Nystartat 540L Malawi! (tips tack)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    Nystartat 540L Malawi! (tips tack)

    Tjoo Zoopet!, nu har man flyttat och är igång med akvarium igen efter nå år

    Börja nyligen om från start och tänkte därför lägga upp lite bilder och ni får gärna tipsa om hur ni tycker jag ska göra med inredningen/fiskinköp (Malawis och ev. malar)

    just nu har jag bara 5 Golden som jag köpte för att få köra igång karet :P
    inbyggt filter + ett ehiem ytterfilter. 3 btn-moduler, blitemas blästersand, svart bakgrundsfärg.

    Bilder på fiskarna:







    Vilka arter malawis tycker ni jag ska införskaffa mig? Är inne på Hongi, röd zebra typ.


    Bilder på Akvariumet och hur jag försök inreda det, är inte riktigt nöjd så tipsa gärna!:





    Ska jag har mer/mindre sten? lite växter.. har ni tips helt enkelt?
    och förresten, lysrör? just nu har jag ett marine-glo och 2 randomrör som jag inte vet vad det är, vad ska jag satsa på för bättre ljus? har plats för 4a rör!
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    #2
    Nehe :O

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      Jag har aldrig haft ett Malawi-kar, men jag tycker i alla fall att du kan bygga ett lite större stenröse på den högra sidan så att fiskarna får lite mer grottor att gömma sig i (försök inte bygga egna grottor, lägg bara ner stenarna i en hög, det blir snyggare då).

      Man måste inte ha växter i ett Malawi-kar men om du nu vill det så kan du ha växter så är Vallisneria och Crinum-lök bra växter till Malawi. Jag tycker att du kan sätta dom på hela vänstra sidan.

      Om du ska ha växter så kan ju ett av lysrören vara gjorda för växter, dom andra rören kan du ha någon färg som du tycker blir snygg i ditt akvarium.

      Malawi är som sagt inte min starka sida, men jag tycker att den kombinationen låter bra, tänk bara på att ha fler honor än hanar, annars kan det bli bråk.
      I ett så stort akvarium så kan du ju ha en Pleco om du vill annars så funkar ju vanlig Ancistrus också (båda arterna är bra på att hålla efter alger).

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Om du inte ska ha växter är det egentligen bäst att ha så lite ljus som möjligt, för algernas skull. Ha igång ljuset så lite som möjligt, tex bara när du är hemma.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Væxter ær riktigt jobbigt pga malawiarnas fantastiska grævande, har førsøkt plantera lite olika men de blir alltid uppgravæda hur jag æn gør. Så nu har jag en massa flytvæxter istællet, dom gillar att glida in dær och vila lite, bra før mobboffer också att komma undan lite om grottorna ær fulla av lekande grævlingar :P
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          Arbetssätt...