all rost från stålet, sedan målar det med rostskydd för att sedan lägga en glasskiva i botten och silikona ihop det. Dock väldigt tveksam till om det fungerar rent praktiskt utan att det släpper eller spricker.Jag

      skulle rekomendera att du byter bottenskivan mot glas eller helt enkel, vilket jag tror är billigast i längden, skaffar dig ett annat begagnat kar från blocket.

      Hoppas du får fler svar från någon som är insatt.
      Alright!
      Ja detta är ju inget som är hugget i sten utan tänkte växa med projektet.
      Prio ett är ju att få bort rosten om det inte går, ja då får jag ta ett annat kar.
      Har ett på 70L helglasat som kan duga som alternativt tills Axolotlen blivit lite större.
      Är inte rostskydd giftigt för vattendjur då?
      Senast redigerad av Jocie; 15 July 2011, 16:58.
      1st 60L
      1st 200L

      Kommentar

      • ilon
        • June 2011
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av Jocie
        Alright!
        Ja detta är ju inget som är hugget i sten utan tänkte växa med projektet.
        Prio ett är ju att få bort rosten om det inte går, ja då får jag ta ett annat kar.
        Har ett på 70L helglasat som kan duga som alternativt tills Axolotlen blivit lite större.
        Är inte rostskydd giftigt för vattendjur då?
        sedan målar det med rostskydd för att sedan lägga en glasskiva i botten och silikona ihop det.
        Men nej, rostskydd är nog ingen höjdare :P
        Nu vet jag inte hur stora dina är, men dom klarar sig relativt bra i små kar med, iaf medans dem fortfarande är små.
        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

        Kommentar

        • Jocie
          • May 2010
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av ilon
          Men nej, rostskydd är nog ingen höjdare :P
          Nu vet jag inte hur stora dina är, men dom klarar sig relativt bra i små kar med, iaf medans dem fortfarande är små.
          Jag har inte hunnit skaffa den/dom ännu men antar att dom är några centimeter bara när jag köper den/dom!
          1st 60L
          1st 200L

          Kommentar

          • ilon
            • June 2011
            • 70

            #6
            Ursprungligen postat av Jocie
            Jag har inte hunnit skaffa den/dom ännu men antar att dom är några centimeter bara när jag köper den/dom!
            Vi har som du ser i min signatur ett 60l kar med axoloter, nu börjar dom visserligen växa ur det, men det är 3 st och dom är ca 15cm, men då har vi samtidigt 4 ancistrusar i samma kar

            Mitt råd är att, om du har tid, byta ut botten mot glas i det karet du fått, annars kolla på blocket efter något billigt kar i den storlek du ska ha.
            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

            Kommentar

            Arbetssätt...