Projekt low tech nano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Projekt low tech nano

    Så, jag har ett nanokar på knappa 20 liter som jag har tänkt ge en make over till att bli low tech, fullt med växter och gottigheter och möjligen några räkor.

    Såhär ser det ut i dagsläget, efter att sambon fått bestämma över det ett tag: http://i983.photobucket.com/albums/a...6-23141016.jpg
    Vad kan jag säga? Han gillar fina färger.

    Växterna är något som ser ut som en slags gälört, med tre förgreningar på varje "våning", med spetsiga ändar så att det ser lite ut som en snöflinga i formen. Väldigt fin. Och en hygrophila polysperma (bara jag som tycker det låter som nån slags avvikande sexuell läggning? ) med röd ton i spetsarna.
    De enda invånarna är 2+2 pseudomugil furcatus, som kommer förbli de enda fiskarna, men som sagt troligen får sällskap av några räkor som städpatrull. Har haft några äppelsnäckor som renhållare medan de var små, men de sista har vuxit ur karet och fått flytta till det stora nu.

    Planen för dagen är en tur till favoritaffären Falskogs akvarium för att skaffa nytt grus att lägga på ett lager blomjord, någon eller några fler sorters växter, och möjligen räkor.

    Karet har i dagsläget bara en liten pump som jag nog tänkte låta vara kvar för cirkulationens skull, även om det hade varit kul att se hur det gått helt utan. Liten dos PMDD kommer tillsättas vid behov, men jag planerar att dra ner vattenbytena till ett minimum.
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    #2
    Då var dagens sysslor gjorda!

    Det röda gruset är utbytt mot grått, nya växter planterade i jorden under gruset, och fyra små black crystal fick flytta in. Tyvärr gick vi också back en furcata, eftersom en av honorna tydligen bestämde sig för att utforska världen utanför byttan där de bodde under renoveringen. När vi hittade henne var det såklart alldeles försent. Stackars liten fnus.

    Känns ju iofs nästan lite genant att visa upp sin nanokub intill ansjos underverk, men måste säga att jag är nöjd med skillnaden mot hur karet såg ut innan: http://i983.photobucket.com/albums/a...6-23200231.jpg
    Saknar visserligen den stora busken med hygrophila, men den är nu förvandlad till tre små bestånd istället, så jag hoppas det ska bli bra med tiden.

    Kommentar

    • Storkas
      • August 2009
      • 33

      #3
      Hoppas räkorna överlever det!

      De gillar inte NH4 som finns is blomjord.
      Är växterna friska kan de dock suga upp det ganska snabbt beroende på hur mkt jord du har såklart. Jag hade nog väntat några dagar efter substrat byte att inviga dem.

      Är en stor low-tech fan själv! har ett helt underhålls fritt kar här brevid mej som är hur mysigt som helst.

      Lycka till!

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Det visste jag faktiskt inte. Har sett flera andra som haft räkor i sina low tech-kar, så tänkte att det skulle vara problemfritt. Attans. Jaja, inte mycket att göra åt - i de andra karen jag har skulle de bli mat på tre röda, så de har större chans att överleva i jordkaret ändå. Får hålla ett öga på dem och kanske göra nåt vattenbyte om de skulle börja må dåligt. De fladdrar runt och rotar och äter och slänger sig som Tarzan mellan flytväxternas rötter, så de visar inga tecken på vantrivsel än vad jag kan se.

        Det är inte mycket jord det rör sig om - kanske 1-1,5 cm på större delen av botten. Lämnade tomt längs kanterna för att jorden tydligen skulle kunna utsöndra giftiga saker i solljus, som kommer åt karet emellanåt.

        Växterna har också fått sällskap av en stor knippa vattenpest, eftersom fiskarna verkade vilja ha något att gömma sig i sedan jag ansade ner hygrophilan, så nu finns det ännu mer som kan suga i sig eventuella utsöndringar från jorden.

        Får hoppas på det bästa, helt enkelt.

        Kommentar

        • Storkas
          • August 2009
          • 33

          #5
          vattenpest är grymt på just den fronten, jag tror det kommer gå utmärkt!

          Du kan ju plocka upp lite efter hand om det blir för mkt när karet är stabilt.

          Kommentar

          Arbetssätt...