mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jag skulle inte minskat ner på antalet växter, men däremot planterat dem mer i en klump baktill, och på så sätt få mer fritt utrymme. En 8-10 stänglar i varje knippe brukar vara lagom, men det förutsätter att du inte har ett 2 cm tjockt gruslager...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag skulle inte minskat ner på antalet växter, men däremot planterat dem mer i en klump baktill, och på så sätt få mer fritt utrymme. En 8-10 stänglar i varje knippe brukar vara lagom, men det förutsätter att du inte har ett 2 cm tjockt gruslager...
      Dom var planterade baktill...från början. Nää - gruslagret är lite tjockare. Man kan ju "riva" å börja om...inte första gången! Känns lite trögt just nu. Är det inte det ena - så är det...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Personligen gillar jag rötter, du har inte fundrat på att släppa i lite rötter och för att på så sätt göra en liten indelning med växterna?
        Då hamnar de i lite mer grupper, hoppas att du förstår vad jag menar
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jodå Pia - jag förstår vad du menar. Jag hade rötter - innan den här växtsoppan, men plockade bort dom när jag startade med CO2. Ville ha växter överallt då , så jag inte skulle få en algbomb - men den kom ändå. Ska jag vara riktigt ärlig, så fick jag inte till det snyggt med rötterna.
          Det blir liksom alltid tomt upptill (inte bara i min skalle) i karet. Det skulle nog vara lättare att inreda, om höjden på karet skulle vara 50 i stället för 60 cm på höjden. Jag får se hur det blir - för tillfället mal det i skallen, att börja om från ruta ett! Njuter av apistokaret i stället - som jag konstigt nog för att vara mig är väldigt nöjd med.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Jodå Pia - jag förstår vad du menar. Jag hade rötter - innan den här växtsoppan, men plockade bort dom när jag startade med CO2. Ville ha växter överallt då , så jag inte skulle få en algbomb - men den kom ändå. Ska jag vara riktigt ärlig, så fick jag inte till det snyggt med rötterna.
            Det blir liksom alltid tomt upptill (inte bara i min skalle) i karet. Det skulle nog vara lättare att inreda, om höjden på karet skulle vara 50 i stället för 60 cm på höjden. Jag får se hur det blir - för tillfället mal det i skallen, att börja om från ruta ett! Njuter av apistokaret i stället - som jag konstigt nog för att vara mig är väldigt nöjd med.
            //Inger
            Kan du inte ta ett kort på rötterna så kan vi kanske hjälpa dig, om du vill förstås
            Om du vill så ta kort med nåt som gör att vi ser hur stora/små rötterna är.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Kan du inte ta ett kort på rötterna så kan vi kanske hjälpa dig, om du vill förstås
              Om du vill så ta kort med nåt som gör att vi ser hur stora/små rötterna är.
              All hjälp mottages tacksamt såklart...bilder kommer!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Här kommer dom...rötterna! Dom tre stora tycker jag är klumpiga och skitfula - köpte dom 2008. Dom mindre - som du kanske ser, har jag sågat av - jättesnygga (stora) reed- more. Dom resterande avsågade finns i apistokaret. Dom här mindre är bara liksom rester, som blivit kvar. Alla snygga reed- more som jag hittar, är för korta. Dom andra bilderna kommer också...
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  ...mer smårötter!
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Det där ser ut som en bra start, det inga problem detta

                    Jag hade gjort som så att jag hade röjt undan växterna i mitten av karet och så hade jag byggt en rothög där. Börja med att lägg de stora rötterna i botten och har du sågade ändar så kan du antingen vända dessa in mot bakgrunden, köra ner dem lite i gruset..stapla inte de stora rötterna ordagrant på varanndra utan lägg dessa lite "slarvigt" med de kan ju gå lite omlott på varandra också, hoppas att du förstår vad jag menar..sen fortsätter att lägga de tunnare rötterna ovanpå lite "slarvigt" utan att de trillar.

                    Nu kan du börja göra grupper med växterna eller så kör du lite wild´n crazy och planterar lite här och där, gör det som känns bäst.

                    Sen är det bästa att alltid vara på jakt efter rötter i djuraffärer som man kan komplettera/förändra med
                    Fråga bara Ansjo och Mats vad jag höll på med i tyskland...jag var nog i varenda en rotlåda som fanns att uppbringa i alla affärerna och vi var i många.. så nu har jag ett litet lager
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Här kommer dom...rötterna! Dom tre stora tycker jag är klumpiga och skitfula - köpte dom 2008...
                      Och jag som nästan bara har mopanirötter då jag gillar dessa skarpt. Att de även färgar vattnet brunt gör inte saken sämre!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • källebacken
                        • February 2006
                        • 574

                        Dom stora var skitsnygga tycker jag....
                        Annica

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Hur gör man, när man citerar flera inlägg samtidigt. Förstår, att jag ska klicka på "multi-citera detta inlägg", men se då...

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 29 November 2011, 07:32.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Hur gör man, när man citerar flera inlägg samtidigt. Förstår, att jag ska klicka på "multi-citera detta inlägg", men se då...

                            //Inger
                            Du klickar på "plusknappen" längst ner till höger ("+) i de inlägg du vill svara på, och sedan ; "svara med citat" - så kommer de inlägg du vill replikera med i diit eget inlägg! Lika lätt som att inreda med rötter!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 November 2011, 09:21.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Det där ser ut som en bra start, det inga problem detta

                              Jag hade gjort som så att jag hade röjt undan växterna i mitten av karet och så hade jag byggt en rothög där. Börja med att lägg de stora rötterna i botten och har du sågade ändar så kan du antingen vända dessa in mot bakgrunden, köra ner dem lite i gruset..stapla inte de stora rötterna ordagrant på varanndra utan lägg dessa lite "slarvigt" med de kan ju gå lite omlott på varandra också, hoppas att du förstår vad jag menar..sen fortsätter att lägga de tunnare rötterna ovanpå lite "slarvigt" utan att de trillar.

                              Nu kan du börja göra grupper med växterna eller så kör du lite wild´n crazy och planterar lite här och där, gör det som känns bäst.

                              Sen är det bästa att alltid vara på jakt efter rötter i djuraffärer som man kan komplettera/förändra med
                              Fråga bara Ansjo och Mats vad jag höll på med i tyskland...jag var nog i varenda en rotlåda som fanns att uppbringa i alla affärerna och vi var i många.. så nu har jag ett litet lager
                              Förstår vad du menar Pia - men frågan är, hur mycket törs/kan jag röra om...alla alger du vet.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Och jag som nästan bara har mopanirötter då jag gillar dessa skarpt. Att de även färgar vattnet brunt gör inte saken sämre!
                                Kanske får börja gilla dom jag med - att dom färgar vattnet brunt, ligger på plussidan

                                Ursprungligen postat av källebacken
                                Dom stora var skitsnygga tycker jag....
                                Du håller med Anders du

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Hur gör man, när man citerar flera inlägg samtidigt. Förstår, att jag ska klicka på "multi-citera detta inlägg", men se då...

                                Nu får vi se om jah fattat rätt Mats

                                //Inger

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...