80-100 L Tanganyika första försöket.. behöver nog lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    80-100 L Tanganyika första försöket.. behöver nog lite hjälp

    Hej.

    Jag har tänkt att dra igång mitt andra kar.
    Har hittills bara ägt ett 54L sälskaps akvarium.

    Som rubriken antyder kommer karet att ligga mellan 80-100L.
    Jag har en viss förkärlek till malawiciklider på grund av deras otroliga färger men jag har nu insätt att mitt planerade kar är för litet för dessa.

    Har hört att Tanganyikaciklider ska kunna gå i lite mindre kar och har lite liknande egenskaper.
    Jag har kollat igenom lite på artbeskrivningarna här men hittar inte riktigt något som klickar.
    förutom en art som kallas gul Julle. Är det någon som har några tips.. något jag kanske missat

    Jag vill gärna ha så mycket mycket färg som möjligt.
    Går det kanske att ha N. pulcher, N. buescheri eller N. brichardi, tillsammans ett par jullar?
    Vill gärna att det skall hända något i karet hela tiden.

    Det är tänkt att jag ska ha någon naturfärgad sand och en hel del mörka stena kanske kolsten

    Var det gäller teknik så är jag inne på att bygga en sektion av glasfiber och kolsten som "ytbeläggning" och där bakom sätta en powerhead och filter matta.
    Jag funderar lite på hur kraftig powerhead skall det vara?
    Är det bra med ett utblås eller ska man dela upp det lite för att inte få en jetström?

    Jag vill inte ha något täckglas på karet då det kommer att stå i vardagsrummet med en hemma byggd armatur hängades ovanför detta kanske är något att tänka på när jag väljer fisk.

    för mig är det viktigt att karet är lätt skött och inte kräver så mycket arbete när det väl är igång.

    vad tror ni?
    kom gärna med synpunkter och framförallt rätta mig om jag håller på att begå ett jätte misstag
    Senast redigerad av ViktorCollin; 01 June 2011, 15:55. Anledning: Stavfel
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    Neolamprologus pulcher, brichardi, och buescheri kan inte gå tillsammans i den storleken på akvarium, de arterna är riktigt aggressiva under leken och tar mer eller mindre kål på alla andra invånare, i alla fall i för små akvarier. Om du skall ha N.brichardi, pulcher eller buescheri får du nöja dig med bara den arten och inte mer än ett enda par i hela akvariet, dvs två individer i 100 liter vatten.

    Julidochromis (julle) kan du ha i det akvariet, men då också bara ett par. Fördelen med det är att du kan ha åtminstone en art till i akvariet, men i vilket fall som helst kan du inte ha fler än två arter sammanlagt.
    Ex. N.multifasciatus 3+5 (tre hannar och fem honor,) samt ett par Julidochromis ornatus 1+1, N.multifasciatus har ett säreget beteende och är intressant att titta på, lika så J.ornatus.

    Tanganyikaciklider har inte så höga krav på cirkulationen, så standardpumpen till akvariet fungerar alla gånger bra, förutsatt att den ligger på minst 300 liter i timmen. Utblåset kan du rikta uppåt, så att vattenytan rör på sig, vilket är viktigt för syresättningen.
    Senast redigerad av Paddy; 02 June 2011, 10:54.
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Jag har själv 2 st julidochromis transcriptus och 6 st lamprologus multifasciatus i ett akvarium på runt 120L.
      Det är riktigt intressanta arter bägge två! Multifascistus gräver väldigt mycket.

      Kolla in min projekttråd, ~120L Tanganyika. Karet är aldeles nystartat.

      Tanganyika ciklider är inte lika färggranna fiskar som malawiciklider. Om du bara är ute efter en färggrann prydnad så kommer du nog bli besviken. Om du är ute efter ett häftigt kar med intressanta beteenden så är du rätt ute ett malawikar är mer imponerande för besökare. Tanganyika är mer för den långvarige åskådaren (sm i generalisering)
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      Arbetssätt...