Projekt NANO x2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Projekt NANO x2

    Godkväll.

    Ikväll blev det beslutat hur nästa steg i utökandet av akvariehobbyn i mitt liv ska ske, så jag tänker här delge händelseförloppet i form av denna tråd (och även använda som dokumentation för min egen skull).

    Dels har jag ett 'ungt' projekt på 12 liter, som varit igång 3 veckor nu.
    Dels 2 så ska jag med hjälp av pappa beställa glas och limma ihop en ny burk och bygga egen LED-belysning till

    Och det är dessa två burkar som kommer att finnas för att fascineras av eller fasa över i denna tråd


    Jag tror att denna lilla introduktion räcker för tillfället, så återkommer jag med ordentligare info och lite bilder lite senare
    (beklagar att jag inte är Goldmedlem... får se om jag kan fixa det...)
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Lägg in bilderna på Tinypic eller nå't och sedan länka.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Nuså blir det lite grundligare översikt över det hela. Vet att man kan länka bilder trots att man inte är Goldmedlem... men det är ju jobbigare att behöva klicka för att se allt Ska fixa det^^

      I alla fall. Här kommer en genomgång


      BURK ETT

      Karet är på 12 Liter, 30x20x20 cm.

      Tekniken består av två ikealampor, 4,2 watt LED vardera. I övrigt tekniklöst.

      Sten/trä i detta kar är sjösand, rund småsten samt en Red moor rot.

      Växtligheten utgörs av Vesicularia sp. "Christmas Moss", Pogostemon Helferi och Fissiden Fontanus.

      Invånare är Boraras Maculatus x5, Crystal Black, Körsbär, Nerita sp. 'Red Onion' och några posthornsnäckor.

      Droppar i Pmdd och Easycarbo varannan dag och byter vatten (20-40%) ungefär en gång i veckan.


      24/5, en vecka efter uppstart, såg det ut såhär:


      För en timma sedan:


      Några blandade invånare:




      BURK TVÅ

      Karet ska bli en kub på 30x30x30 cm, dvs 27 liter.

      Tekniken kommer även här i princip enbart vara belysning (bygga med LED-lampor tillsammans med pappa), eventuellt något litet filter eller något annat för att få lite cirkulation.

      Sten/trä vet jag ännu inte riktigt vad det blir, förutom att det ska vara sand, och troligen smala rötter (red moor eller trollhassel).

      Växter är även dessa okända, det får jag se längre fram

      Invånare blir nog Dvärgrasbororna från den andra burken och räkor av något slag. Funderar också på Galaxyrasbora.

      Upplägget vad gäller skötsel är att det ska fungera som den andra burken på ett ungefär, men i lite större skala och kraftigare ljus så jag får bättre möjligheter framför allt när det gäller växter


      Och här kommer denna burk stå sedan
      Senast redigerad av Solid; 10 June 2011, 17:01.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Liten update

        I burk ett så går allt framåt som vanligt. Det växer på i sin takt (har ju bara långsamma växter) och överlag är invånarna bara glada och pigga. Dock så har jag haft två dödsfall av Crystal Black. Så nu har jag börjat dra ner på Easycarbo-doserna och hoppas slippa liknande dödsfall, alla övriga räkor mår bra.

        Den ouppstartade burken ligger lite på is, då jag förhoppningsvis får hem ett 300-liters inom nån vecka, så fokus ligger på det i stället tills det är uppstartat. Vill inte ha flera uppstarter att fokusera på samtidigt ;-)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13130

          #5
          Hörru, det var ett trevligt litet kar, du har verkligen fått till det Ska du inte fixa till lite filtrering framöver?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ditt lilla akvarium är riktigt snyggt - men också jag saknar filtrering i det.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Jag har väldigt dåligt om pengar, samt att jag tycker det är väldigt snyggt när man slipper se teknik. Och eftersom det funkar utan filter i de kar jag har nu, så kommer det nog förbli så i de. Jag tror på att om man har en bra balans så kan det rulla på bra ändå, framför allt om växterna mår bra eftersom de tar hand om en hel del.

              Men tack så mycket båda två

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Solid
                Jag har väldigt dåligt om pengar, samt att jag tycker det är väldigt snyggt när man slipper se teknik.
                Instämmer

                [QUOTE][Och eftersom det funkar utan filter i de kar jag har nu, så kommer det nog förbli så i de./QUOTE]
                I längden kommer detb bara att funka förutsatt att du minituöst sköter vattenbytena

                Jag tror på att om man har en bra balans så kan det rulla på bra ändå, framför allt om växterna mår bra eftersom de tar hand om en hel del.
                Instämmer och ditt akvarium är jäkligt snyggt men du har extremt få med växter i det för at det skall räcka.

                Så jag hade nog satt dit ett litet filter och ett sådant är inte så svårt att gömma
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Jag tycker helt klart att om man inte har problem med kostnaderna så ska man satsa på att fixa god filtrering.

                  Men nu är det som det är för mig, och jag lär fortsätta såhär så länge det fungerar, och gör det inte det i längden så kommer jag att fixa någon typ av filter. (Antar att det är både positivt och negativt att vara tjurskallig på det sättet, antingen lär man sig den hårda vägen eller så upptäcker man faktiskt lite andra sätt att gå tillväga som kanske inte borde funka egentligen).
                  I mitt andra filterlösa kar (lowtech) byter jag inte vatten alls, och det har varit igång längre än det lilla och funkar bra hittills.

                  Tiden får utvisa hur det blir. Funkar det så kör jag på, verkar det inte göra det så får jag givetvis tänka om en del

                  Kommentar

                  Arbetssätt...